۴۳۵ دستگاه استخراج غیرمجاز رمز ارز در هفته گذشته کشف شد

تهران - ایرنا - شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران اعلام کرد: ۴۳۵ دستگاه استخراج غیرمجاز رمزارز در هفته منتهی به ۲۱ آبان‌ماه در ۳۳ مرکز کشف و ضبط شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، دستگاه‌های غیرمجاز استخراج رمزارز یکی از تازه‌ترین مشکلاتی است که صنعت برق کشورمان را با خود درگیر کرده است.

به گفته مسوولان این صنعت، این فعالیت از جمله عوامل بروز خاموشی در کشور است. بر همین اساس طی یک سال و نیم اخیر مبارزه با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارز در دستور کار شرکت مدیریت شبکه برق ایران به عنوان متولی اصلی تامین برق کشور قرار گرفته است.

چندی پیش هم مدیرعامل انجمن زنجیره بلوک ایران میزان استفاده صنعت مجاز استخراج رمزارز از برق را ۳۰۰ مگاوات اعلام کرد و افزود: در حال حاضر دو برابر ظرفیت مجاز استخراج، فعالیت غیرمجاز وجود دارد و در صورتی که قوانین به درستی اجرایی نشوند، خطر زیرزمینی شدن بیشتر آن وجود دارد.

مجری تامین برق مراکز استخراج رمز ارز شرکت توانیر در روزهای اخیر، برق با قیمت تکلیفی را از عوامل مهم استخراج غیرمجاز رمزارزها در کشور عنوان کرد و راهکار بلندمدت آن را واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی دانست.

اکنون و براساس تازه ترین گزارش شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران، در هفته منتهی به ۲۱ آبان ماه، ۳۳ مرکز جدید استخراج غیرمجاز رمزارز با ظرفیتی در حدود یک هزار و  ۲۱۸  کیلووات، کشف شد.

پراکندگی این کشف‌ها نشان می‌دهد در هفته گذشته خراسان جنوبی  با ۲۲ درصد کشفیات در صدر و اصفهان با ۱۳ درصد، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی هرکدام با ۱۱ درصد و تهران با ۱۰ درصد در رده‌های بعدی قرار داشتند.

همچنین برخلاف هفته‌های قبل‌تر که آمارکشف شده‌ها، تعرفه‌های خانگی بیشترین میزان را به خود اختصاص داده بود، در هفته گذشته(منتهی به ۲۱ آبان) بیشترین کشف مراکز و دستگاه‌های استخراج غیرمجاز رمز ارز به بخش صنعتی با ۶۰ درصد اختصاص یافته است. 

بالا بودن فراوانی ظرفیت‌های ۱۰ تا ۳۰ کیلووات در کشف‌های این هفته، نشانگر پراکندگی بالای استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارزها در کشور با تعداد دستگاه پایین فقط برای استخراج بیت کوین در بخش خانگی بوده است.

براساس آخرین آماری که شرکت مدیریت شبکه برق ایران از میزان کشف دستگاه‌های استخراج غیرمجاز رمزارز ارائه داده بود، تاکنون ۲۲۱ هزار و ۳۹۰ دستگاه «ماینر» کشف شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha