۱۹ آبان ۱۴۰۰، ۱۰:۲۷
کد خبرنگار: 2330
کد خبر: 84535927
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

فرانسه خواستار حل فوری مناقشه ماهیگیری با انگلیس شد

تهران-ایرنا- به دنبال شکست مذاکرات برای خروج از بن بست در روابط بین فرانسه و انگلیس بر سر مجوزهای ماهیگیری، پاریس روز سه شنبه خواستار یافتن «راه حلی فوری» برای حل و فصل اختلافی شد که خطر تبدیل شدن به یک جنگ تمام عیار تجاری بین دو کشور را دارد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، خبرگزاری فرانسه نوشت: «کِلمن بون» وزیر امور اروپای فرانسه بعد از مذاکره با دیوید فراست وزیر امور برگزیت انگلیس در توئیتی نوشت: فرانسه از مذاکره استقبال می کند اما باید راه حلی سریع در راستای اجرای توافقات دو کشور برای ماهیگیران ما بدست آید.

هفته گذشته مذاکرات رو در روی این دو مقام انگلیسی و فرانسوی برای برون رفت از مناقشه اخیر بی نتیجه ماند.

اختلافات فرانسه و انگلیس بر سر مجوزهای ماهیگیری به انبوهی از مشکلات بین همسایگان کانال ارتباطی دو کشور که در نتیجه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) بروز کرده افزوده است. برگزیت روابط دو کشور را به سطحی از خصومت و دشمنی کاهش داده که در سال های اخیر بندرت مشاهده شده بود.

بر اساس توافق سال گذشته انگلیس و اتحادیه اروپا، کشتی های ماهیگیری اروپایی می توانند در آب های انگلیس تردد کنند به شرطی که اثبات کنند در گذشته نیز در آنجا فعالیت داشته اند.

اما پاریس می گوید تقاضای ده ها قایق فرانسوی برای ماهیگیری در آب های غنی از منابع انگلیس رد شده است.

تحلیلگران می گویند امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با نگاهی بر انتخابات آینده و تصمیمی که برای پیروزی دوباره دراین انتخابات دارد، علاقمند است موضع سختگیرانه ای را در این مناقشه اتخاذ کند. این درحالیست که بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نیز قصد دارد در مذاکرات برگزیت سختگیرانه عمل کند.

فرانسه تهدید کرده قایق های انگلیسی را از تخلیه صید خود در بنادر فرانسه منع  و بر همه واردات انگلیس نظارت می کند.

جزایر کانال جرسی و گرنزی بین دو کشور قرار دارند و مناطقی خودگردان هستند که بخشی از انگلیس محسوب نمی شوند اما برای امور دفاعی وامنیتی خود به این کشور وابسته هستند. فرانسه در بحبوحه اختلافات تهدید کرده است که برق هر دو جزیره را به عنوان اقدامی تلافی جویانه قطع خواهد کرد. این تهدید باعث شده که تحلیگران امکان کاهش تامین برق برای ساکنان این جزایر را پیش بینی کنند.

هفته گذشته مکرون گفت فرانسه اعمال هر گونه اقدامی در این زمینه را متوقف می کند تا مذاکرات دو کشور شانسی برای موفقیت داشته باشد. با این حال مقام های فرانسوی تاکید دارند که همه گزینه ها در صورت شکست مذاکرات روی میز خواهد بود.

دو کشور بعد از مذاکرات هفته گذشته هنوز نتوانسته اند به راه حلی دست یابند، اما وعده داده اند به تلاش های خود برای یافتن چنین راه حلی از طریق مذاکره ادامه دهند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha