نمایش «راز شکست فاتحان» در سمنان نگاهی به آثار جنگ بر روان انسان دارد

سمنان- ایرنا- کارگردان نمایش «راز شکست فاتحان»، اثر برگزیده سی و دومین جشنوراه تئاتر استان سمنان ابراز داشت: این نمایش، نگاهی روان‌شناسانه و فلسفی به مرگ دارد و به بررسی جنگ و اثرات آن بر روان انسان می‌پردازد.

نمایش «راز شکست فاتحان» کاری از گروه تئاتر «رستاخیز»، به قلم «اکبر یادگاری» با کارگردانی «محمدعلی دانشگر» برگزیده سی و دومین جشنواره تئاتر استان سمنان و برنده جوایز بازیگری مرد، بازیگری زن، طراحی صحنه، لباس، نور و گریم در این جشنواره شد و همچنین از گزینه‌های راه‌یابی به جشنواره تئاتر فجر است.

این نمایش از ۱۹ تا ۲۸ آبان ۱۴۰۰ هر روز ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در سالن تئاتر شهر سمنان به روی صحنه می رود.

کارگردان «راز شکست فاتحان» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: این نمایش، نگاه روان‌شناسانه  و فلسفی به مرگ دارد و به بررسی جنگ و اثرات آن بر روان انسان می‌پردازد.

دانشگر بیان کرد: داستانی خطی در این نمایش جریان دارد که تجاوز نظامی به منزل یک زن و مرد را روایت می‌کند اما پس از آن، به بیان جزئیِ اتفاقات نمی‌پردازد بلکه روان انسان‌هایی را که درگیر این اتفاقانت شدند به تصویر می‌کشد که حتی پس از مرگ هنوز با رفتارهای قبلی خود زندگی می‌کنند.

وی افزود: راز شکست فاتحان همچنین از نگاه‌های مختلف به ویژگی‌های تئاتر و فاصله‌گذاری آن می‌پردازد و به تماشاگر خود تلنگر می‌زند که فلسفه تئاتر چیست و چرا به تماشای آن می‌پردازیم که بدین ترتیب تماشاگر را به فکر وادارد.

کارگردان این نمایش ادامه داد: نورپردازی و طراحی صحنه به صورت خانه‌ای سفیدرنگ، فضای سیال ذهن را تداعی می‌کند.

وی یادآور شد: این تئاتر مرگ را از نگاهی بررسی می‌کند که زندگی و رویاهای پیش از آن، در لحظه‌ مرگ بر اثر جنگ متوقف شده و حضور نظامی متجاوز در منزل را نیز نمی‌توان انکار کرد.

دانشگر بیان کرد: اجرای این نمایش با کمترین حرکات بازیگران روی صحنه می رود که برای من و گروه تجربه جدید و خوبی بود.

کارگردان راز شکست فاتحان بیان کرد: امسال امیدواری بیشتری برای راه یافتن به جشنواره تئاتر فجر داریم اما قطعا نمایش‌های خوبی در استان‌ها وجود دارد که شاید جزو کارهای راه یافته به جایزه بزرگ جشنواره تئاتر فجر نباشد اما ارزش و قابلیت اجرا به شیوه‌های دیگر در پایتخت یا شهرهای بزرگ را دارد و باید حمایت برای تحقق این خواسته وجود داشته باشد. 

به گزارش ایرنا، هر سال یک یا ۲ نمایش برگزیده استان‌های مختلف بعد از بازبینی و داوری برای راه‌یابی به جشنواره تئاتر فجر نامزد می شوند؛ در این مرحله فیلمی از اجرا به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر فرستاده می‌شود و شورای داوری ۲۴ اثر را به صورت ۱۲ اثر برای جایزه بزرگ جشنوراه فجر و ۱۲ اثر غیررقابتی برای حضور در این جشنواره انتخاب می‌کند.

امسال از استان سمنان فیلم اجرای «راز شکست فاتحان» از سمنان و «ماشین نشین ها» به کارگردانی حسن سرچاهی از شاهرود به دبیرخانه جشنواره فرستاده شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha