آینده گردشگری کوهستان در گرو سرمایه گذاری کم کربن است

تهران- ایرنا - کارشناس اکولوژی مناطق کوهستانی با بیان اینکه رویکردهای نوآورانه و دگرگون‌کننده گردشگری کوهستان به پایداری اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی کمک می‌کند، گفت: کلید آینده پایدار گردشگری کوهستان در سرمایه گذاری برای گردشگری کم کربن نهفته است.  

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، کارشناس اکولوژی مناطق کوهستانی به مناسبت روز جهانی کوهستانی در پیامی افزود: به دنبال بزرگداشت سال بین المللی کوهها در سال (۲۰۰۲) مجمع عمومی سازمان ملل متحد در پنجاه و هفتمین جلسه خود در ژانویه ۲۰۰۳ روز ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) را به عنوان روز جهانی کوهستان تعیین و از سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (فائو) دعوت کرد تا مسئولیت هماهنگی این روز در سطح جهان را بر عهده بگیرد، فائو هر سال با تعیین یک موضوع، از کشورهای کوهستانی و اعضای مشارکت برای کوهها دعوت می کند تا با اجرای آیین های ویژه نظیر گردهمایی و اجرای برنامه های کوهنوردی در بزرگداشت این روز و تاکید هر چه بیشتر بر اهمیت و نقش کوهستان بکوشند و برنامه های سالانه خود را همگام با آن موضوع پیش ببرند.

شیده عطری اظهارداشت: ۲۰ آذر(۱۱ دسامبر) روز جهانی کوهستان، با موضوع" گردشگری پایدار کوهستان" نامگذاری شده است، سرچشمه همه رودهای بزرگ و منشاء نیمی از آب‌های شیرین جهان کوهستان است. کوه‌ها زیستگاه گونه‌های بی‌شمار گیاهی و جانوری و پناهگاه بسیاری از گونه‌هایی هستند که در دشت ها نابود شده اند.

وی افزود: طی دهه های اخیر صنعت گردشگری و به ویژه شاخه روستایی و گردشگری کوهستان، جایگاه خاصی را در اقتصاد کشورها به دست آورده و نقش فعال و مؤثری را در ارتقاء ساختار اقتصادی ـ اجتماعی و فرهنگی کشورها به خصوص در کشورهای رو به توسعه ایفا کرده است.

به گفته وی وقتی به مقوله گردشگری کوهستان از بعد اقتصادی نگاه می کنیم می بینیم که به ایجاد طیف گسترده ای از مشاغل برای نیروی کار ماهر و نیمه ماهر، به ویژه زنان مناطق کوهستانی کمک کرده است.

وی اظهارداشت: اما شیوع بیماری COVID-۱۹ در سراسر جهان و همه‌گیری آن در سراسر جهان اقتصاد کوهستان را تا حد زیادی متاثر ساخت، قرنطینه ها و محدودیت های سفر در سراسر جهان منجر به کاهش شدید تعداد گردشگران و اختلال در زنجیره اقتصاد و کسب و کار، به ویژه در مناطق کوهستانی جهان شد.  

عطری ادامه داد: گردشگری کوهستان در برابر شوک‌های خارجی، به‌ویژه شوک‌های ناشی از بحران آب‌وهوایی و همانطور که اخیرا تجربه کردیم همه‌گیری  COVID-۱۹، بسیار آسیب پذیر است. جهان شاهد یک رژیم آب و هوایی جدید است که در آن سیل‌های ناگهانی مرگبار، بارندگی های شدید، ذوب شدن یخچال ها و در نهایت کاهش منابع آب شرین در حال رخ دادن است.

وی گفت: بنابراین نیازمند بازیابی گردشگری پایدار کوهستان به شکلی مقاوم در برابر تغییرات آب و هوا هستیم که برای دستیابی به این مهم باید بر سه حوزه مهم نوآوری، کارآفرینی و سرمایه‌گذاری متمرکز شود تا گردشگری سبز و انعطاف‌پذیر را ترویج کند.

۱۳۵۲

سرخط اخبار جامعه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha