تلفیقی از تجارت کالا و سرمایه‌گذاری مشترک با دیگر کشورها دنبال می‌شود

تهران- ایرنا- وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: به منظور توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، تلفیقی از تجارت کالاها و فناوری و سرمایه‌گذاری مشترک با دیگر کشورها دنبال می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدرضا فاطمی امین» امروز (شنبه) در خاتمه نشست هم‌اندیشی با سرمایه‌گذاران در پاسخ به خبرنگار اقتصادی ایرنا در خصوص راهکارهای توسعه سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، افزود: سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده که به حق نامگذاری درستی بوده است.

وی با اشاره به تجربه موفق در بخش صادرات و شناسایی موانع، تصریح کرد: در این زمینه در جایی که نیاز به مقررات داشت، آیین‌نامه‌های لازم تدوین و ابلاغ شد، به طوری که تاکنون نتیجه خوبی حاصل شده و صادرات در سه ماه اخیر رونق خوبی گرفته است.

فاطمی امین بیان داشت: در حوزه سرمایه‌گذاری نیز همین برنامه دنبال می‌شود و از سرمایه‌گذاران خواسته‌ایم تا طی چند هفته آینده موانع موجود در مسیر سرمایه‌گذاری را به این وزارتخانه اعلام کنند؛ هرچند موانع را می‌شناسیم اما از آنجایی که سرمایه‌گذاران در کف کار حرکت می‌کنند می‌توانند نکات بهتری را به ما یادآور شوند.

وی خاطرنشان کرد: در ادامه مقررات لازم را تدوین و ابلاغ خواهیم کرد تا شاهد روان‌سازی و رفع موانع سرمایه گذاری در کشور باشیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: کسانی که از خارج از کشور به دنبال سرمایه‌گذاری در ایران هستند باید از ظرفیت‌های موجود آگاهی داشته باشند، باید فرصت های موجود را تبدیل به بسته کنیم و مجوزهای آن نیز آماده شده باشد.

وی ادامه داد: در این راستا ایجاد همگرایی بین سازمان توسعه تجارت و سازمان سرمایه گذاری های اقتصادی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی لازم است.

این عضو کابینه دولت سیزدهم به جلسه اخیر خود با مسوولان پاکستانی اشاره کرد و گفت: در آن جلسات و نشست‌هاتلفیقی از سرمایه گذاری و تجارت کالا را برای همکاری‌های بیشتر تعریف کردیم، به این معنا که ورود به اقتصاد بین‌الملل فقط خرید و فروش کالا نیست بلکه باید بتوانیم زنجیره‌ای متشکل از تجارت کالا و فناوری و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم.

ساختار جدید وزارت صمت

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه در خصوص تغییراتی که از امروز از سطوح مدیریتی وزارتخانه کلید خورد، بیان داشت: در سال ۹۰ وزارت صنایع و معادن با وزارت بازرگانی ادغام شد اما در حقیقت تجمیع بود و نه تلفیق، زیرا با انجام آن ادغام در عمل واحدهای مشترک حذف شد و تا همین اواخر نیز کارها به همین ترتیب پیش می رفت.

وی گفت: در ماه‌های اخیر به انجام کار ویژه‌ای مبادرت ورزیدیم و تعاملی نیز با سازمان امور اداری و استخدامی کشور داشتیم و در نهایت ساختار جدیدی عملیاتی شد.

فاطمی امین خاطرنشان کرد: امروز وزارت صنعت در ساختار تلفیقی آن گرفته و می توان گفت امروز تازه وزارت صنعت، معدن و تجارت متولد شده است و اولویت ها در این ساختار دیده می شوند.

وی اظهار داشت: یکی از این اولویت‌ها موضوع ماشین آلات و تجهیزات هستند که ارزش افزوده بالایی دارند و به طور ویژه روی ماشین آلات الکترونیکی و الکتریکی، راهسازی و کشاورزی متمرکز شده‌ایم و این ساختار به نوعی راهبردهای وزارت صنعت را به پیش می‌برد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ابراز امیدواری کرد: با ابلاغ این ساختار که امروز نهایی شد و همچنین سایر ۹ پروژه تعریف شده، روانی و تسهیل‌گری در کسب و کارها را داشته باشیم و نوع جدیدی از حکمرانی از سال آینده در وزارت صنعت، معدن و تجارت اجرایی شود.

واگذاری بخشی از سهام به مردم شرط وزارت صمت برای برنده مزایده‌های معدنی

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: از آذرماه امسال طرح واگذاری معادن سودآور را از طریق مزایده شروع کرده ایم، البته یکی از شرطهای مزایده این است که برنده مزایده بخشی از سهام را به مردم واگذار نماید و در این خصوص به دنبال تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری جامع هستیم تا پس از واگذاری نیز معدن فعالیتش به هر دلیلی متوقف نشود.

وی افزود: برای ورود و اعتماد مردم به برنامه های سرمایه گذاری وزارت صنعت، معدن و تجارت باید ۲ نکته را مورد توجه قرار داد، نخست اینکه باید سرمایه‌گذاری فرصت قابل توجهی باشد و دوم کسانی که مردم را تشویق و ترغیب به سرمایه‌گذاری و پذیره نویسی می‌کنند نیز شرکت‌های معتبری باشد تا تضمین‌های لازم را مردم داشته باشند.

واگذاری معدن مس «جانجا» نمونه اعتماد آفرینی

وی، معدن «مس جانجا» را به‌عنوان نمونه‌ای در این حوزه که اعتماد آفرینی را به دنبال دارد معرفی کرد و ادامه داد: مزایده برای واگذاری این معدن برگزار شد و یکی از شروط واگذاری دادن ۴۰ درصد از سهام از طرف برنده مزایده به مردم منطقه بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: از یک طرف مس صنعتی سودآور و از طرف دیگر شرکت‌هایی که در مرحله نخست مزایده انتخاب شدند نیز شرکت‌های معتبری هستند، پس این سرمایه گذاری سودآور خواهد بود.

تبیین رویکردهای وزارت صمت در حوزه سرمایه‌گذاری

فاطمی‌امین در بخش دیگری از سخنان خود، نشست امروز را یک هم‌اندیشی با نهادهای معتبر در حوزه سرمایه‌گذاری دانست و در این زمینه گفت: در این نشست رویکردها و اولویت های وزارت صمت در حوزه سرمایه‌گذاری برای نهادهای سرمایه گذار تبیین شد.

واگذاری بخشی از سهام به مردم شرط وزارت صمت برای برنده مزایده های معدنی

وی افزود: از آذرماه امسال طرح واگذاری معادن سودآور را از طریق مزایده شروع کرده ایم، البته یکی از شرطهای مزایده این است که برنده مزایده مقداری از سهام را به مردم واگذار کند.

هدایت نقدینگی سرگردان جامعه به سمت سرمایه‌گذاری‌های مطمئن

 وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلایل اولویت یافتن سرمایه گذاری در کشور نیز بیان‌داشت: ایجاد اشتغال برای جوانان تحصیل کرده و بخش عظیمی از نیروی انسانی کشور یکی از عمده‌ترین دلایل در این حوزه است.

فاطمی‌امین اضافه کرد: دلیل دوم هدایت و مدیریت نقدینگی سرگردان جامعه و مردم به سمت سرمایه گذاری‌های مطمئن و تضمین شده است.

وی گفت: با توجه به موارد مطرح شده آسیب‌شناسی در حوزه سرمایه‌گذاری انجام شد و به ۶ نکته مهم در این حوزه رسیدیم که انجام سرمایه‌گذاری بر اساس اولویت‌ها مهمترین نکته در این حوزه است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت، نگاه به آمایش سرزمینی و تامین مالی پروژه از ابتدا تا انتها را از دیگر موارد دانست و اضافه‌کرد: عدم هماهنگی میان نهادهای حاکمیتی و عدم ترغیب مردم به ورود به این عرصه از جمله آسیب‌ها است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار معدن در کشور وجود دارد، ادامه داد: تقریباً ۵۰ درصد از این معادن فعال نیستند که علت راکد بودن آنها دلایل مختلفی از جمله اقتصادی نبودن، محدودیت ماشین آلات، عدم وجود قابلیت های لازم در معدن یا اهلیت نداشتن سرمایه گذار است.

فاطمی‌امین گفت: در این خصوص به دنبال تدوین بسته‌های سرمایه‌گذاری جامع هستیم تا پس از واگذاری نیز معدن فعالیتش به هر دلیلی متوقف نشود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه برنامه ای مشتمل بر ۹ محور برای تحول آفرینی در صنعت خودرو داریم، اضافه‌کرد: در این برنامه راهبردها، سیاست‌ها و اولویت‌های ما در حوزه خودرو به صورت کامل و جامع مشخص و معرفی می‌شود.

وزیر صمت افزود: در این نشست نیز از سرمایه‌گذاران و نهادهای سرمایه‌گذار خواستیم موانع، چالشها و محدودیت های این حوزه را به ما معرفی کنند تا بتوانیم دستورات مقتضی و پیگیری‌های لازم را انجام دهیم.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha