برنامه‌های پیشگیری از اعتیاد از سنین پایین اجرا شود

شهرکرد- ایرنا- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار چهارمحال و بختیاری گفت: برنامه‌های آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد باید از سنین پایین اجرا شود که برای توسعه آن باید از ظرفیت آموزش و پرورش و مهدهای کودک استان استفاده شود.

جعفر مردانی روز چهارشنبه در جلسه شورای توسعه مشارکت‌های مردمی  ستاد مبارزه با موادمخدر استان افزود:مصرف سیگار، الکل، موادمخدر، افسردگی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در جامعه است که افسردگی زنان و دانش‌آموزان را به همراه دارد.

به گفته وی،هم‌اکنون اعتیاد به‌ عنوان یک بحران اجتماعی در زمان فعلی تبدیل شده است که افزایش آسیب‌های اجتماعی باعث می‌شود نظم و امنیت جامعه نیز تهدید می‌شود.

مردانی اظهار داشت: در راستای پیشگیری از اعتیاد و همچنین در حوزه آسیب‌های اجتماعی، قوانین زیادی وجود دارد که نمی‌توان با تصویب قانون به تنهایی یک آسیب اجتماعی را مدیریت و کنترل کرد و باید از تمام ظرفیت‌ها به‌خصوص ظرفیت مردمی در این راستا استفاده کرد.

وی به تغییر نگرش و تفکر مردم در خصوص آسیب‌های اجتماعی در جامعه اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت سازمان‌های مردمنهاد در کنار فعالیت‌های دستگاه‌های دولتی متولی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی استفاده کرد.

مردانی اظهار داشت: در دولت سیزدهم به ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد توجه شده و باید از ظرفیت این سازمان‌ها در راستای تقویت دانش، مهارت و پیشگیری از اعتیاد، آموزش، اطلاع‌رسانی، حساس سازی جامعه و فرهنگ‌سازی استفاده کرد.

معاون سیاسی، امنیتی  استاندار چهارمحال وبختیاری اظهارداشت: مقابله و پیشگیری از اعتیاد نیازمند ایده نو و برنامه مدون است که باید برنامه‌های  فرهنگی و پیشگیری مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد.

وی به ظرفیت فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد اشاره کرد و گفت: استفاده از توان و ظرفیت افراد در تولید و انتشار محتوا مناسب و بروز برای فضای مجازی یک امر ضروری است و باید کمیته تولید محتوا در حوزه پیشگیری از اعتیاد و همچنین آسیب‌های اجتماعی در استان فعال‌تر و پویاتر باشد، تا محتوای متناسب با نیاز جامعه و بر اساس سلیقه تمام سنین تهیه و در فضای مجازی بارگذاری شود.

آگاهی، آموزش و مشاوره سه گام اصلی پیشگیری از اعتیاد است  

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت پیشگیری اولیه از اعتیاد در بین جوامع مختلف به خصوص جوانان و نوجوانان و خانواده‌ها، گفت:آگاهی، آموزش و مشاوره سه گام اصلی پیشگیری از اعتیاد در جامعه است.

سید قدیر مرتضوی افزود: آموزش‌های ارائه شده در حوزه پیشگیری از اعتیاد، در سطح جوامع مختلف در وضعیت نامطلوب قرار دارد و ارائه آموزش پیشگیری به سمت کارهای کلیشه‌ای و معمولی رفته و با آموزش‌های  پیشگیرانه فاصله گرفته شده است.

وی گفت: ارائه آموزش‌های به‌روز و متناسب با نیاز ،به عنوان مبنا و پایه کار در حوزه پیشگیری است که باید این آموزش‌ها در بستر فضای مجازی و چندرسانه‌ای و یا تمرکز بر مدارس و جوامع مختلف سوق داده شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان بر اجرای طرح پیوند بین مراکز مشاوره و مراکز درمانی ترک اعتیاد تاکید کرد و گفت:هم‌اکنون چندین مرکز ترک اعتیاد استان با همکاری روانپزشکان فعال شده که باید از ظرفیت این روانپزشکان برای ارائه مشاوره به معتادان بهبود یافته و همچنین معتادان زیر۱۸ سال برای ماندگاری بر ترک ،استفاده کرد.

مرتضوی گفت: نگاه جامعه باید به سمت پیشگیری اولیه از اعتیاد سوق داده شود.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون ۲ خط ۰۹۶۲۸ و ۱۵۷۰ در سطح استان برای ارائه مشاوره و آموزش پیشگیری از اعتیاد فعال شده است که مشاوره رایگان به مردم ارائه شود.

پویش مردمی کودکان سایبری در چهارمحال و بختیاری  اجرا می‌شود

رییس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات چهارمحال و بختیاری، از اجرای پویش مردمی کودکان سایبری در استان از هفته آینده خبر داد و گفت: این طرح از ۲۵ دی‌ماه با هدف افزایش آگاهی عمومی پیرامون مخاطرات فضای مجازی برای کودکان اجرا می‌شود.

سرهنگ مرتضی عسگری افزود: در این پویش به موضوعات مرتبط با کودکان از قبیل کودکان و اعتیاد اینترنتی، شکاف دیجیتال والدین و کودکان، اصول والدگری در فضای مجازی، کودکان و ایمنی در آموزش مجازی، پیشگیری از آسیب‌های روحی و روانی و ایجاد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در قالب انتشار محتواهای آموزشی در رسانه‌های نوین پرداخته خواهد شد.

وی به اجرای طرح هر ایرانی یک سفیر پیشگیری از اعتیاد در استان اشاره کرد و گفت: با اجرای این برنامه‌ها می‌توان از همه ظرفیت‌ها در حوزه پیشگیری و تولید محتوای آموزشی استفاده کرد.

آموزش پیشگیری از اعتیاد در ۱۰ مدرسه در مناطق پرخطر اجرا می‌شود

 رییس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به اهمیت پیشگیری از اعتیاد و فرهنگ‌سازی در حوزه پیشگیری از این معضل گفت: آموزش در حوزه پیشگیری از اعتیاد برای دانش‌آموزان با اولویت ۱۰ مدرسه در مناطق محروم و مناطق پرخطر در سال تحصیلی جاری برگزار می‌شود.

احمد طاهری‌فرد با بیان اینکه گرایش به مصرف مواد مخدر و سیگار و گرایش به اعتیاد از سنین نوجوانی آغاز می‌شود، افزود: اجرای این طرح در سطح مدارس استان در مقطع متوسطه اول برگزار می‌شود.

وی بر بهبود فضای تربیتی و استفاده از ظرفیت اولیاء و دانش‌آموزان در راستای پیشگیری از اعتیاد و فرهنگسازی در این حوزه تاکید کرد. 

مجمع خیران سلامت اجتماعی و روانی در چهارمحال و بختیاری تشکیل شود

معاون پیشگیری بهزیستی چهارمحال و بختیاری گفت: تشکیل مجمع خیران سلامت اجتماعی و روانی در استان یک ضرورت است و باید از ظرفیت تمام موسسات و انجمن‌های خیری در این زمینه استفاده کرد.

مهشید سلیمانی افزود: هم‌اکنون ۶۰ موسسه خیریه در بهزیستی استان فعال است که این موسسات در حوزه اعتیاد و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی فعالیت خاص ندارند.

وی بر سوق دادن فعالیت این موسسات به حوزه درمان  و پیشگیری از اعتیاد تاکید کرد و گفت: استفاده از ظرفیت خیران در این حوزه مغفول مانده است.

وی با تاکید بر استفاده از ظرفیت روان پزشکان برای درمان معتادان بهبود یافته از مصرف موادمخدر صنعتی تاکید کرد و گفت:با ارائه مشاوره روانشناسی و روان‌شناختی می‌توان از گرایش دوباره معتادان بهبود یافته به مصرف مواد مخدر صنعتی و یا سنتی و بازگشت مجدد آنها به مراکز ترک اعتیاد جلوگیری کرد.

پویش مردمی تولید محتوای در حوزه پیشگیری از اعتیاد راه‌اندازی شود

معاون امور اجتماعی نیروی انتظامی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره به تولیدمحتوای آموزشی در راستای سطح ارتقاء سواد رسانه‌ای در جامعه گفت: به منظور تولید محتوای آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد در استان پویش مردمی تولید محتوا راه اندازی شود.

سرهنگ علی اصغر مهری از راه‌اندازی پویش سردار دلها از اول تا ۲۰ دی‌ماه از سوی معاونت اجتماعی نیروی انتظامی استان خبر داد و گفت: در این مدت ۲ هزار اثر تولیدی در این زمینه تهیه و به دبیرخانه این پویش ارسال شده است .

وی گفت: با فعال شدن پویش تولید محتوا در حوزه پیشگیری از اعتیاد می‌توان از تولیدات ارسال شده برای بارگذاری در فضای مجازی در حوزه پیشگیری از اعتیاد استفاده کرد.

مهری بر ارائه آموزش در حوزه پیشگیری از اعتیاد در سطح جوامع مختلف اعم از دانش‌آموزی، دانشجویی، محلات، کارکنان ادارات و سایر اقشار و اصناف با همکاری پلیس مبارزه با موادمخدر استان تاکید کرد و گفت: معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پلیس مبارزه با موادمخدر آمادگی لازم برای ارائه آموزش چهره به چهره در حوزه پیشگیری از اعتیاد را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha