اما و اگرهای برنامه کمیسیون اروپا برای «پایدار و سبز» خواندن انرژی هسته ای

تهران- ایرنا- کمیسیون اروپا به تازگی پیش نویس طرحی را رونمایی کرده که بر مبنای آن، انرژی هسته ای در زمره انرژی های پایدار و سبز قلمداد شده و سرمایه گذاری در زمینه آن تسهیل می شود، اما این طرح موافقان و مخالفانی هم دارد.

به گزارش ایرنا، کمیسیون اروپا جمعه شب (۱۰ دی ماه) از یک پروژه رونمایی کرد که هدف آن تسهیل تامین مالی تاسیساتی است که در مبارزه با تغییرات آب و هوایی مشارکت دارند و به این منظور نیروگاه‌های هسته‌ای و گازی را در زمره تاسیسات مولد انرژی پایدار و سبز قرار داد.

خبرگزاری فرانسه خبر داد که متن پیشنهادی این طرح که ماه ها مورد بحث و چانه زنی بود دو شب پیش برای کشورهای عضور ارسال شده است.

روزنامه فرانسوی لوموند در این باره نوشت: این متن انرژی هسته ای را در زمره انرژی های سبز طبقه بندی می کند و به همین دلیل ارائه تسهیلات «مالی سبز» را برای تاسیسات هسته ای به عنوان اقدامی در جهت کاهش گازهای گلخانه ای، تسهیل می کند.

فرانسه که قصد بازسازی صنعت هسته‌ای خود را دارد و نیز کشورهای اروپای مرکزی مانند لهستان و جمهوری چک که باید نیروگاه‌های بسیار آلاینده زغال‌سنگ خود را جایگزین کنند، تدوین چنین طرحی را خواستار شدند تا با جای گرفتن انرژی هسته ای در زمره انرژی های سبز، هزینه مالی مربوط به طرح های خود را کاهش دهند.

آلمان؛ مخالف اصلی طرح

هواداران محیط زیست مخالفان اصلی این طرح هستند چرا که نیروگاه های گازی تولید گاز دی اکسید کربن را افزایش می دهد و از سوی دیگر نیروگاه های هسته ای هم زباله های پرتوزا را ایجاد می کند که تصفیه و معدوم کردن آن روند بسیار پیچیده ای دارد. تعداد محدودی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رهبری آلمان تلاش کرده بودند تا انرژی هسته ای را از این طرح حذف کنند.

"ستفی لمکه" وزیر محیط زیست آلمان و از حزب سبزهای این کشور، طرح کمیسیون اروپا را «یک اشتباه» خوانده و معتقد است: فناوری هسته ای که می تواند در صورت بروز حادثه به فجایج زیست محیطی ویرانگر منجر شود، مقادیر زیادی زباله پرتوزا و خطرناک را ایجاد می کند و نمی تواند انرژی پایدار تلقی شود.

لئونور گیوسلر وزیر محیط زیست اتریش نیز از منتقدان این طرح است و انرژی هسته ای را «انرژی هسته ای مربوط به گذشته» و «بسیار گران و کند» برای مقابله با تغییرات آب و هوایی خوانده است.

ناکافی بودن انرژی های تجدیدپذیر

هر دو گروه موافق و مخالف طرح کمیسیون اروپا در این مورد اتفاق نظر دارند که انرژی های تجدیدپذیر شامل انرژی بادی، خورشیدی و غیره که قبلاً توسط کمیسیون برچسب پایدار گرفته اند در سال های آینده امکان تامین برق کم هزینه را ندارند.

پیش نویس طرح بروکسل شرایطی از جمله محدودیت زمانی برای انرژی هسته‌ای و گازی در زمره انرژی پایدار دارد: برای ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید، پروژه‌ها باید قبل از سال ۲۰۴۵ میلادی مجوز ساخت گرفته باشند. برای اجرای پروژه‌هایی با هدف افزایش عمر نیروگاه‌های موجود نیز باید مجوزهای مربوط تا قبل از سال ۲۰۴۰ میلادی صادر شود.

متن این طرح همچنین ارائه ضمانت‌هایی از سوی کشورها در زمینه تصفیه زباله‌های اتمی و برچیدن تاسیسات هسته‌ای در پایان عمر آنها را هم مطالبه کرده است.

در این طرح، گاز نیز با عنوان «منبع انرژی انتقالی» خوانده شده است و نیروگاه های گازی به شرط تولید دی اکسید کربن اندک، برچسب «پایدار» را دریافت می کنند. کمیسیون اروپا میزان دی اکسید کربن مجاز را ۱۰۰ گرم برای هر کیلووات ساعت انرژی اعلام کرده است که به گفته کارشناسان با فناوری فعلی ممکن نیست.

با این حال، یک دوره گذار در نظر گرفته شده است: نیروگاه هایی که مجوز ساخت خود را قبل از ۳۱ دسامبر ۲۰۳۰ دریافت می کنند، به شرط جایگزینی زیرساخت های موجود که بسیار آلاینده تر هستند مجاز هستند تا۲۷۰ گرم CO۲ در هر کیلووات ساعت تولید کنند.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha