۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۱۵:۴۸
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84543293
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مسکو: اتهام آمریکا در باره سلاح ضدماهواره ریاکارانه است

مسکو – ایرنا– سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، اتهام آمریکا به مسکو مبنی بر استفاده از سلاح ضدماهواره در فضا را اقدام ریاکارانه خواند.

به گزارش ایرنا، لاوروف روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی در مسکو گفت: این ادعا که روسیه خطری برای فعالیت های هسته ای در پهنه فضایی ایجاد می کند، حداقل می توان ریاکارانه خواند و هیچ گونه شواهدی در این مورد در دست نیست.  

وی افزود: ترجیح می دهیم که آمریکا بجای اتهام زنی بی اساس پشت میز مذاکره نشسته و نگرانی خود درباره قراردادهایی که روسیه و چین برای جلوگیری از رقابت تسلیحاتی در فضا پیشنهاد می کنند و ایالات متحده ان را نمی پذیرد، مطرح کند.

لاوروف گفت: برای ما شنیدن موضع مستدل آمریکا و نه بهانه گیریهای این کشورجالب خواهد بود.  

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا آزمایش سامانه های ضدماهواره روسیه را اقدامی غیرمسوولانه خواند و گفت که واشنگتن با متحدان و شرکا به این اقدام مسکو پاسخ خواهد داد.

وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که روسیه روز دوشنبه ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ (۲۴ آبان ۱۴۰۰) با بی احتیاطی یک آزمایش موشکی با قابلیت صعود مستقیم علیه یکی از ماهواره های خود انجام داد.

بلینکن گفت:  این آزمایش تاکنون بیش از یک هزار و ۵۰۰ قطعه زباله قابل ردیابی در مدار ایجاد کرده است و احتمالا صدها هزار زباله فضایی کوچکتر تولید خواهد کرد.

وی افزود: این زباله ها که طول عمر طولانی دارند و به دلیل این آزمایش خطرناک و غیر مسوولانه ایجاد شده اند، اکنون ماهواره ها و سایر اشیای فضایی را که برای منافع امنیتی، اقتصادی و علمی سایر کشورها مهم و حیاتی هستند، تا چندین دهه تهدید خواهند کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد که علاوه بر این، این آزمایش خطر علیه فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی و سایر فعالیت های انسان در فضا را افزایش می دهد. این آزمایش امنیت و ایمنی همه عاملین را که دنبال اکتشاف و استفاده از فضا برای اهداف مسالمت آمیز هستند، با بی توجهی به خطر انداخته است.

بلینکن تصریح کرد رویدادهای ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱ کاملا نشان می دهد که روسیه با وجود ادعای مخالفت با نظامی ساختن فضا، مایل است پایداری بلندمدت فضا را به خطر اندازد و اکتشاف و استفاده از فضا توسط همه کشورها را با رفتار بی پروا و غیر مسوولانه خود با خطر مواجه سازد.

اقدامات مرزبانان لهستانی غیرقابل قبول است

لاوروف در ادامه سخنان خود اقدامات مرزبانان لهستانی در برابر پناهجویان در مرز بلاروس و لهستان را غیرقابل قبول خواند.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه لهستان در مساله پناهجویان خارج از معیارهای قوانین بین المللی اقدام می کند، اظهار کرد: اتحادیه اروپا در این مساله معیارهای دوگانه بکار می گیرد و خود را در موقعیت نامناسب قرار می دهد.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه، در هنگام موج قبلی مهاجران به اروپا که از طریق دریای مدیترانه به مقصد کشورهای اروپایی سرازیر شده بودند و نیز در جریان مهاجرت گسترده به کشورهای بالکان، اتحادیه اروپا تلاش کرد بطور جمعی و با رعایت معیارهای بین المللی مسائل را حل و فصل کند.  

وی خاطرنشان کرد که در شرایط کنونی لهستان خارج از معیارهای بین المللی اقدام می کند و اتحادیه اروپا با پیروی از معیارهای دوگانه رفتار می کند.  

به گزارش ایرنا، در چند هفته گذشته هزاران پناهجو که شامل زنان و کودکان نیز می‌شوند به امید ورود به اتحادیه اروپا در مرز لهستان و بلاروس تجمع کرده‌اند. لهستان نیروهای گارد مرزی را افزایش داده و ارتش را به منطقه مرزی گسیل کرده است. لهستان دولت مینسک را متهم می‌کند که در بروز بحران مهاجرت نقش دارد؛ اتهامی که مقامات بلاروس آن را رد کرده‌اند.  

اتحادیه اروپا ماه‌ها قبل، دولت الکساندر لوکاشنکو را به بهانه سرکوب مخالفان پس از انتخابات مناقشه‌آمیز اوت ۲۰۲۰ تحریم کرد.  

این اقدامات خشم لوکاشنکو را برانگیخت و او با اعلام این که بلاروس از تلاش برای جلوگیری از رسیدن مهاجران و پناهندگان غیرقانونی به اتحادیه اروپا دست می‌کشد، واکنش نشان داد و چنین استدلال کرد که تحریم‌های اتحادیه اروپا، دولت وی را از بودجه لازم برای انجام این کار محروم کرده است.  

از آن زمان، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در مرز بلاروس، از جمله لیتوانی، لتونی و لهستان اعلام کرده‌اند تعداد افرادی که تلاش می‌کنند از مرزهای این کشور عبور کنند، بشدت افزایش یافته‌اند.

بلاروس خواستار لغو تحریم‌های غرب علیه این کشور شده و تهدید کرده که تامین گاز روسیه به اروپا را از طریق خط لوله‌ای که از بلاروس عبور می‌کند در واکنش تلافی جویانه به تحریم‌های اتحادیه اروپا قطع می‌کند.

روسیه خواستار پایان مراحل تایید واکسن اسپوتنیک وی ازسوی سازمان بهداشت جهانی است

لاوروف در ادامه سخنان خود در نشست خبری گفت که روسیه انتظار دارد که مراحل تایید واکسن اسپوتنیک وی روسیه ازسوی سازمان بهداشت جهانی و آژانس دارویی اروپایی به پایان برسد.

وی افزود: تاکنون پیشرفت قابل توجهی در این زمینه بدست نیامده است.

اسپوتنیک وی واکسن نخست روسیه برای کرونا است که یک سال پیش ساخته و ثبت شده و در حدود ۷۰ کشور جهان تایید شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha