مشخص نبودن مسیر تامین آرد علت گرانی نان در نانواییهای آزادپز مشهد است

مشهد-ایرنا- رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: علت افزایش بیش از حد قیمت نان توسط نانواییهای آزادپز در مشهد مشخص نبودن مسیر تامین آرد آنهاست و در صورتی که سازمان بازرگانی دولتی ایران این مسیر را مشخص کند مانع افزایش بیش از حد قیمت نان می شود.

حمیدرضا رجوعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:نانواییهای آزادپز از چند ماه قبل تقریبا برچیده شد اما با رای دیوان عدالت اداری، سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها مکلف شدند که برای تقاضاهای مربوط به راه اندازی نانوایی های آزادپز پروانه کسب صادر کنند.

وی ادامه داد:طبق آنچه در کارگروه گندم، آرد و نان استان اعلام شده است در صورتی که پروانه کسب برای این نانوایی ها صادر شود باید مسیر تامین آرد آنها مشخص گردد تا بتوان وارد نرخ‌گذاری برای نان آزادپزها شد.

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:هم اینک آرد خارج از شبکه وجود ندارد و گندم به ۲ نرخ هر کیلوگرم ۶ هزار ریالی و ۹ هزار ریالی به کارخانه ها تحویل می شود لذا هیچ آردی به قیمت آزاد وجود ندارد که آزادپزها بخواهند آن را از بازار آزاد تهیه کنند و مشمول دریافت آرد یارانه ای نیز نمی شوند.

رجوعی افزود:طبق مصوبه کارگروه گندم، آرد و نان بعد از تعیین مسیر تامین آرد نانواییهای آزادپز از سوی سازمان بازرگانی دولتی ایران نسبت به صدور پروانه برای تقاضاهای مربوط به نانوایی آزادپز از سوی اتحادیه مربوطه اقدام خواهد شد.

وی ادامه داد:در مجموع هم اینک فقط ۹ نانوایی آزادپز دارای پروانه کسب در مشهد فعال است که پروانه کسب آنها نیز مربوط به ۶ ماه قبل است اما در سامانه ایرانیان اصناف هم اینک بیش از ۱۰۰ مورد تقاضا برای راه اندازی نانوایی آزادپز ثبت شده است.

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت:نانوایی های آزادپزی که بدون داشتن پروانه کسب اقدام به طبخ و فروش نان می کنند مشمول دریافت اخطار ماده ۲۷ قانون نظام صنفی کشور شده و با آنها برخورد قانونی می شود.

۳۹ نانوایی آزادپز فاقد پروانه کسب در مشهد اخطار گرفته‌اند

رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون ۳۹ نانوایی آزادپز که پروانه کسب نداشته اند اخطار ماده ۲۷ قانون نظام صنفی را دریافت کرده اند اما مهر و موم این واحدها یک ماه به طول می انجامد.

مصطفی کشتگر با بیان این که فعالیت نانوایی های آزادپز هم مضرات و هم فوایدی دارد افزود: مشکل بود یا نبود این واحدها نیست، مشکل اصلی ابهام در مسیر تامین آرد آنهاست که نظارت بر این نانوایی ها را دچار مشکل می کند.

وی اضافه کرد: تا قبل از مصوبه کارگروه گندم، آرد و نان خراسان رضوی مبنی بر اینکه "تا زمان مشخص نشدن مسیر تامین آرد آزادپزها اتحادیه نانوایان از صدور پروانه کسب برای آنها خودداری کند" تعدادی از آزادپزها با دریافت فاکتور از کارخانه های داخل استان آرد را به نرخ آزاد خریداری می کردند اما بعد از مصوبه کارگروه این نانوایی ها گاه از کارخانه های آرد خارج از استان آرد مورد نیاز خود را تامین کرده اند.

رییس اتحادیه صنف نانوایان مشهد گفت: زمانی که نانوایی ها آرد را به قیمت آزاد خریداری کنند قیمت نان تولیدی آنها براساس قیمت تمام شده و ارشادی است و باید قیمت خود را به اتحادیه اعلام کنند لذا اکنون که مسیر تامین آرد این نانوایی ها مشخص نیست نظارت بر قیمت نان آنها نیز دشوار است.

کشتگر از اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی خواست سامانه ای را برای تامین آرد نانوایی های آزادپز تعریف کند تا نظارت بر این بخش بهتر انجام گرفته و از گرانفروشی جلوگیری شود.

۲ هزار و ۵۰۰ واحد نانوایی در شهر مشهد فعالیت می کنند که از این تعداد، ۲ هزار و ۴۰۰ واحد پروانه کسب معتبر دارند و بقیه نیز در شرف دریافت پروانه کسب هستند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha