عنوان پایتخت کتاب ایران برای شیراز، فرصتی فرهنگی است

شیراز- ایرنا- استاندار فارس در پیامی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی و با اشاره به انتخاب شیراز به عنوان پایتخت کتاب ایران، این رویداد را فرصتی برای گسترش فرهنگ کتابخوانی دانست.

محمد هادی ایمانیه در پیام خود نوشت:بدون تردید شیراز هماره پایتخت کتاب ایران و جهان است. با تمدید این نشان برای شیراز در سال ۱۴۰۰  فرصتی مغتنم فراهم آمد تا عطر کتاب و عاشقان آن از شهر شعر و شعور و بهار نارنج به دیگر شهرهای ایران پراکنده شده و دماغ مردمان فهیم و عزیز ایران را معطر سازد.

پیام استاندار فارس که در سایت اداره کل کتابخانه ها عمومی فارس درج شده حاکی است: در سال های گذشته همه دستگاه های فرهنگی استان فارس با حمایتهای بخش خصوصی و همراهی اهالی حوزه کتاب و کتابخوانی تلاشی وصف ناپذیر داشتند تا عنوان پایتخت کتاب ایران به شیراز تعلق گرفت.

ایمانیه افزود: شیراز شهر شاعرانه های عاشقی و شهر شعر و شعور و کتاب است. گذشته کتاب و کتابت را که در فارس به ویژه شیراز جست و جو کنیم ردپاهای عالمانه ای از کتاب و حرفه های مرتبط با کتاب می یابیم.
استاندار فارس ادامه داد: درک بن مایه های ادب و عرفان و آثار باقی مانده از ایشان آنقدر وزین و ارزشمند است که هنوز قطره ای از دریای آن درک نشده است؛ کافی است کمی در آثار ملاصدرا و ابن خفیف و روزبهان بقلی و دیگر بزرگانی مانند سعدی و حافظ و عرفی تا به امروز تاملی بیش از پیش داشته باشید؛ و آنگاه یقین خواهید کرد که در گوشه ای از عالم نفس می کشید که سرشار از علم و کتاب و کتابخوانی بوده و هست.
ایمانیه نوشت:  انتظار بیش از پیش می رود که همه دستگاه هایی که با عناوین غیر فرهنگی در حال خدمت رسانی به مردم فارس و شیراز هستند نگاه خود را با حمایت های معنوی و مادی ، به نگاه فرهنگی و به ویژه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در سالی که شیراز پایتخت ایران است همسو تر کرده تا خدمات آنها نیز رنگی از دانایی و توانایی داشته باشد.
استاندار فارس اظهار داشت: باشد که با همراهی و همدلی همه اهالی فرهنگ و کتاب، امسال شیراز به عنوان پایتخت کتاب جهان را با شعار شهر شعور و معرفت کسب کرده تا فرهنگ دانایی را برای مردم سرزمین ایران به ارمغان آورد. در این هفته پیام ادیبان و نام آوران شیراز را با زبان کتاب به گوش مردمان ایران و جهان می رسانیم و بر آن باوریم که فارس و شیراز همواره بر بلندای معرفت اندوزی و عشق ورزی و بر بنیاد کتاب استوار خواهد بود.

شیراز سال ۱۳۹۹ و امسال(۱۴۰۰) به عنوان پایتخت کتاب ایران معرفی شد. عنوانی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۱۳۹۳ تاکنون به شهرهای دارای شرایط داده است.

از سال یادشده تاکنون این شهرها به ترتیب پایتخت کتاب ایران بوده اند: اهواز، نیشابور،بوشهر، کاشان، یزد و شیراز.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha