وحدت مذاهب پیام مهم کنگره بین‌المللی حضرت یحیی بن زید(ع) است
امامزاده یحیی بن زید (ع) گنبدکاووس

گرگان- ایرنا- دبیر اجرایی کنگره بین‌المللی حضرت یحیی بن زید بن علی بن الحسین(ع) گفت : همگرایی و وحدت میان اقوام و مذاهب مورد تاکید رهبر معظم انقلاب، پیام مهم و تاثیرگذار برگزاری این کنگره در شهر گنبدکاووس است.

حجت الاسلام روح اله سلیمانی فرد روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: برگزاری این کنگره در استان گلستان به عنوان رنگین کمان اقوام و مذاهب در کشور به طور قطع به افزایش همگرایی ساکنان آن کمک شایانی خواهد کرد.
وی اظهارداشت: برگزاری کنگره بین المللی یحیی بن زید(ع) می تواند چنین شخصیت های دینی اسلامی را به نسل جدید معرفی و  از برکات آن ها برای تعالی خود و جامعه بیشتر استفاده شود.
وی با اشاره به شخصیت حضرت یحیی بن زید علی بن الحسین(ع) اضافه کرد: وی نماد مبارزه با ظلم ستیزی بوده و در این راه همانند پدر بزرگوار و اجداد خود به شهادت رسید که معرفی آن به عنوان الگویی برای نسل جدید بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

وحدت مذاهب پیام مهم کنگره بین‌المللی حضرت یحیی بن زید(ع) است

گنبدکاووس میزبان برگزاری کنگره  
مدیرکل اوقاف و امور خیریه  استان گلستان  ادامه داد:  امامزاده حضرت یحیی بن زید علی بن الحسین (ع) در شهر گنبدکاووس اوایل بهمن سال جاری میزبان برگزاری این کنگره بین المللی است.

سلیمانی فرد افزود: به دبیرخانه این کنگره ۶۰ مقاله از سوی نویسندگان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی ارسال شد که پس از ارزیابی هیات داوران، ۱۸ مقاله برتر انتخاب شده است.
دبیرخانه علمی کنگره بین المللی حضرت یحیی بن زید علی بن الحسین (ع) برای دریافت مقاله های نویسندگان و پژوهشگران با اهداف نقش این شخصیت در ارتقای فرهنگ ظلم ستیزی، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر، تاریخ و تمدن شهر تاریخی جرجان، تقویت باورهای مذهبی و آداب و رسوم ترکمن، تقویت وحدت  اسلامی و تعالی فرهنگ غنی قرآن کریم فراخوان داده است.
پیگیری برگزاری این کنگره در استان گلستان با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه کشور قبل از شیوع ویروس کرونا(سال ۹۸) کلید خورد که شیوع این ویروس موجب تاخیر در برگزاری آن شد.

امامزاده یحیی بن زید (ع)، نوه امام سجاد(ع) است و از ایشان به عنوان بزرگترین امامزاده در استان گلستان و کسی که صحیفه سجادیه یادگار با ارزش جدش امام چهارم را به ایران آورد، یاد می شود.
گفته می شود، امامزاده یحیی بن زید (ع) در زمان یزید بن معاویه با ۷۰۰ نفر از طرفداران خود در خراسان قیام و شکست سختی به سپاه آنان وارد کرد و بعد از آن عازم هرات و از آنجا به شهر جرجان مهاجرت کرد.
والی خراسان (نصر) همراه ۸۰ هزار سوار از شام و اطراف برای سرکوبی این قیام  وارد قریه ارغوان شدند و بعد از سه روز جنگ، یحیی و یارانش را به شهادت رساندند.
امامزاده یحیی بن زید (ع) در حاشیه شهر گنبدکاووس در شرق استان گلستان واقع است.
در استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۶ قوم از ۲۴ قوم موجود در کشور از جمله  قزل‌باش، اهل سنت ترکمن، سیستانی، شاهرودی، آذربایجان، خراسانی، مازندرانی  در این استان به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha