شیلات برای بیش از۵۰ هزار خانوار هرمزگانی شغل ایجاد می کند

بندرعباس- ایرنا- مدیرکل شیلات هرمزگان گفت: در صورت تامین اعتبار و توسعه فعالیت های شیلاتی، ضمن رونق همه‌جانبه و ارز آوری مناسب،می تواند برای بیش از ۵۰ هزار خانوار جدید در استان اشتغال پایدار ایجاد کند.

عبدالرسول دریایی روز دوشنبه به همراه معاونان اداره کل شیلات هرمزگان و مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی استان در نشست با امام جمعه بندرعباس افزود: توسعه پرورش ماهی تیلاپیا در روستاها راهی مناسب برای ارتقای تولید آبزیان، افزایش امنیت غذایی، ارتقای آبزی مصرفی، اشتغال پایدار، توسعه و رونق اقتصادی و همچنین در نهایت کاهش فشار بر ذخایر آبزیان است.
وی بیان داشت: امید است با حمایت همه مسوولان استانی و کشور بتوانیم از ظرفیت فوق‌العاده پرورش این نوع ماهی (تیلاپیا) برای تامین امنیت غذایی، اشتغال زایی و رونق اقتصادی در استان هرمزگان بهره‌مند شویم.
مدیرکل شیلات هرمزگان با بیان اینکه منابع دریا را نمی توان نامحدود دانست، اظهارداشت: وجود شناورهای غیرمجاز صیادی فشار چند برابر ظرفیت بر روی ذخایر آبزیان می آورد که چاره جویی و رفع این فشار نیازمند مشارکت همه‌جانبه مسوولان و مردم است و در این راستا ایجاد اشتغال پایدار و کاهش نرخ بیکاری در نوار ساحلی استان بی شک بیشترین تاثیر را خواهد داشت.
دریایی افزود: مساله افراد جویای شغل موجب فشار مضاعف بر ذخایر آبزیان به دلیل رجوع بیشتر افراد به دریا برای ارتزاق شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه شیلات هرمزگان در زمینه آبزی پروری و تولیدات شیلاتی نسبت به برنامه ها جلو است، بیان داشت: نبود بسته های حمایتی از آبزی پروری به ویژه پرورش ماهی در قفس ، تسهیلات گران برای بهره برداران شیلاتی، نبود حمایت ارزی از نهاده های شیلاتی و غیره از مهم ترین موانع ارتقای فعالیت های شیلاتی است که نیازمند ورود جدی به این مهم از سوی مسوولان ملی در راستای گره گشایی آن هستیم.
مدیرکل شیلات هرمزگان اظهارداشت: سایر ارگان ها، شرکت ها و دستگاه های اجرایی برای توسعه سواحل شرق استان به ویژه در مراکز تخلیه صید و جاده های دسترسی میتوانند در قالب مشارکت های اجتماعی در کنار شیلات هرمزگان آبادانی بیش از پیشی را به وجود آوردند.

دریایی ادامه داد: استان هرمزگان با وجود دریا و مرزهای گسترده آبی آن توان خوبی در حوزه های شیلاتی به ویژه صید و صیادی، آبزی پروری و گردشگری شیلاتی دارد که در صورت حمایت و توجه ویژه ، بی شک محوری اصلی برای توسعه و رونق اقتصادی استان و همچنین ایجاد اشتغال پایدار است.

وی با اشاره به اینکه شیلات هرمزگان توانسته در سال های اخیر رتبه برتر شیلاتی کشور و همچنین جز دستگاه های برتر جشنواره شهید رجایی استان باشد و همچنین از لحاظ وظایف و ماموریت ها و وسعت توسعه به عنوان یک دستگاه سطح  ملی و فرا استانی محسوب می شود که ۳۰ درصد تولیدات شیلاتی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: جایگاه شیلات استان رو به رشد است که تداوم این مهم بی شک نیازمند حمایت همه مسوولان استان است.
وی در پایان ابرازداشت: بدون شک توصیه ها و رهنمودهای نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان به عنوان چراغ راه برای مجموعه شیلات استان در توسعه پایدار و متوازن و رعایت عدالت اجتماعی خواهد بود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به اقدام های خوب صورت گرفته در شیلات استان در سال های اخیر گفت: امید است شاهد تداوم این روند در استان و همچنین توسعه ی بیش از پیش فعالیت های صید و صیادی باشیم.

اسحق تندرو همچنین در این دیدار به بیان مسائل و مشکلات جامعه صیادی در راستای مرتفع سازی و رفع آن ها پرداخت.
صیادان اصیل هرمزگانی در اولویت اخذ مجوز صید هستند
نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان نیز با توجه به تقاضاهای موجود در استان هرمزگان برای دریافت مجوز صید و ضرورت اختصاص مجوز صید به استان گفت: مهم ترین شاخص در اعطای مجوزهای صید ضوابط و قوانین با اولویت بخشی به صیادان اصیل باشد.

حجت الاسلام و المسلمین محمد عبادی زاده با ابراز قدردانی از اقدام ها و خدمات  شیلات هرمزگان به جامعه گسترده بهره برداران شیلاتی استان اظهارداشت: خوشبختانه شاهد اقدام های خوبی از سوی شیلات استان در زمینه های شیلاتی به ویژه توسعه آبزی پروری در مناطق ساحلی و دور از ساحل استان بوده ایم و این مهم می تواند زمینه ساز توسعه و رونق اقتصادی در این مناطق  باشد.

وی در پایان  با تاکید بر حمایت از سرمایه گذاری در بخش آبزی پروری به بیان رهنمودهایی در جهت پیشبرد اهداف و برنامه های سازمانی اداره کل شیلات هرمزگان پرداخت.
مدیرکل شیلات هرمزگان به همراه معاون آبزی پروری شیلات استان، معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات، سرپرست یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات و مدیرعامل اتحادیه تعاونی های صیادی هرمزگان با امام جمعه بندرعباس دیدار کرده و به بیان عملکرد، دست آوردها، مسائل  و مشکلات پیش روی شیلات استان پرداختند.
استان هرمزگان با ۲۲ بندر صیادی و صید سالانه افزون بر ۲۷۰ هزار تن انواع آبزی، ۳۰ درصد بنادر صیادی و ۳۶ درصد صید انواع آبزیان کشور را به خود اختصاص داده است که این آمارها  نشان از جایگاه و اهمیت فعالیت‌های شیلاتی این استان در کشور دارد.
ظرفیت تولید ۱۱۳هزار تن انواع ماهیان دریایی در قفس،۵۰ هزار هکتار زمین‌های مناسب برای تولید میگوی پرورشی با امکان تولید۲۰۰ هزارتن در سال، وجود زمین‌های جدید پرورش ماهیان خاویاری در آب‌های داخلی استان، پرورش ماهیان گرمابی و تیلاپیا، امکان تولید و پرورش خیار دریایی، گیاهان دریایی و صدف‌های مرواریدساز، آرتمیا و لابستر از جمله ظرفیت‌های آبزی‌پروری هرمزگان است که به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی می توان از این ظرفیت ها جهت ارزآوری هرچه بیشتر و جایگزینی با نفت استفاده کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha