دبیرکل مجمع اهل بیت از مجروحان انفجار قندهار عیادت کرد

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت از برخی مجروحان انفجار قندهارِ افغانستان در مرکز توانبخشی ستارگان درخشان تهران عیادت کرد.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، آیت‌الله رضا رمضانی عصر امروز یکشنبه (۱۶ آبان) ضمن گفت‌وگو با برخی حادثه دیدگان انفجار مسجد جامع فاطمیه در قندهار برای آنان آرزوی سلامتی کرد.

وی از مردم افغانستان به عنوان انسان‌هایی نجیب یاد کرد و افغانستان را کشوری غنی دانست که دشمنان همواره به آن طمع داشته‌اند.

رمضانی در حاشیه این عیادت در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره وضعیت آینده افغانستان، گفت: قطعاً آینده افغانستان به نوع عملکرد آنها نسبت به حضور مردم بستگی دارد. یعنی اگر حکومت، فراگیر باشد و مردم اجازه ورود به اجانب ندهند، افغانستان می تواند آینده خوبی داشته باشد اما اگر اجانب به شکل‌های مختلف ورود کنند و مردم نیز در سرنوشت خود حضور نداشته باشند و حکومت، فراگیر نباشد، دشمنان تلاش می‌کنند این تنش‌ها تشدید پیدا کند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت افزود: مجامع جهانی و عقلا در افغانستان به ویژه علما و اندیشمندان و فرهیختگان این کشور و کسانی که نقش هدایتی را به عهده دارند، جامعه را اینگونه هدایت کنند که اگر می‌خواهند جلوی تنش‌ها و تهدیدها و کشتارها و رعب وحشت گرفته شود، باید به یک حکومت فراگیر برسند و احترام همه را حفظ کنند. اگر عقلانیت و اعتدال در آنجا حاکم باشد، آینده افغانستان آینده نویدبخشی خواهد بود اما اگر اختلاف و تنش با مدیریت استکبار و اجانب شکل بگیرد، قطعاً باید شاهد برخی از رنجش‌ها و آنچه باشیم که باعث غم و اندوه می‌شود.

رمضانی ادامه داد: امیدواریم فرهیختگان و اندیشمندان این کشور نقش هدایتی داشته و حاکمان افغانستان توجه داشته باشند بعد از این همه ظلم و ستمی که نسبت به مردم افغانستان شده است این حق ملت افغانستان نیست که مواجه با این بی‌مهری‌ها و تهدیدها و شهادت‌ها باشند.

وی افزود: تاریخ افغانستان تاریخی پر از مقاومت بوده است و ملت افغانستان ملتی مومن و نجیب هستند. نباید از نجابت آنها سوء استفاده و اینچنین آنها را تهدید کنند. از طرف دیگر افغانستان یک کشور ثروتمندی است و اگر آنها بخواهند خودشان از ثروت‌شان استفاده کنند که همه از نوعی رفاه بهره‌مند شوند این فرصت را می‌توان به مردم غیور افغانستان داد که بتوانند زمینه رشد و سلامت و صلابت را در خودشان داشته باشند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، گفت: اتفاقات تلخی که در چند ماه اخیر در افغانستان رخ داده، از جهاتی ناراحت کننده است. از آن حادثه غمبار شهادت دختران گرفته تا حمله به مساجد و حمله به نماز جمعه ای که مسلمانان ندای وحدت، دین، قرآن، معنویت و عقلانیت را سر می‌دهند، متاسفانه عده ای را به شهادت رسانده و برخی را مجروح کردند. البته این مسئله باید به صورت اساسی حل شود. چون این نگاه تکفیری یک نگاه افراطی است که در طول تاریخ همواره آسیب وارد کرده و برای مسلمانان تهدید بوده است. این مساله که عده ای به خود اجازه دهند مسلمانان را تکفیر کنند و بعد آنها را به شهادت برسانند و این مشکلات را ایجاد کنند، طبق هیچ دین و آیینی نیست.

وی با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده گفت: مجمع جهانی اهل بیت با توجه به رویکردی که از مکتب اهل بیت گرفته، از هر انسانی که مورد ظلم قرار گرفته حمایت می کند و قرآن می‌فرماید اگر یک  انسان کشته شود، گویا تمام انسان ها کشته شده و اگر یک انسان احیا شود گویا همه انسان ها احیا شده اند و ما می‌بینیم به راحتی عده‌ای که دست نشانده غرب و جریان استکبار هستند و خوی استکباری یعنی خودکامگی، تعدی و تجاوز دارند، به خودشان اجازه  چنین جنایت هایی می‌دهند.

رمضانی افزود: متاسفانه ملت افغانستان در این چهل سال با تجاوز های شرق و غرب مواجه بوده است، ۲۰ سال به بهانه مبارزه با تروریسمی که خودشان ساخته اند، این کشور را اشغال کردند و باید بدانیم این تهدید، یک تهدید جهانی و علیه کل بشریت است. نیروهای افراطی به نام داعش مسئولیت این جنایت‌ها را پذیرفته‌اند و مجامع جهانی و بین‌المللی نباید به شعار اکتفا نکنند و محکوم کردن کافی نیست بلکه باید به صورت ریشه‌ای با آنها مقابله کرد. چون این جنایت ها به هیچ وجه قابل بخشش نیست. نمازگزاری که برای اقامه نماز و مناجات با خدا به مسجد می رود و می خواهد خطبه ای را بشنود، چه گناهی کرده است که عده‌ای وارد می شوند و آنها را به شهادت می رسانند و زخمی می کنند. 

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت، افزود: این جنایات هیچ استناد عقلی و شرعی ندارد و این مساله که برخی خودشان را منتسب به دین می‌کنند، در دین اسلام که پیامبر (ص) آن برای رحمت آمده و مدیریت آن حضرت بر اساس رحمت بوده، هیچ وقت با چنین جنایت هایی موافق نیست و قرآن می فرماید و ما ارسلناک الا رحمة للعالمین یعنی ای پیامبر ما تو را فقط برای رحمت همه مردم جهان فرستادیم. بنابر این باید مجامع جهانی این جنایت ها را محکوم کنند تا دیگر شاهد چنین اتفاقاتی در دنیا نباشیم. 

رمضانی اظهار امیدواری کرد تا ملت نجیب افغانستان به اهداف خود برسند و یک حکومت فراگیر داشته باشند به گونه ای که همه مردم به نوعی حضور داشته باشند و با حکومتی مردمی بتوانند در سرنوشت خود تاثیرگذار باشند.

به گزارش ایرنا، در پی حادثه تروریستی جمعه (۲۲ مهر) در مسجد فاطمیه در استان قندوز افغانستان بیش از ۴۰ تن به شهادت رسیدند و ۷۰ نفر زخمی شدند.

منابع خبری انفجار را ناشی از ۳ حمله انتحاری می‌دانند که در صف نمازگزاران، در ورودی مسجد و بیرون مسجد رخ داده است؛ داعش مسوولیت این حادثه تروریستی را بر عهده گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha