۲۴ دی ۱۴۰۲، ۱۶:۱۷
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85353972
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

افزون بر یکهزار دستگاه ماینر غیر مجاز در خراسان‌شمالی کشف شد

بجنورد- ایرنا- مدیرگروه نظارت و کنترل لوازم اندازه گیری شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: یکهزار و ۲۱۱ مورد دستگاه ماینر غیر مجاز در ۹ ماهه امسال در استان کشف شد که این دستگاه ها فشار زیادی به شبکه توزیع برق وارد می کردند.

علیرضا دلبری روز یکشنبه در حاشیه جلسه کارگروه مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان شمالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این تعداد دستگاه ماینر از ۱۶۲ مرکز غیر مجاز رمز ارز در استان کشف شد.

وی افزود: این کشف ها بیشتر با گزارشات مردمی حاصل شده است به گونه ای که ۵۲ درصد کشف رمز ارزها در ۹ ماهه امسال با مشارکت شهروندان بوده است.

دلبری ادامه داد: بخش توانیر در ۳۰ درصد کشف ها و بخش داده کاوی نیز در ۹ درصد کشف های رمز ارز نقش داشته است.

مدیرگروه نظارت و کنترل لوازم اندازه گیری شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی خاطرنشان کرد: پرونده ها پس از کشف، به منظور تعیین تکلیف به مرجع قضایی ارجاع شد که پس از تعیین میزان انرژی مصرفی با تعرفه اعلامی شرکت توانیر و بر اساس نظریه کارشناسان رسمی تعیین جریمه انجام می شود.

دلبری یادآور شد: کلیه افرادی که دارای دستگاه های استخراج رمزارز هستند باید نسبت به اخذ مجوزهای لازم از نظر مشخص کردن وضعیت کالا از نظر امکان فعالیت مجاز و اخذ پروانه بهره برداری از سازمان صنعت، معدن و تجارت اقدام کنند.

وی با اشاره به پرداخت پاداش به معرفی کنندگان مراکز استخراج غیرمجاز در خراسان شمالی گفت: توانیر با هدف تشویق بیشتر مردم، پاداش ۱۰۰ میلیون ریالی برای معرفی استفاده غیرمجاز از برق در نظر گرفته است.

ماینر، دستگاه تولیدکننده رمز ارز (نوعی دارایی دیجیتال) است که به صورت غیرمتمرکز تولید و نگهداری می‌شود و برای استخراج آنها باید محاسبات ریاضی پیچیده‌ای توسط رایانه به‌صورت مستمر انجام شود که مستلزم مصرف برق زیادی است.

متوسط انرژی مورد نیاز برای استخراج هر بیت‌کوین به عنوان اولین رمزارز ساخته شده، حدود ۳۰۰ مگاوات ساعت برآورد می‌شود که این انرژی به صورت متوسط معادل مصرف برق بیش از ۳۵ هزار واحد مسکونی در یک روز است.

در سراسر جهان افرادی که به کار استخراج رمزارزها اعم از بیت‌کوین یا سایر ارزهای رمزنگاری شده مشغول هستند، ماینر می‌گویند و آن‌ها تلاش می‌کنند با استفاده از ابزارهای متنوع استخراج به تعداد بیشتری از رمزارزهای استخراج نشده دست یابند و با فروش آنها به سود و درآمدزایی دست پیدا کنند.

به گزارش ایرنا، ۹۹.۹ درصد جمعیت شهری و روستایی استان خراسان شمالی از برق برخوردارند و ۳۸۵ هزار مشترک برق در بخش‌های تجاری، خانگی، ادارای و صنعتی و کشاوزی وجود دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha