بارندگی پائیزی مازندران حدود هفت درصد افزایش یافت

ساری - ایرنا- افزایش حدود هفت درصدی میزان بارندگی پاییزی امسال درمازندران نسبت به مدت مشابه سال قبل در حالی است که به گفته رئیس گروه تحقیقات هواشناسی استان این افزایش فقط به خاطر بارندگی ۴۰۰ میلی متر در بازه زمانی سه روزه ۱۹ تا ۲۱ آبان ماه در رامسر بوده است.

به گزارش ایرنا ،بر اساس گزارش هواشناسی مازندران از مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور ،میانگین بارش سه ماهه سال زراعی جاری استان مازندران۲۲۱ میلی متر ؛ولی درپائیز پارسال ۲۰۷.۵ میلی متر بوده است

هواشناسی مازندران همچنین اعلام کرد که میزان بارندگی پاییزی استان در مقایسه با دوره آماری بلند مدت کاهش ۲ درصدی دارد. میزان بارندگی دوره آماری هم ۲۲۵.۴ میلی متر اعلام شده است.

دوره آماری به میانگین چندین ساله گفته می شود که معمولا برای داده های مختلف هواشناسی در مازندران بین ۱۰ تا ۴۰ سال متغییر است.

جدول داده های آماری بارندگی پاییزه هواشناسی مازندران هم نشان می دهد که بیشترین میزان بارش پاییزی امسال مربوط به ماه آبان با ۱۲۲ میلی متر بود. میزان بارندگی ماه مهر ۵۳.۱ملی متر و آذرماه نیز ۳۷میلی متر بوده است.

طبق گزارش هواشناسی مازندران میانگین دمای هوای سه ماهه سال زراعی جاری استان مازندران نیز ۱۱.۵ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت۱۰.۹ درجه سلسیوس بوده، ۶دهم درجه سلسیوس­ افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰.۸ درجه سلسیوس بوده، هفت دهم درجه سلسیوس­ افزایش داشته است.

بارندگی پائیزی مازندران حدود هفت درصد افزایش یافت

گرمای کوهستانی و ذوب شدن زودهنگام برف پاییزی مازندران

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:  بیشترین میزان بارندگی ثبت شده در مناطق مختلف استان در فصل پاییز استان مربوط به بارندگی شدید سه روزه ۱۹ تا ۲۱ آبان با ۴۰۰ میلی‌متر در روستای میانلات رامسر بوده است که سبب شد تا شاهد افزایش حدود هفت درصدی میزان بارندگی در سه ماهه نخست سال زراعی جاری باشیم.

محمد علی ملکی نسبت به کاهش۵۲ درصدی بارندگی آذرماه امسال در مقایسه با آذر سال گذشته ابراز نگرانی کرد و گفت:درحالی پاییز را  پشت سرگذاشته ایم که آذر ماه که می بایست بیشترین بارندگی را شاهد باشیم ،اما  کم بارشی شدید آن سبب  نگرانی شده است.

وی با بیان این که در کنار کم بارشی آذرماه افزایش دمای هوا سبب ذوب ذخیره برف در ارتفاعات مازندران نیز شده است ،افزود: میانگین بارش آذر ماه سال جاری استان مازندران ۳۷ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۷۱ میلی متر بوده، ۴۸ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۷ میلی متر بوده،  حدود ۵۲ درصد کاهش داشته است.

رئیس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران بیان داشت: طبق بررسی های آماری میانگین دمای هوای آذرامسال مازندران ۸.۹ درجه سلسیوس بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۵.۶ درجه سلسیوس بوده، ۳.۳ درجه سلسیوس ­افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴.۹ درجه سلسیوس بوده، ۴.۰ درجه سلسیوس­ افزایش داشته است.

طبق آماررسمی جهاد کشاورزی مازندران به دلیل کاهش و تاخیر در بارندگی مهر ماه امسال سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا به شدت تحت تاثیر قرار گرفت ،یعنی امسال تنها هشت هزار و ۲۶۲ هکتار از زمین های کشاورزی استان زیر کشت کلزا رفته است که حدود یکهزار هکتار کمتر از سال گذشته و یک سوم هدفگذاری دولت برای کشت این محصول در استان است.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد ، اثرگذاری خواهد کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha