سند راهبردی ایران و روسیه، شتاب بیشتری به توسعه روابط می دهد

مسکو - ایرنا - نینا مامدووا رئیس مرکز مطالعات ایران در اندیشکده شرق شناسی روسیه معتقد است که سند راهبردی ایران و روسیه، روند گسترش روابط دو کشور را بیش از پیش سازمان دهی می کند.

مامدووا امروز (یکشنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مسکو با بیان این مطلب افزود: ایران و روسیه به این نتیجه رسیده اند که نیاز به گسترش هرچه بیشتر روابط و ارتقاء سطح آن تا مشارکت راهبردی در حوزه های مختلف دارند.  

کارشناس روس با اشاره به همکاری های ایران و روسیه در سالهای اخیر اظهار کرد: روابط ایران و روسیه از زمان انعقاد معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سال ۲۰۰۱میلادی تحولات گسترده ای را به خود دیده است.  

وی افزود: علاوه بر آن در این دوره دو دهه، وضعیت جهانی هم بسیار متحول شده و باتوجه به چالش ها و فرصت های جدید، امضای سند راهبردی اهمیت خاصی دارد و سران دو کشور این واقعیت را درک می کنند.  

توسعه روابط ایران و روسیه در دوره پوتین 

رئیس مرکز مطالعات ایران در روسیه در ادامه مصاحبه گفت: در دوره ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه، توسعه گسترده روابط ایران و روسیه آغاز شد و دو کشور در حوزه هایی همچون انرژی، صنایع و فناوری ها و اقتصاد و بازرگانی و فرهنگی با یکدیگر همکاری می کنند.  

به گفته مامدووا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران علاقه خاصی دارد و همواره به مسائلی که در روابط دوجانبه بروز می کند، توجه می کند.

وی افزود: به همین دلیل اراده رهبری روسیه بر توسعه روابط راهبردی با ایران است و چنین عزم و اراده ای را از سوی مقام های ارشد ایران نیز شاهد هستیم که پشتوانه بسیار محکمی برای گسترش ساختار همکاری های دو کشور شده است.  

کارشناس روس به عنوان نمونه ای از اقدامات بزرگ و طرح های اجرا شده در این دوره (دو دهه اخیر) به راه اندازی واحد اول نیروگاه هسته ای بوشهر با ظرفیت تولید یکهزار مگاوات، تحویل سامانه های پدافند هوایی اس-۳۰۰ به ایران و آغاز ساخت نیروگاه گازی با ظرفیت یک هزارو ۴۰۰ مگاوات در سیریک استان هرمزگان با مشارکت روسیه از آن جمله است.

ایران و روسیه باید با توسعه طلبی آمریکا مقابله کنند

رئیس مرکز مطالعات ایران در روسیه با اشاره به سیاست های توسعه طلبانه و استعماری آمریکا در سطح بین المللی خاطرنشان کرد که ایران و روسیه برای مقابله با این سیاست ها به گسترش روابط دوجانبه نیاز حیاتی دارند.

به گفته کارشناس روس، ایران از بدو پیروزی انقلاب اسلامی با تحریم های آمریکا مواجه بوده و روسیه نیز در یک دهه احیر بیش از یکصد بسته تحریمی آمریکا را تجربه کرده که هدف آن بازدارندگی مسکو و جلوگیری از پیشرفت روس ها است.

مامدووا گفت: در این شرایط مقابله با تحریم های غرب و آمریکا، دو کشور ایران و روسیه را به یکدیگر نزدیک تر کرده و سند راهبردی می تواند این همکاریها را سازمان یافته تر کند و امکان برنامه ریزی راهبردی به دو کشور خواهد داد.  

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اخیرا از آماده شدن سند همکاری ۲۰ ساله با روسیه خبر داد.

به گزارش ایرنا، معاهده اساس روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در مسکو در تاریخ بیست و دوم اسفند ماه سال ۱۳۷۹ هجری شمسی برابر با دوازدهم مارس ۲۰۰۱ میلادی در دوره رئیس جمهوری وقت و در جریان سفر وی به روسیه امضا شد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه پیشتر در گفت و گو با ایرنا خاطر نشان کرد: مقرر شده بود معاهده «اساس روابط متقابل و اصول همکاری ایران و روسیه» پس از پایان مهلت ۲۰ ساله، اگر دو کشور ایران و روسیه، یکسال قبل از خاتمه دوره معاهده به طرف مقابل ملاحظه و نکته ای را اعلام نکردند به شکل خودکار برای پنج سال قابل تمدید هست و هر پنچ سال به همین نحو می تواند تمدید شود.

سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت: مقامات عالی رتبه دو کشور با توجه به افق همکاری‌های آینده، برای به روز نمودن و تمدید این معاهده تاکید کرده اند و هر دو طرف برای انعقاد قرارداد بلندمدت همکاری های مشترک و همه جانبه ایران و روسیه عزم جدی دارند.

جلالی ادامه داد: سطح مناسبات و حوزه همکاری‌های فعلی ایران و روسیه بسیار فراتر از دهه‌های گذشته است، ضمن این‌که همکاری های طرفین عمیق تر و معنادار تر شده و ظرفیت های زیادی در روابط دو کشور وجود دارد که باید در قالب برنامه جامع همکاری‌ها به آنها پرداخته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha