۱۲ آبان ۱۴۰۰، ۱۸:۰۳
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 84528524
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۲۶۹هزار هکتار از دیمزارهای کردستان در قالب جهش تولید زیرکشت رفت

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: از ابتدای سال زراعی جاری(ابتدای مهر تاکنون) ۲۶۹ هزار و ۲۴۶ هکتار از دیمزارهای استان در قالب طرح جهش تولید به زیر کشت رفته است.

به گزارش ایرنا، محمدفرید سپری روز چهارشنبه در دومین جلسه استانی طرح جهش تولید که با حضور مدیر کل ستاد فرمان اجرایی امام (ره) استان در سنندج تشکیل شد، اظهار داشت: ۴۸۰ هزار هکتار از دیمزارهای استان در قالب طرح جهش تولید زیرکشت می رود. 

وی  ترویج کشاورزی حفاظتی را از مهمترین اهداف این سازمان در اجرای طرح جهش تولید در دیمزارهای استان خواند و افزود: نتیجه اجرای این طرح افزایش بهره وری و پایداری تولید خواهد بود. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان اضافه کرد:  ۲۴۷ هزار ۵۶۳ هکتار گندم، ۲۱ هزار هکتار جو، ۱۱۵ هکتار نخود و ۵۶۸ هکتار ماشک علوفه ای در قالب طرح جهش تولید در استان کشت شده است. 

سپری یادآور شد: در سال جاری نزدیک به ۱۱ هزار هکتار از کشت های پاییزه به طور کشت مستقیم انجام شده و اجرای اصول کشاورزی حفاظتی و مزایایی آن در استان به طور گسترده ترویج شود.

وی با اشاره به کشت نخود علوفه ای برای اولین بار در استان تاکید کرد: باید کشت گیاهان علوفه ای در استان و در قالب طرح جهش تولید در تناوب با دیگر محصولات توسعه یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان  با تاکید بر اینکه لازمه توسعه پایدار بخش کشاورزی آموزش و ترویج است، گفت: باید کمیته ترویج و آموزش به منظور آموزش کارشناسان و انتقال دانش روز به بهره برداران در راستای اجرای طرح جهش تولید تشکیل شود. 

سپری افزود: تولید محتوی باید در تمام بخش های کشاورزی به ویژه طرح جهش تولید به خوبی انجام شود و اطلاعات و برنامه های آموزشی و ترویجی  مورد نیاز در اختیار بهره برداران قرار بگیرد.

کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

کردستان سه میلیون و ۱۹۹ هزار واحد دامی، ۱۳ میلیون قطعه انواع طیور و ۲۵۷ هزار کندوی زنبور عسل دارد و جمعیت بهره بردار کشاورزی آن ۱۱۵ هزار نفر است که این جامعه سالانه حدود  سه میلیون تُن محصولات کشاورزی تولید می کنند که بیش از ۴۰۰ هزار تُن از این میزان مربوط به محصولات باغی و باقی مربوط به بخش زراعت است.

عمده محصول زراعی این استان گندم است و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت فرنگی با حدود ۶۰ هزار تن است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha