۲۵ آبان ۱۴۰۰، ۸:۱۹
کد خبرنگار: 1459
کد خبر: 84535137
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

طنین دوباره " برپا و بفرمایید " در کلاس های درس دیار میرزا

رشت - ایرنا - "برپا و بفرمایید"، بیش از یک هفته‌ای است که بار دیگر در مدارس دوره دوم متوسطه استان گیلان طنین‌انداز شده است. دانش‌آموزان با سپری شدن حدود یک سال و ۹ ماه از شیوع کرونا و تعطیل شدن مدارس، قدر ارزش آموزش نزد معلم و دیدار همکلاسی هایشان را بیش از پیش می دانند.

کرونا با آمدنش اگر چه با دردسرها و گرفتاری‌های فراوانی همراه بود، اما برای تک تک ما انسان‌ها درس‌هایی داشت، این بیماری مرموز برای کودکان و نوجوانان که هنوز در ابتدای راه زندگی هستند درس‌های ویژه‌ای و ماندگاری داشت اینکه در هر حال باید قدر داشته هاشان را بدانند.

کودکان و نوجوانان که اغلب دانش‌آموزان را شامل می‌شوند، با شیوع کرونا در فراگیری علم و دانش متحمل سختی‌های فراوانی شدند، با آمدن ویروس کرونا به یکباره کلاس های درس آنها تعطیل و ارتباط‌ با معلمان شان قطع شد و برای یادگیری در شرایط دشوار قرار گرفتند.

اگر چه با تعطیلی مدارس از همان روزهای اول، با تلاش معلمان تعلیم و تربیت دانش‌آموزان متوقف نشد و از طریق فضای مجازی واتساپ و بعد از طریق شبکه شاد ادامه یافت اما نتوانست جای حضور دانش‌آموزان در مدارس و آموزش حضوری را بگیرد.

کرونا، درس بزرگی به دانش آموزان داد، آنان در این مدت با دشواری‌هایی که در آموزش دچار بودند، به ارزش یادگیری نزد معلم و شکوه مدرسه پی برده‌اند و اکنون قدر حضور در کلاس‌های درس را بیشتر از گذشته می‌دانند، موضوعی که جمعی از دانش آموزان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به این مهم اذعان داشتند.

آرزو می‌کردم کلاس ها حضوری شود

تعطیلی مدارس، یادگیری دروس از طریق گوشی، جدایی از معلمان و همکلاسی ها هیچ گاه تصور نمی شد، اما کرونا به راحتی درهای مدارس را به روی دانش آموزان بست و  شرایط تحصیل دانش آموزان را سخت کرد تا جایی که اکنون حضور در کلاس درس و مدرسه به یک آرزو تبدیل شده است.

علی بقای بوستانی یکی از هزاران دانش آموزی است که با بیان سختی های آموزش حضوری می گوید: ویروس دردسر ساز کرونا درس بزرگی به من و همسالانم داد در این مدت به اهمیت آموزش حضوری بیشتر پی بردیم و اکنون قدر این آموزش ها را بیشتر از گذشته می دانیم.

این  دانش آموز سال اول دوره دوم متوسطه "دهم" دبیرستان شهید بهشتی رشت افزود: هنگامی که به دور از معلم و همکلاسی ها در منزل از طریق شبکه شاد درس می خواندم، آرزو می کردم که هر چه زودتر کلاس ها حضوری شود، اکنون هم از یادگیری در حضور معلم خیلی خوشحالم.

وی با اشاره به سختی های سال گذشته در فراگیری دروس اظهار داشت: امسال با فعال شدن فضای اسکای روم در کلاس های مجازی، یادگیری به دلیل ارتباط مستقیم با معلمان خیلی بهتر شده است اما هیچ چیز جای آموزش حضوری در مدرسه را نمی گیرد.

این دانش آموز یادآور شد: با آغاز کلاس های حضوری در مدارس از پانزدهم ماه جاری با رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در همه کلاس ها حضور پیدا کردم و درس ها را راحت تر یاد می گیرم.

کنترل دانش‌آموزان در آموزش مجازی سخت است

دبیر زیست شناسی دوره دوم متوسطه یکی از مدارس رشت نیز با بیان سختی‌های آموزش مجازی به خبرنگار ایرناگفت: در این نوع آموزش‌ها کنترل دانش‌آموزان سخت است نمی‌دانیم درس گوش می‌دهند و حواسشان به درس هست یا نه .

طنین دوباره " برپا و بفرمایید " در کلاس های درس دیار میرزا

حمزه مسگرنژاد درباره شرایط سخت ارزیابی دانش‌آموزان با تشریح نحوه برگزاری آزمون بیان داشت: برای برگزاری آزمون‌های کلاسی و میان ترم سوالات را در شاد می گذاریم یک ساعت برای پاسخگویی فرصت می‌دهیم در این ارتباط هم کنترلی بر دانش‌آموزان نداریم.

وی با ابزار رضایت از برگزاری کلاس‌های حضوری اضافه کرد: با برگزاری کلاسهای درس حضوری ارتباط با دانش‌آموزان و ارزیابی آنان راحت‌تر است و امیدواریم که این روند ادامه داشته باشد.

این دبیر مقطع دوم متوسطه اظهار داشت: دانش‌آموزان برای حضور در مدرسه و کلاسها گروه بندی شده اند و انتظار است که بر اساس تقسیم‌بندی در کلاس ها حاضر شوند ضمن اینکه در این کلاس ها پروتکل ها رعایت می شود و جای نگرانی نیست.

کم‌تحرکی؛ از مشکلات تعطیلی مدارس

نقش و تاثیر ورزش در سلامت جسمی و روحی دانش آموزان بر کسی پوشیده نیست، با شیوع بیماری کووید ۱۹ و تعطیلی مدارس دانش آموزان از حضور در مدرسه و شرکت در فعالیت های ورزشی محروم شدند، کارشناسان ورزش می گویند: عادت به فعالیت های بدنی هرچه از سن پایین‌تر آغاز شود بهتر بوده و تاثیر بیشتری بر سلامت کودکان و نوجوانان دارد.

دبیر ورزش دبیرستان شهید بهشتی رشت نیز با اشاره به نقش مهم ورزش در تندرستی و سلامت دانش آموزان گفت: ورزش در سلامت جسمی و روحی دانش‌آموزان اهمیت بسزایی دارد و توجه به فعالیت‌های ورزشی این قشر ضرورتی مهم برای تربیت نسلی تندرست و فعال است.

وی با بیان اینکه با انجام فعالیت‌های ورزشی سیستم ایمنی تقویت می‌شود، اظهار داشت: متاسفانه در مدت نزدیک به ۲ سال دانش‌آموزان از حضور در مدرسه و فعالیت های ورزشی محروم بودند ضمن اینکه باشگاه‌ها نیز در این مدت به دلیل شرایط بیماری کووید ۱۹ کمتر فعالیت داشتند.

وی با اشاره به اجرای طرح کشوری "کوچ" کنترل وزن و چاقی در سال تحصیلی گذشته همزمان با سراسر کشور در استان گیلان گفت: نتایج این طرح نشان داد که درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان دچار اضافه وزن هستند که البته در اجرای این طرح مشاوره‌هایی برای کاهش وزن این گروه ها انجام شده‌است.

این دبیر ورزش با بیان اینکه در سال تحصیلی جدید نیز طرح سواد حرکتی همزمان با سراسر کشور در استان گیلان به اجرا درآمد، اضافه کرد: این طرح ویژه دانش‌آموزان ابتدایی برای ارتقای مهارت‌های بنیادی و حرکتی دانش‌آموزان به اجرا درآمد.

طنین دوباره " برپا و بفرمایید " در کلاس های درس دیار میرزا

وی با بیان اینکه در برگزاری کلاس‌های درس تربیت بدنی تمام تاکیدات بر رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا افزود: وسایل ورزشی در هر مرحله پس از ضدعفونی در اختیار دانش‌آموزان قرار می گیرد، فاصله فیزیکی رعایت می شود ضمن اینکه بیشتر فعالیت ها انفرادی انجام می گیرد.

پایه یادگیری؛ مبتنی بر آموزش حضوری

اسماعیل پروانه گشتی مدیر دبیرستان شهید بهشتی رشت نیز با بیان اینکه پایه آموزش در تعلیم و تربیت؛ آموزش حضوری است، گفت: تعلیم و تربیت در بخش آموزش و پرورش میسر نمی شود مگر اینکه دانش آموزان در مدارس حضور یابند.

وی با اشاره به نقش مهم و تاثیرگذار معلمان در عرصه تعلیم و تربیت اظهار داشت: معمولا دانش‌آموزان از معلمانشان الگو می‌گیرند اما این الگو را در آموزش مجازی نداریم ضمن اینکه ارتباط در آموزش به طریق مجازی ارتباط عاطفی بین دانش‌آموزان وجود ندارد.

وی با ابزار خوشحالی از گشایش کلاس‌های حضوری دانش‌آموزان در دوره دوم متوسطه همزمان با سراسر کشور در گیلان از ۱۵ آبان گفت: تمام تلاش ما ایجاد فضای ایمن از کرونا با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

این مدیر مدرسه با بیان اینکه هر روز قبل از حضور دانش‌آموزان، کلاس‌های درس کاملا ضدعفونی می‌شود، افزود: دانش‌آموزان را مقید کرده ایم که ماسک بزنند ضمن اینکه فاصله فیزیکی در کلاس‌های درس را رعایت می کنند.

وی با اشاره به ضرورت همکاری اولیاء برای حضور دانش آموزان در کلاس های درس اظهار داشت: اولیاء دانش آموزان در دبیرستان شهید بهشتی رشت به ما اعتماد کردند، آنان روز اول گشایش مدرسه با حضور در مدرسه چگونگی رعایت پروتکل های بهداشتی را مشاهده کردند.

 گشتی با بیان اینکه به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی دانش‌آموزان و فاصله فیزیکی هر کلاس درس را به ۲ گروه الف و ب تقسیم کرده‌ایم، اظهار داشت: گروه های الف و ب به صورت هفتگی در مدرسه حضور یافته و از کلاس های حضوری بهره مند می شوند.

وی با تاکید بر این مطلب که سلامت دانش آموزان در آموزش و پرورش بسیار مهم است، افزود: در بازگشایی مدارس و کلاس های حضوری، سلامت اولویت اصلی ما است.

اهمیت آموزش حضوری

قربانعلی یحیایی از روانشناسان استان گیلان با تشریح فواید آموزش حضوری دانش‌آموزان در مدرسه و کلاس می‌گوید: یکی از نیازهای روانشناختی انسان ها، نیاز تعلق به گروه "تعلق به گروه یعنی تعلق داشتن به یک کلاس، مدرسه، محله، شهر و کشور" است بنابراین آموزش حضوری تقویت کننده این احساس تعلق به گروه می‌باشد.

طنین دوباره " برپا و بفرمایید " در کلاس های درس دیار میرزا

وی تاکید بر یادگیری مشارکتی را دومین دلیل برای اهمیت آموزش حضوری عنوان و تصریح کرد: در روش آموزش حضوری، یادگیری فقط از طریق معلم و استاد نیست، بلکه دانش‌آموزان از یکدیگر نیز یاد می‌گیرند.

وی تجربه احساس مشارکت را از دیگر دلایل اهمیت آموزش حضوری معلم و شاگرد دانست و افزود : این تجربه احساسی مشترک، بخش انگیزشی دانش‌آموزان را بیشتر فعال کرده و عمق یادگیری را بیشتر غنی می کند ضمن اینکه یادگیری با تجارب احساسی مشترک، بهترین خاطرات مثبت را در ذهن دانش آموز تداعی کرده و یادگیری را شیرین تر وجذاب تر می کند.

توصیه‌های خودمراقبتی به دانش‌آموزان

پیشگیری از انتشار و ابتلا به کرونا توصیه‌هایی از جمله استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شست و شوی دست ها دارد، مراعات این پروتکل های بهداشتی در همه مکان‌ها توصیه می‌شود، اکنون با بازگشایی مدارس توجه دانش‌آموزان به رعایت این توصیه‌های بسیار مهم در واحدهای آموزشی اهمیت بسزایی دارد.

مسئول سلامت آموزش و پرورش ناحیه ۲ رشت نیز با تاکید بر ضرورت توجه به توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا گفت: مهمترین مولفه های خودمراقبتی دانش‌آموزان به منظور رعایت بهداشت فردی اینست که از دست دادن، روبوسی و بغل کردن یکدیگر خودداری کرده و به طور مستمر از ماسک استفاده شود ضمن اینکه استفاده از وسایل و لوازم التحریر شخصی از الزامات است.

مریم نادم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دانش آموزان باید با رعایت دستورالعمل های بهداشتی، شست و شوی دست ها و استفاده از محلول های ضدعفونی کننده برای پیشگیری از ابتلا و انتقال بیماری اهتمام جدی داشته باشند.

وی بیان داشت: در راستای تلاش همگانی برای توقف پاندمی کرونا، به موازات اهمیت بازگشایی مدیریت شده مدارس، حساسیت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به هنگام استمرار فعالیت‌های حضوری دانش‌آموزان به عنوان یک ضرورت باید توسط مدیران مدنظر قرار داده شود.

نادم اضافه کرد: توجه به برخی موارد شامل بررسی کارکنان و دانش‌آموزان از نظر برخورداری علائم بیماری و ممانعت از حضور افراد مشکوک، حفظ فاصله اجتماعی ایمن، جلوگیری از هرگونه تجمع و ازدحام، وجود مواد مناسب ضدعفونی کننده به تعداد کافی و استفاده آنها در مکان‌های مورد نیاز، تهویه مناسب فضاهای مدرسه، ترغیب دانش آموزان به انجام واکسیناسیون و مدیریت استمرار آموزش پیام‌های بهداشتی درباره بیماری کووید ۱۹ از الزامات تلاش‌های اجرایی مدیران در زمان بازگشایی مدارس است.

وی با بیان اینکه نظارت بر میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس از اولویت برنامه های مسوولان امر مجموعه آموزش و پرورش است، خاطر نشان کرد: اکیپ های نظارتی به صورت مستمر و بر اساس فهرست های ارزیابی تعیین شده از مدارس بازدید کرده و با مسوولان مراکز بهداشت درباره پایش های دوره ای مدارس همکاری دارند.

نادم در پایان گفت: شیوع ویروس کرونا، آشفتگی‌هایی در روند تحصیل دانش‌آموزان ایجاد کرده که شروع مدرسه و بازگشایی در زمان وجود یک بیماری همه‌گیر، احتمال ایجاد استرس، نگرانی و آسیب‌های روحی مضاف بر آسیب‌های جسمی را در دانش‌آموزان بوجود آورده، بنابراین دبیران و معلمان در شکل‌گیری اطمینان برای دانش‌آموزان و اولیا آنها، با توصیه به استفاده از پوشش ماسک و رعایت فاصله فیزیکی، در عین حال حفظ ارتباط و پیوند با دوستان و اولیای مدرسه، نقش پررنگ و مهمی را ایفا می کنند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر آموزش حضوری دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه از ۱۵ آبان، فعالیت حضوری این مدارس نیز همزمان با سراسر کشور در استان گیلان آغاز شده و بر اساس این مصوبه قرار است تا کلاس‌های درس دانش‌آموزان دوره اول متوسطه و دوره ابتدایی از اول آذرماه حضوری شود.

اکنون که بازگشایی مدارس به صورت تدریجی در حال انجام است و دانش آموزان تا حدودی از سختی های آموزش در فضای مجازی دور می شوند، ضروریست تا برای تداوم این بازگشایی ها  پروتکل های بهداشتی در مدارس به صورت جدی رعایت شود.

استان گیلان دارای افزون بر ۳۷۳ هزار دانش آموز است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha