۲۵ میلیون هکتار از مساحت کشور نیازمند اقدامات آبخیزداری است

شهرکرد - ایرنا -رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه لازم است اقدامات آبخیزداری در ۲۵ میلیون هکتار از عرصه کشور اجرایی شود،گفت: در صورتی که منابع اعتباری در این مسیر تقویت شود علاوه بر مدیریت صحیح منابع آبی از میزان خسارت‌های ناشی از سیلاب‌های احتمالی نیز تا حد زیادی کاسته خواهد شد.

مسعود منصور روز جمعه در بازدید از طرح‌های حوزه منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری به همراه جمعی از اعضای کمیسیون کشاورزی افزود: اهمیت موضوع آب و خاک و همچنین پوشش گیاهی به عنوان منابع اصلی در پایداری امنیت غذایی و زیستی همواره مد نظر است که در این راستا یکی از کم‌هزینه‌ترین و در عین حال پربازده‌ترین راهکارها، اجرای اقدامات آبخیزداری است که در این میان با توجه به شرایط اقلیمی کشور ضروری است اعتبارات مناسبی برای این برنامه اختصاص یابد.

وی جلوگیری از فرسایش خاک، کاهش اثرات منفی رسوب بر اراضی مستعد کشاورزی، مهار سرعت سیلاب‌ها و نفوذ تدریجی آب در سطوح بالادست و تغذیه منابع آبی دشت‌ها و عرصه‌های پایین دست را از جمله کارکردهای مطلوب آبخیزداری دانست.

منصور تصریح کرد: هزینه‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری به طور معمول یک سوم منابع مالی صرف شده برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی و یا سیلاب‌ها است از این رو از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست می‌شود در بودجه سال ۱۴۰۱ نگاهی ویژه‌تری نسبت به برنامه‌های آبخیزداری داشته باشند.

مراکز علمی و تحقیقاتی برای حل مشکل گون‌زارهای تنگ صیاد وارد عمل می‌شوند

دبیر کمیسیون کشاورزی نیز به بازدید میدانی از محدوده پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده تنگ صیاد چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: از آنجایی که ایران با وجود بیش از ۸ نوع گون به کشور گون‌ها مشهور است، ضرورت پرداختن به حفظ و احیای این‌گونه گیاهی بیش از پیش نمایان می‌شود.

ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی مشکل به وجود آمده برای گون زارهای منطقه تنگ صیاد را ناشی از بروز برخی آفات و بیماری‌ها بیان کرد و افزود: بناست با همکاری مراکز تحقیقاتی استان و دانشگاه شهرکرد راهکارهای مناسبی در راستای رفع این مشکل اتخاذ شود.

وی با اشاره به اقدامات مطلوب آبخیزداری در دشت‌های شهرستان خانمیرزا تصریح کرد: ایجاد حوضچه‌های پخش سیلاب کار نوینی است که می‌تواند در تقویت سفرهای آب زیرزمینی در این منطقه موثر باشد و از فرونشستی که دامن‌گیر دشت‌های شهرستان شده است نیز تا حدود بسیاری جلوگیری کند.

اعظمی ساردوئی یادآور شد: منابع طبیعی با حداقل هزینه بیشترین خدمت را به کشاورزی ارائه می‌کند به‌طوری که با مهار سیلاب‌ها، امکان کشاورزی پایدار را فراهم کرده و خطر از بین رفتن اراضی زیر کشت را نیز برطرف می‌کند.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هزینه‌های ناشی از هر سیلاب را به طور میانگین ۲۵ میلیارد تومان بیان کرد و گفت: تلاش می‌شود در بودجه سال آینده، اعتبارات مناسبی برای توسعه اقدامات آبخیزداری در کشور اختصاص یابد تا به نوعی از صرف منابع مالی برای جبران خسارت‌های احتمالی کاسته شود.

وی درباره پیشنهاد سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری مبنی بر اختصاص پنج درصد از درآمد سدهای برق آبی کشور برای اقدامات بیولوژیک در بالادست نیز اظهار داشت: متاسفانه وزارت نیرو بیشتر به سدسازی، ذخیره و فروش آب توجه دارد اما اگر چنین اعتباری در اختیار منابع طبیعی قرار گیرد می‌تواند اثری مطلوب در توسعه برنامه‌های آبخیزداری و حفظ پوشش گیاهی کشور بر جای بگذارد.

طرح‌های آبخیزداری از اولویت‌های کشور است

کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه کشور در محدوده منطقه کم بارش واقع شده است، گفت: با توجه به خشکسالی های اخیر لازم است از بارش‌های فصلی به نحو مطلوب استفاده شود و با مهار روان آب‌ها فرصت تغذیه منابع آبی به تدریج فراهم شود.

علیرضا نظری کاهش خسارت‌ها را از دیگر نتایج موثر مهار روان آب‌ها دانست و افزود: کمیسیون کشاورزی به طور جدی به دنبال برنامه‌ریزی برای اولویت‌بخشی به حوزه آبخیزداری است.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود در بودجه‌ریزی سال آینده و همچنین در برنامه هفتم توسعه بحث تقویت منابع مالی حوزه آبخیزداری مد نظر قرار گیرد.

به گزارش ایرنا، اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی به همراه تعدادی از معاونان وزرا در حوزه جهاد کشاورزی، نیرو، حفاظت محیط‌زیست در طی  ۲ روز سفر به چهارمحال و بختیاری به بررسی مسائل حوزه آب، کشاورزی و دام‌پروری استان پرداختند.

بررسی خشکیدگی گون زارهای تنگ صیاد، بازدید از طرح سنگی ملاتی حوزه آبخیز وستگان در شهرستان بروجن و تعدادی از طرح‌های آبخیزداری شهرستان خانمیرزا از جمله برنامه‌های حوزه منابع طبیعی در سفر مسعود منصور رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و تعدادی از اعضای کمیسیون کشاورزی به شمار می رود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha