۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۵۷
کد خبرنگار: 893
کد خبر: 84602200
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دولت جدید کویت کار خود را آغاز کرد

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۳:۵۷
کد خبر: 84602200
دولت جدید کویت کار خود را آغاز کرد

تهران - ایرنا - نخست وزیر و اعضای دولت کویت امروز ( سه شنبه ) در آغاز جلسه عادی مجلس این کشور مطابق با ماده ۹۱ قانون اساسی کشور، سوگندنامه قانون اساسی را ادا کردند.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری کویت،  از آنجا که نخست وزیر و اعضای کابینه اعضای غیر منتخب مجلس هستند،  ماده ۹۱ قانون اساسی این کشور پیش بینی کرده است که قبل از آنکه یک عضو مجلس وظایف خود را در مجلس یا کمیته‌های آن به عهده بگیرد، باید در یک جلسه علنی برابر نمایندگان سوگند یاد کند. 

بر پایه این گزارش،  تعدادی از نمایندگان کویت همزمان با شروع به کار جلسه که مربوط به سوگند دولت در قبال قانون اساسی است از حضور جلسه انصراف دادند. 

«شیخ صباح الخالد الصباح» در ۲۳ نوامبر (دوم آذر) با فرمان امیری به عنوان نخست وزیر کویت تعیین و مکلف به تعیین وزاری جدید شد. 

سه شنبه گذشته فرمان امیری مبنی بر تشکیل دولت جدید به ریاست «شیخ صباح خالد الحمد الصباح» شامل ۱۵ وزیر صادر شد. 

به نوشته خبرگزاری کویت «شیخ مشعل الاحمد الجابر الصباح» ولیعهد این کشور  چهارشنبه گذشته در کاخ «بیان» نخست وزیر و وزرایی که به از سوی وی در سمت‌های جدید انتخاب شده‌اند را پذیرفت و آن‌ها در مقابل ولیعهد سوگند قانون اساسی را یاد کردند. 

همچنین دیروز (دوشنبه) نخست وزیر کویت در کاخ بیان برای معرفی وزیران جدید «کار» و «جوانان» حضور یافت و این وزرا سوگند قانون اساسی را مقابل ولیعهد این کشور ادا کردند.  

به نوشته رسانه‌های عربی منطقه، این برای اولین بار است که نخست وزیر و زیران کویت به جای امیر، در حضور ولیعهد این کشور سوگند قانون اساسی را یاد می‌کنند.  

پس از یک سری استیضاح‌های پارلمانی، امیر کویت ۲۳ آبان ماه و یک هفته بعد از استعفای دولت، با این استعفا موافقت و دوم آذر ماه بار دیگر شیخ صباح الخالد را مأمور تشکیل دولت کرد. 

این اقدام در راستای آشتی سیاسی در کویت صورت گرفت که منجر به صدور عفو امیری به عنوان بخشی از تلاش‌های انجام شده برای تطهیر فضای اختلافات سیاسی در این کشور شد. 

دولت جدید کویت که چهارمین دولت به ریاست صباح الخالد است، از ۱۵ وزیر از جمله یک وزیر زن تشکیل شده، در حالی که شش تن از وزرای دولت جدید در دولت قبلی این کشور نیز متصدی وزارت بودند. 

این تغییرات شامل ۱۰ وزارتخانه به ویژه کشور، بهداشت، نفت، دارایی، دادگستری، امور ارتقای شفافیت، اطلاع‌رسانی و فرهنگ شده است. 

بر این اساس   «ثامر العلی الصباح» وزیر کشور، دولت را ترک کرد و «احمد منصور الاحمد الصباح» جایگزین وی شد. «باسیل الصباح» وزیر بهداشت، کابینه جدید را ترک کرد و «خالد مهوس سلیمان السعید» جانشین او شد.  

همچنین «محمد عبداللطیف الفارس» به عنوان معاون نخست‌وزیر و وزیر نفت انتخاب شد و «جمال سالم الجلاوی» وزارت دادگستری و وزیر مشاور در امور ارتقای شفافیت را در اختیار گرفت. 

«عبدالوهاب محمد الرشید» وزیر دارایی، «حمد احمد روح الدین» وزیر اطلاع‌رسانی و فرهنگ و «رنا عبدالله عبدالرحمن الفارس» وزیر مشاور در امور شهرداری‌ها را در کابینه جدی کویت برعهده خواهند داشت.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha