رقم پنبه ورامین شهرت جهانی دارد

تهران- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران گفت: این مرکز با قدمتی بالغ بر ۸۶ سال، خدمات بسیاری در حوزه کشاورزی ارائه داده که یکی از آن، رقم پنبه ورامین است که هم اکنون در بسیاری از مناطق کشور کاشته شده و شهرت جهانی دارد.

به گزارش ایرنا، عباس صلاحی روز چهارشنبه در جریان بازدید امام جمعه موقت ورامین از مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران مستقر در ورامین گفت: این مرکز در سال ۱۳۰۴ تحت عنوان مرکز تحقیقات اصلاح بذر استان تهران در شهرستان  ورامین احداث گردید و با اجرای طرح چابک‌سازی و کوچک سازی دولت، از تعداد کارکنان آن که زمانی ۷۰۰ نفر مشغول به کار بودند کاسته شد و هم اکنون حدود ۱۰۰ نفر در این مرکز مشغول به کار می‌باشند.

وی افزود: این مرکز، یکی از مهمترین مراکز پژوهشی کشور در حوزه کشاورزی است به گونه‌ای که حدود ۵۰ سال پیش، کارخانه تحقیقاتی پنبه به نام مرکز اصلاح بذر ورامین در آمریکا ساخته و در این مرکز نصب شد.

صلاحی تصریح کرد: اراضی کشاورزی شهرستان ورامین، از مرغوب‌ترین اراضی کشور محسوب می‌شود ولی بی‌توجهی برخی از کشاورزان باعث می‌شود که به راحتی این اراضی را فروخته و یا با ترفندهایی مانند دفن نخاله ساختمانی، آن را به زمین غیرزراعی تبدیل می‌کنند تا با فروش آن سود بیشتری نصیبشان شود.

وی کمبود آب زراعی را مهمترین مانع در توسعه کشاورزی ورامین دانست و افزود: به منظور مدیریت مصرف آب، کشاورزی در حال انتقال از فضای باز به گلخانه و کشت طبقاتی است تا بهترین استفاده از فضا و نیز آب موجود به عمل آید.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی استان تهران گفت: شهرستان ورامین قطب کشاورزی استان تهران محسوب می‌شود از این رو برای اولین بار، هنرستان کشاورزی پسرانه شهرستان ورامین در هفته آینده افتتاح می‌شود.

وی اظهار داشت: این هنرستان با ۳۵ هنرجو، در ۲ رشته گیاهان دارویی و تولید سبزی و صیفی گلخانه ای با کمک آموزش و پرورش راه اندازی و اعضای هیات علمی این مرکز به عنوان مدرسین آن هستند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر طرح آموزش سربازان وظیفه نیز در مدت زمان خدمت مقدس سربازی توسط این مرکز در دست اجرا است.

صلاحی با تقدیر از همکاری مسوولان اجرایی و قضایی استان تهران با مرکز تحقیقات کشاورزی گفت: بسیاری از اراضی کشاورزی این مرکز فاقد سند بود که با تلاش‌های صورت گرفته، بخشی از املاک و اراضی مرکز در سال ۱۳۹۹ دارای سند تک برگ شد.

امام جمعه موقت ورامین نیز در این بازدید اظهار داشت: دنیای امروز، دنیا علم، رقابت‌های علمی و تولید محصولات فناورانه است که مراکز پژوهشی از جمله مرکز تحقیقات کشاورزی در این میان نقش مهمی داشته و باید از سوی مسوولان به عنوان یک سرمایه حمایت کنند.

حجت الاسلام سیدمحسن محمودی افزود: مرکز تحقیقات کشاورزی باید اقدامات و نتایج تحقیقات خود را به افکار عمومی و مخاطبین معرفی تا کارکردهای آن توسعه پیدا کند.

وی استقرار هنرستان کشاورزی در ورامین را یکی از اقدامات مؤثر در توسعه کشاورزی نوین دانست و اظهار داشت: استقرار این هنرستان که می‌تواند الگویی برای سایر مناطق کشور باشد، از اهمیت ویژه‌ای در تربیت کشاورزان متخصص دارد و اولویت، توسعه کشاورزی و توجه به حوزه صادرات، آموزش و تربیت نیروهای متخصص است.

ورامین بیش از۸۰ هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد که به دلیل کمبود منابع آبی تنها ۳۸ هزار هکتار آن زیر کشت انواع محصولات زراعی و باغی می‌رود.

ورامین در ۳۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha