انتقال آب هلیل‌رود، تالاب بین المللی جازموریان را کانون تولید ریزگرد می‌کند

تهران- ایرنا- یک کارشناس منابع آب معتقد است در صورت اجرا شدن کامل طرح انتقال آب از هلیل‌رود به شمال کرمان، این امر موجب خشک شدن تالاب بین المللی جازموریان شده و آن را به کانونی برای تولید ریزگرد تبدیل خواهد کرد.

«ظهیر حیدری‌نژاد» امروز (چهارشنبه) در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: خشک شدن تالاب بین المللی جازموریان در نتیجه اجرای طرح انتقال آب هلیل‌رود، این تالاب را کانون تولید ریزگردهایی خواهد کرد که پهنه وسیعی از کشورمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دنبال دارد.

وی ادامه‌داد: طرح انتقال آب هلیل رود قرار است آب این رود در جنوب استان کرمان را به شمال آن منتقل کند و گرچه گفته شده این انتقال با هدف تامین آب شرب شمال استان کرمان است، اما در واقع مصارف غیر شرب و صنعتی را هدف قرار داده است.

این کارشناس منابع آب گفت: در کشورمان به دلایل متعدد تجربه خوبی از بحث انتقال آب وجود ندارد، زیرا این امر بیش از آنکه کارشناسانه باشد تحت تاثیر مسائل دیگر انجام می شود؛ چنان‌که اکثر کارشناسان و متخصصان آب معتقدند در طرح انتقال آب هلیل رود هیچ کارکارشناسی انجام نشده است.

حیدری‌نژاد ادامه‌داد: هلیل رود از کوه های منطقه جیرفت سرچشمه می‌گیرد و پس از طی کردن حدود ۳۰۰ کیلومتر وارد تالاب بین المللی جازموریان می شود که در سال های اخیر به دلیل کاهش بارش ها روان آب هایی که به این رود وارد می شوند کاهش یافته است. با این وجود ساخت ۲ سد و ۲۴ بند انحرافی بر روی این رود انجام شده است.

وی از طرح احداث سد صفا رود بر روی یکی از سرشاخه های هلیل رود انتقاد کرد و آن را عامل تشدید خشکی جازموریان دانست.

کارشناس منابع آبی کشور گفت: هلیل رود در جنوب استان کرمان مشاغل زیادی ایجاد کرده و برخی اعتقاد دارند بین ۸۰۰ هزار تا یک میلیون شغل در جنوب کرمان فعالیت وابسته به این رود دارند که اگر این انتقال انجام شود، این مشاغل آسیب دیده و تبعات سوء زیادی به همراه خواهد داشت.

حیدری‌نژاد اضافه‌کرد: اکنون تعدادی تونل برای انتقال آب در منطقه احداث شده که اثر منفی بر آب‌های زیرزمینی داشته و روند خشک شدن بسیاری از چشمه سارها را تشدید کرده است و نیز خشک شدن تالاب بین المللی جازموریان را به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: طرح انتقال آب از هلیل رود، پیوست زیست محیطی ندارد و برای جلوگیری از خسارت‌های فراوان آن باید از هم اکنون اقدام کرد. این طرح آسیب جدی به مشاغل پرتعداد کشاورزی منطقه جنوب کرمان وارد کرده است و نارضایتی عمومی را به دنبال خواهد داشت.

کارشناس مسایل آبی کشور گفت: تاکنون بیش از هشت‌هزار درخت گردو در اثر تونل‌هایی که برای انتقال آب حفر شده از بین رفته و این خسارتی جبران ناپذیر است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha