۲۱ دی ۱۴۰۰، ۱۸:۳۴
کد خبرنگار: 5210
کد خبر: 84610103
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کارشناس زراعت: سال زراعی جاری در ۹ هزار هکتار اراضی یزد گندم کشت شد  

یزد - ایرنا- کارشناس زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: کشاورزان در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ در ۹ هزار هکتار اراضی استان این محصول راهبردی را کشت کردند که این عدد نسبت به سال قبل پنج درصد کاهش دارد.

سید احمد ابراهیم خانی عصر روز سه شنبه در حاشیه بازدید از برخی مزارع گندم ابرکوه به خبرنگار ایرنا اظهارکرد: تغییر الگوی کاشت ، تداوم ۲۵ سال خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی علت کاهش سطح زیر کشت کندم است .

وی با بیان اینکه تمامی اراضی سطح زیرکشت در سال زراعی جاری به صورت مکانیزه کامل و نیمه مکانیزه کشت شد، افزود:  بیشترین سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری به ترتیب با سه هزار و ۶۰۰ هکتار به شهرستان خاتم و ۲ هزار و ۸۰۰ هکتار مربوط به شهرستان ابرکوه و بقیه مربوط به دیگر مناطق استان است.

ابراهیم خانی خاطرنشان کرد: برای کشت محصول گندم علاوه بر توزیع هزار و ۵۰۰ تن کودشیمیایی ، ۳۰۰ تن بذرگواهی شده  سیستان ، برزگر ، طلایی و نارین  در اختیار کشاورزان استان گذاشته شد.

این مسوول با بیان اینکه تولید بذر مرغوب با شرایط اقلیمی استان از اهداف این سازمان است ، یادآور شد: امسال  ۱۸۰ هکتار مزارع استان به زیرکشت گندم بذری رفت.

وی با اشاره به اینکه تولید بذور گواهی شده با توجه به شرایط اقلیمی، بیابانی و کم‌آبی یزد توجیه اقتصادی دارد ، تصریح کرد: کشاورزان با توجه به محدودیت های منابع آبی بیشتر از ارقام گندمی که عملکرد خوبی را در واحد سطح دارد ، استفاده می کنند.

از ۱۱۲ هزار هکتار اراضی قابل کشت یزد، ۳۲ هزار و ۳۵۴ هکتار (معادل ۲۹ درصد) زراعی و  ۷۹ هزار و ۶۴۶ هکتار (معادل ۷۱ درصد) به کشت محصولات باغی و گلخانه ای اختصاص دارد.

بخش عمده درآمد کشاورزان مربوط به باغبانی و کشت محصولاتی مانند پسته، انار، زردآلو ، زعفران و گیاهان دارویی است.

۶۰۶ هزار تن محصول زراعی، ۲۵۵ هزار تن محصول باغی، ۵۵۰ هزار تن محصول گلخانه ای و ۳۹۲ هزار تن  محصول دامی در مجموع یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن محصول حاصل تلاش ۱۱۷ هزار و ۸۰۰ کشاورز ، دامدار و بهره بردار در تولید محصولات کشاورزی ، باغی ، گلخانه ای و دامی یزد است.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری ابرکوه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha