رهایی از سردرگمی در زندگی با کتاب «دروغ ممنوع»

تهران- ایرنا- «بنت پولوگ» در کتاب «دروغ ممنوع» با تکیه بر مثال‌های متنوع و ملموس، دروغ‌های ناخودآگاهی را که به خود می‌گوییم به عنوان عامل انواع مشکلات روانی معرفی می‌کند و راه رهایی از مخمصه و سردرگمی ناشی از این دروغ‌ها را به خواننده نشان می‌دهد.

مردم زیاد دروغ می‌گویند، به سادگی دروغ می‌گویند. دروغگویی از سنین خیلی پایین آغاز می‌شود و بسیاری از افراد به خاطر همین دروغ‌ها [یی که به خودشان می‌گویند] سردرگم می‌شوند و گرفتار، که این به فلاکت و محدودیت در زندگی می‌انجامد. شفا در افشای دروغ‌هاست و در آگاه شدن از آن‌ها. (ص. ۴۶)

آنچه خواندید بخشی است از کتاب دروغ ممنوع نوشته بنت پولوگ. اگر شما هم بارها سعی کردید زندگی خود را تغییر دهید، عادت‌ها و رفتارهای بدتان را اصلاح کنید و روابط و حتی رژیم غذایی‌تان را بهبود ببخشید اما با وجود خواندن هزاران کتاب، شرکت در کارگاه‌های مختلف و حتی مراجعه به روانشناس موفق به این کار نشدید و اگر پس از تلاش‌های بسیار هنوز حس می‌کنید راه خود را گم کرده و دچار سردرگمی هستید، حتما از خواندن این کتاب روان، جامع و در عین حال کوتاه سود خواهید برد.  

کتاب دروغ ممنوع از آن دست کتاب‌های روانشناسی است که توسط یک متخصص کارکشته نوشته شده و با مثال‌های ملموس و متنوع سعی دارد در وهله اول سلامت روان و پس از آن کیفیت زندگی خواننده را بهبود بخشد.

نویسنده این کتاب یک روانشناس اهل نیویورک است که از سال ۱۹۹۰ کار خود در این عرصه را آغاز کرده و نزدیک به سه دهه تجربه روان‌درمانی دارد. پولوگ در ۳۰ سال گذشته با هر نوع مریضی برخورد و حالا در این کتاب ماحصل آنچه از درمان این طیف وسیع و متنوع بیماران فراگرفته را گردآوری کرده است. براساس برآوردها، این روانشناس آمریکایی تاکنون بیش از ۳۰۰ مورد ارزیابی عمقی انجام داده و بیش از ۳۰ هزار جلسه روان درمانی برگزار کرده است.

پولوگ در بخشی از کتاب دروغ ممنوع عنوان می‌کند: ما از همان اوان کودکی معمولا به منظور حفظ بقا دروغ گفتن به خود را آغاز می‌کنیم. به سرعت دروغ‌ها را باور می‌کنیم، همان دروغ‌هایی که به ما گفته می‌شود و دروغ‌هایی که برای توجیه عملمان به خود می‌گوییم. زمانی که این اتفاق در دوران کودکی رخ می‌دهد و سایر تجارب زندگی هم آن را اصلاح نمی‌کند، [...] زندگی کاملا از مسیر اصلی خود منحرف می‌شود. (ص. ۲۶)

به باور این روانشناس خبره «تشخیص دروغ‌ها و ریشه‌یابی آن‌ها در زندگی درمان بسیاری از نارضایتی‌هاست» (ص. ۴۷). البته پی بردن به دروغ‌هایی که در ناخودآگاه ما نقش بسته و دائم در ذهنمان تکرار می‌شوند کار ساده‌ای نیست. ایجاد تغییر در الگوهای مسموم رفتاری مستلزم کشف انگیزه، عامل یا احساس پنهان پشت این رفتارها و برملا شدن دروغی است که در ذهن جا افتاده اما مشکل اینجاست همه در برابر چنین چیزی سیستم‌های دفاعی مخصوص به خود را دارند و مقاومت می‌کنند.

همان‌طور که در کتاب دروغ ممنوع در این باره آمده است: مردم دقیقا در مقابل همان چیزی که بیش از همه به آن‌ها مربوط می‌شود، بیش از همه موجب رهایی‌شان می‌شود و همان چیزی که بیش از همه باید بدانند مقاومت می‌کنند: و درست زمانی زندگی درمان می‌شود که آن مقاومت را کنار می‌گذاریم و دروغ‌ها برملا می‌شوند. (ص. ۴۲)

نظر به این موضوع، نویسنده روان‌درمانی را برای پی بردن به این دروغ‌های پنهان و اصلاح زیربنایی دیدگاه افراد پیشنهاد می‌دهد.

پولوگ در کتاب دروغ ممنوع مشکل موجود و راهکار آن را در ۶ فصل تشریح می‌کند؛ در فصل اول که مشکل نام دارد، می‌بینیم که «روشن‌ترین دلیل برای برملا ساختن دروغ‌ها رهایی از سردرگمی و گرفتاری است» (۴۶)، در فصل دوم روان درمانی به عنوان بهترین راه برای تشخیص و افشای دروغ‌هایی که زندگی ما را مسموم می‌کنند، معرفی می‌شود. فصل سوم به توضیح نحوه شکل‌گیری شخصیت در کودکی و نقش آن در بروز احساسات و رفتارهای بی منطق در بزرگسالی اختصاص دارد. در فصل چهارم درباره سیستم‌های دفاعی و بروز نشانه‌ها می‌خوانیم. در پنجمین فصل نویسنده به چرایی روان درمانی پاسخ می‌دهد و فصل آخر ضمن پاسخ به این سوال که روان درمانی چیست، روش‌های انتخاب درمانگر مناسب و انواع روان درمانی را برمی‌شمرد.

کتاب دروغ ممنوع: رهایی از مخمصه و سردرگمی در زندگی با ترجمه مریم تقدیسی و در شمارگان ۱۱۰۰ نسخه توسط انتشارات ققنوس چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha