۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۰۷
کد خبرنگار: 2058
کد خبر: 84601041
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سرایت اومیکرون هر سه روز ۲ برابر

۱۴ دی ۱۴۰۰، ۱۱:۰۷
کد خبر: 84601041
سرایت اومیکرون هر سه روز ۲ برابر

مشهد- ایرنا- براساس مطالعات کارشناسان جمعیت مبتلا به سویه اومیکرون در هر سه روز می‌تواند به ۲ برابر افزایش یابد لذا کادر بهداشت و درمان بر رعایت کامل پروتکلهای بهداشتی و تزریق سه دُز واکسن کرونا تاکید دارند این در حالی است که هنوز برخی نسبت به رعایت پروتکلها و واکسیناسیون کامل تعلل می‌ورزند.

عضو کمیته علمی قرارگاه مدیریت کرونا در خراسان رضوی گفت: سویه اومیکرون از قدرت سرایت بسیار برخوردار است و هر سه روز، جمعیت مبتلا به این ویروس می‌تواند به ۲ برابر افزایش یابد.

دکتر بهنام علیزاده افزود: براساس اطلاعاتی که تاکنون دریافت شده، سویه اومیکرون نوع جهش یافته ویروس اصلی کرونا است و با ۳۰ جهشی که پیدا کرده سرایت پذیری بسیار بیشتری نسبت به سویه های قبلی دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی های انجام شده به رغم سرعت زیاد انتشار این ویروس، تعداد بیماران بستری شده مبتلا به آن در مراکز درمانی کمتر است ادامه داد: این در حالی است که در صورت افزایش ناگهانی تعداد بیماران مبتلا به اومیکرون، متناسب با آن تعداد بیماران نیازمند به خدمات بستری نیز افزایش می یابد و محدودیت ظرفیت مراکز درمانی، در کیفیت خدمات تاثیر منفی خواهد داشت.

عضو کمیته علمی قرارگاه مدیریت کرونا در خراسان رضوی گفت: هنوز مطالعات در زمینه سویه اومیکرون در جهان کافی نیست اما بهترین راهکار برای پیشگیری از شیوع آن، استفاده از ماسک، انجام واکسیناسیون کامل، حفظ فاصله اجتماعی و اجتناب از دورهمی هاست.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: در راستای حفظ آمادگی برای مواجهه با موج احتمالی شیوع ویروس کرونا، قرارگاه مدیریت کرونا در این دانشگاه به صورت ۲۴ ساعته فعال است.

دکتر محمد پهلوان با اشاره به شناسایی موارد ابتلا به سویه اومیکرون در مشهد و برخی مناطق کشور افزود: در این راستا، قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد همه روزه با برگزاری نشست هایی نسبت به برنامه ریزی و هماهنگی برای خدمات رسانی به بیماران و پیشگیری و کنترل این ویروس اقدام می‌کند.

وی ادامه داد: به منظور کنترل ویروس کرونا، با شناسایی موارد جدید تمام خانواده، بستگان و اطرافیان بیمار از نظر ابتلا به کرونا و اومیکرون مورد بررسی قرار می گیرند.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه گسترش خدمات رسانی در سطوح اولیه و افزایش سرعت بیماریابی از مهمترین اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است گفت: در این راستا علاوه بر آزمایشگاهها، ۴۷ درمانگاه بخش خصوصی نیز مسوولیت انجام تست سریع را بر عهده گرفته اند.

وی بر پوشش فراگیر واکسیناسیون، رعایت پروتکل‌های بهداشتی بویژه استفاده از ماسک، مراجعه به درمانگاهها یا مراکز خدمات جامع سلامت به محض مشاهده علائم مشکوک به کرونا تاکید کرد.

دکتر پهلوان افزود: به منظور گسترش خدمات رسانی به شهروندان، فعالیت پنج درمانگاه و مرکز خدمات جامع سلامت در شهر مشهد شبانه روزی شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس فعالیت مراکز خدمات جامع سلامت احمدی، سیدی، آب و برق و درمانگاه های پنج تن و طبرسی به صورت شبانه روزی است و به مراجعان خدمات ارائه می شود.  

مسوول کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه رعایت دستورالعمل های بهداشتی، حفظ فاصله اجتماعی، واکسیناسیون و استفاده از ماسک مهمترین راهکار در پیشگیری از ابتلا به کرونا محسوب می شود گفت: تمامی واحدهای بهداشتی و درمانی در سطوح مختلف برای مواجهه با موج جدید شیوع کرونا در آمادگی کامل هستند.

وی با تاکید بر اینکه بر اساس برنامه ریزی خدمات رسانی در سطوح سرپایی مهمترین رویکرد قرارگاه مدیریت کرونا برای مواجهه با موج احتمالی شیوع کرونا محسوب می شود افزود: در این راستا خدمات در سطوح یک و ۲ خدمات رسانی به بیماران گسترش  می یابد تا از بروز ازدحام در بیمارستان ها و نیاز بیماران به خدمات بستری جلوگیری شود.

دکتر پهلوان با تاکید بر اینکه بهترین واکسن در دسترس ترین واکسن است ادامه داد: تاکنون ۱۱.۵۲ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل واکسیناسیون نقش موثری در کاهش خطر مواجهه با موج جدید شیوع کرونا دارد گفت: تاکنون ۹۳.۴۳ درصد از افراد بالای ۱۸ سال دز اول و ۷۹.۰۲ درصد آنان دز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

مسوول کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: شهروندان برای دریافت واکسن کرونا در انتظار نوع خاصی از واکسن نباشند و به توصیه های کارشناسان مستقر در مراکز و پایگاه های واکسیناسیون اطمینان داشته باشند.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز از اعلام آمادگی ۴۷ درمانگاه بخش خصوصی برای ارائه خدمات تست سریع به بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.  

دکتر ایوب توکلیان با بیان اینکه در راستای کاهش مراجعات مردم به مراکز منتخب کرونا، تست سریع در اختیار درمانگاه های بخش خصوصی متقاضی قرار می گیرد گفت: کارشناسان مراکز پنجگانه شهر مشهد برای ارائه آموزش های لازم به درمانگاه های متقاضی اعزام می شوند تا نحوه کار با تست سریع و ثبت موارد مثبت در سامانه سینا را برای رهگیری بیماران به مسوولان درمانگاهها آموزش و یادآوری نمایند.  

وی افزود: با موج جدید شیوع کرونا مراکز منتخب با ازدحام جمعیت برای انجام تست کرونا روبرو می شوند که با ارائه تست سریع به سایر درمانگاه ها می توان از حجم مراجعات کاست تا بیمارانی که نیاز به ارجاع دارند با سرعت بیشتری خدمات لازم را دریافت کنند.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: بیمارانی که اطلاعات آنان در سامانه سینا ثبت می شود، توسط کارشناسان بهداشت تا بهبودی کامل رهگیری می شوند تا در صورتی که نیاز به اقدامات تخصصی داشته باشند زمینه ارجاع آنها فراهم شود.

براساس آخرین آمار رسمی تاکنون ۶ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۵۹۰ نفر در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۲ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته مجموع جان باختگان این بیماری در کشور به ۱۳۱ هزار و ۷۰۲ نفر رسیده است.

تاکنون ۶ میلیون و ۴۲ هزار و ۵۸۹ نفر از بیماران نیز بهبود یافته یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین تاکنون ۵۹ میلیون و ۹۰۹ هزار و ۱۵۰ دُز اول، ۵۲ میلیون و ۱۴۰ هزار و ۴۰۵ دُز دوم و هشت میلیون و ۳۷۳ هزار و ۴۶۷ دُز سوم واکسن کرونا در کشور تزریق شده و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۰ میلیون و ۴۲۳ هزار و ۲۲ دُز رسیده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha