۱۰ استان کشور درگیر کاهش بارش

تهران- ایرنا- گرچه کشورمان در روزهای اخیر شاهد بارش‌های به نسبت خوبی بوده، اما آمارهای منتشر شده از سوی وزارت نیرو نشان از آن دارد که ۱۰ استان درگیر کاهش بارش نسبت به پارسال هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، وضعیت بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر ۱۴۰۰) چندان مطلوب نبوده است. گرچه ثبت ۱۴ میلی‌متر بارندگی در ۴۵ روز ابتدایی این سال آبی حکایت از میزان بارش‌های به نسبت مناسب داشته، اما این میزان بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت کاهش ۱۵ درصدی نشان می‌دهد.

از طرف دیگر اثر این بارش‌ها بر روی آب سدها فقط یک درصد بوده که اثر چندان قابل توجهی به شمار نمی‌آید.

وضعیت بارشی کشور در تازه‌ترین گزارش وزارت نیرو نیز بیانگر آن است که همچنان ۱۰ استان با کاهش بارش روبه‌رو هستند.

گزارش وزارت نیرو از بارش در کشور نشان می‌دهد باوجود بارندگی ۲۱.۸ میلی‌متری از ابتدای سال آبی‌جاری تا  ۲۱ آبان‌ماه، اما همچنان شاهد کاهش بارش در ۱۰ استان کشور نسبت به سال گذشته هستیم.

پس از ورود سامانه‌های بارشی و بارندگی‌های مداوم در هفته اخیر، نگاهی به وضعیت بارندگی‌های مناطق مختلف کشور نشان می‌دهد که در این بازه زمانی استان‌های گیلان با ۳۵۹ میلی‌متر، مازندران با ۱۷۷.۴ میلی‌متر و گلستان با ۸۶.۱ میلی‌متر بارندگی به ترتیب پربارش‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

اکنون استان‌های مرکزی و جنوبی کشور وضعیت نامناسب بارشی را نسبت به مدت مشابه پارسال تجربه کرده‌اند که در این میان استان خراسان جنوبی با ۱.۲۴ میلی‌متر، سمنان با سه میلی‌متر و هرمزگان نیز با ۳.۲ میلی‌متر بارندگی به ترتیب سه استان کم‌بارش کشور از ابتدای سال آبی جاری تا رور ۲۱ آبان‌ماه بوده‌اند.

میزان بارندگی در دو استان‌ خوزستان و ایلام نسبت به متوسط بلندمدت (۵۲ ساله) ۷۷ درصد کاهش داشته است، البته از ۳۱ استان کشور که با افزایش بارندگی قابل توجهی نسبت به سال گذشته همراه بود، فقط ۱۰ استان دارای کاهش بارش هستند.

میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای مهر ماه تا ۲۱ آبان‌ماه به ۲۱.۸ میلی‌متر رسیده است که این رقم در مقایسه با بارش‌های مدت مشابه سال گذشته (۱۲ میلی‌متر) افزایش ۸۱ درصدی و در مقایسه با میانگین ۵۲ ساله کاهش یک درصدی را نشان می‌دهد.

پیش از این هم مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور از توزیع نامناسب مکانی بارش‌های اخیر خبر داده بود.

«فیروز قاسم‌زاده» گفته بود: در حالی که بیش‌ترین میزان بارش در بارندگی‌های اخیر در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان اتفاق افتاد، کمترین میزان بارش در استان‌های غرب و جنوب غرب که منشا تولید رواناب‌های سطحی هستند، ثبت شد.

وی افزود: این موضوع از آن جهت اهمیت دارد که عمده مخازن سدهای کشور در استان‌های غربی و جنوب غربی قرار گرفته‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha