فرهنگ و هنر استان مرکزی چشم انتظار دست نوازشگر مسئولان

اراک - ایرنا - اهالی فرهنگ و هنر استان مرکزی در بخش‌های مختلف مشکلات و چالش‌های بسیاری دارند که برای حل این مشکلات و قرار گرفتن قطار فرهنگ و هنر استان در مسیر پیشرفت و توسعه چشم‌انتظار دست نوازشگر مسئولان تازه‌نفس و با انگیزه دولت سیزدهم هستند.

به گزارش ایرنا، به اعتقاد دست اندرکاران رشته‌های مختلف هنری، ناشناخته ماندن ارزش و جایگاه هنر در کشور تنها به عدم حمایت مالی منحصر نمی شود بلکه نبود حمایت معنوی نیز بر مظلومیت آن افزوده است و توجه بیشتر به این قشر ضرورت توسعه فرهنگ و هنر در جامعه محسوب می‌شود.

رشته‌های مختلفی هنری از نمایش گرفته تا تجسمی و موسیقی کشورمان هرگاه از مناظر گوناگون مورد بحث قرار گرفته و به صورت کلی آسیب شناسی شده، بخش زیادی از کاستی ها و کمبودهایش را به واسطه مشکلی به نام بحران مخاطب متوجه خود دیده است و همه اهالی فرهنگ و هنر بارها ندای مخاطب می‌ه تئاتر بارها جمله تئاتر ایران، مخاطب می خواهد، را شنیده اند.

هنر، حیاتی‌ترین و ضروری‌ترین شاخص زندگی انسان است و گستره‌ای بسیار وسیع و عمیق دارد و در نظام جمهوری اسلامی که فرهنگی‌ترین انقلاب دنیا محسوب می‌شود باید اهمیت فرهنگ و هنر بیشتر تجلی یابد چرا که در حفظ جامعیت نگرش دینی و تاسیس نظام اجتماعی استوار بر دین، هنر تأثیر بسیار مهمی دارد و برای همین، تشویق هنرمندان متعهد جامعه و نیز پرورش هنرمند، اقدامی اساسی است.

هنرمندان متعهد، با شناخت جایگاه والای خویش و به پشتوانه معارف غنی اسلامی، می توانند هنر را تواناترین و زیباترین وسیله هدایت ملت‌ها به سوی عدالت‌خواهی و آزادی و خداجویی برگزینند اما تحقق این مهم در گرو توجه همه جانبه به این قشر، حل مشکلات مالی و تامین زیرساخت‌های لازم است.

هنرمندان همواره خواسته‌ها و انتظارات بسیاری از مسئولان و دولتمردان در سطوح مختلف مدیریتی کشور داشته‌اند که بدون شک تمامی این خواسته‌ها به حق و در راستای بالندگی سطح فرهنگ و هنر است اما در ۲ سال گذشته و به واسطه شیوع ویروس کرونا مشکلات این قشر بیشتر و به مراتب خواسته‌های نیز تغییرات گسترده‌ای کرده است.

***تئاتر برای ادامه حیات خود به استقلال و پویایی نیاز دارد

هنرمندان تئاتر می گویند: تئاتر برای ادامه حیات خود به استقلال و پویایی نیاز دارد و ضرورت این استقلال ، وجود رابطه مستقیم میان اقتصاد تئاتر با حضور اجتناب ناپذیر مخاطبان بالفعل است ولی در این راستا نیز برای رسیدن به شرایط مطلوب، نیازمند حمایت های متولیان است و حتی تا لحظه دست یابی به آرمان تئاتر خصوصی، هیچ برنامه ای بدون حمایت و حضور جدی در کنار هنر و فرهنگ ، میسر نخواهد بود.

به اعتقاد صاحب نظران این هنر، امروزه نخستین چیزی که هر انسان به محض تولد با آن آشنا می شود، تلویزیون است؛ این رسانه علاوه بر عادت دادن مردم به زمینه های آشنایی با فعالیت های پر مخاطبی همچون ورزش ، عرصه ای را فراهم می سازد که افراد از همان آغازین روزهای زندگی به رویدادها، رسانه ها و فعالیت های مختلف عادت کنند و سال ها بعد به طور منطقی این عادت، تبدیل به یک نیاز مهم در زندگی افراد می شود.

آنان می گویند: اما فرآیند نهادینه کردن نیازهای فرهنگی و اجتماعی؛ در مورد تئاتر کمتر نمود دارد، چرا که میانگین سن همه علاقه مندان تئاتر، جوانی است و همین مساله باعث شده میزان علاقه مندی به تئاتر، کاهش پیدا کند.

به گفته این کارشناسان، افراد جامعه از سنین کم و از دوران دانش آموزی و حتی پیش از آن هیچ پیش زمینه و شناخت روشنی از تئاتر ندارند و حتی شمار زیادی از ایرانیان به جز عده ای اندک تا پایان عمرهیچ گاه شانس آشنا شدن با تئاتر و شناخت آن را پیدا نمی کنند و تئاتر در زندگی اغلب افراد جامعه ما تنها ذهنیتی دور و متفاوت با آنچه به واقع در یک سالن تئاتر اتفاق می افتد، است.

*** استان مرکزی سالن استاندارد نمایش ندارد

رئیس انجمن نمایش استان مرکزی نیز گفت: بزرگترین مشکل هنر نمایش در این استان کمبود شدید زیرساخت‌ها و به نوعی مشکلات زیرساختی است به طوری که حتی یک سالن استاندارد نمایش در این استان وجود ندارد.

«جواد روستا» افزود: ۸۰ درصد شهرستان‌های استان مرکزی هیچ نوع سالن ندارند و چند سالنی که در اراک، ساوه و خمین وجود دارد در واقع سالن اجتماعات هستند که در برخی موارد هنرمندان تئاتر در این سالن‌ها نمایش به روی صحنه می‌برند.

وی ادامه داد: اعتبارات هنر نمایش بسیار ناچیز است به طوری که گاهی در تامین هزینه‌های جشنواره‌های استانی بل تنگناهایی مواجه می‌شویم.

رئیس انجمن نمایش استان مرکزی اظهار داشت: دست‌یابی به اهداف عالیه و انسان‌سازی در هنر نمایش با وجود نبود امکانات، عدم حمایت مالی و بی‌توجهی به معیشت هنرمندان صحنه، رویایی دست‌نیافتنی است، بنابراین ابتدا باید مشکلات مالی این حوزه را حل کرد و بعد به اهداف عالی دست یافت.

روستا اضافه کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا شرایط معیشت هنرمندان نمایش استان مرکزی مانند دیگر نقاط کشور با مشکلات جدی روبرو شد به طوری که بیش از ۷۰ درصد هنرمندان این عرصه با شغل‌های دستفروشی یا مسافرکشی هزینه زندگی خود را تامین می‌کنند.

وی بیان کرد: هنر نمایش استان مرکزی همواره در سراسر کشور سرآمد بوده به طوری که همه ساله ۲ تا چهار گروه نمایشی از جشنواره‌های استان به جشنواره تئاتر فجر راه می‌یافتند، بنابراین در صورت حل مشکلات مالی و تامین زیرساخت‌های لازم نمایش این استان حرف‌های بسیاری برای گفتن خواهد داشت.

رئیس انجمن نمایش استان مرکزی در ادامه سخنان خود دلیل حضور هنرمندان نمایش در تئاتر آزاد را مشکل مالی عنوان کرد و گفت: ریشه تئاتر اصیل توسط تئاتر آزاد بلعیده شده چرا که هنرمندان برای کسب درآمد به اجبار تئاتر آزاد کار می‌کنند تا با فروش بلیط بتوانند زندگی خود را بگذرانند.

روستا ادامه داد: هیچ هنرمند تئاتری دوست ندارد لباس زنانه به تن کرده و روی صحنه برود اما برای تامین هزینه زندگی خود به اجبار این کار را می‌کند چرا که از تئاتر اصلی استقبال و حمایتی نه از طرف مردم و نه از طرف مسئولان نمی‌شود.

وی توضیح داد: استان مرکزی در ایام کرونا اولین استانی بود که تئاتر را در فضای مجازی با موضوع شهید سلیمانی روی صحنه برد اما هیچ دستگاهی از ما حمایت نکرد و هزینه یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریالی هر کدام از عوامل این کار هنوز هم پرداخت نشده است.

***نبود مخاطب بزرگترین چالش پیش روی تئاتر استان مرکزی است 

هنرمند پیشکسوت تئاتر استان مرکزی نیز در گفت و گو با ایرنا، گفت: نبود مخاطب بزرگترین چالش پیش روی  تئاتر و هنرمندان این حوزه است که این شرایط با وجود شیوع ویروس کرونا، ممنوعیت اجتماعات و برگزاری برنامه‌های هنری مشکلات را دوچندان کرد.

حجت سبزی افزود: در عرف فعالیت هنری در بخش نمایش، یک گروه یک اثر را تمرین می کند و بعد از اطمینان از اجرای بدون نقص این اثر را به روی صحنه می آورد و مردم نیز با خرید بلیط، نمایش را تماشا می کنند و زمانی که مخاطب کم باشد و یا نمایشنامه‌ای به هر دلیل روی صحنه نرود خوب معیشت هنرمندان به خطر می‌افتد گاهی زندگی خانوادگی این افراد را به مخاطره می‌اندازد.

وی ادامه داد: هرچند در استان مرکزی و به خصوص شهرستان اراک در شرایط عادی هم چندان استقبالی از هنر نمایش نمی شود و اگر برخی دستگاه های فرهنگی بابت اجرای نمایش هزینه نکنند، استقبال مردمی زیادی صورت نمی گیرد.

این هنرمند پیشکسوت تئاتر استان مرکزی اظهار داشت: مشکل نبود سالن نمایش را بارها هنرمندان با مقامات استانی و شهرستانی به خصوص اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار اراک مطرح کرده اند اما تا کنون گام مهمی در این خصوص برداشته نشده است.

سبزی بیان کرد: هماهنگ نبودن سازمان ها و نهادهای فرهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی هنر تئاتر نیز یکی دیگر از مشکلات این بخش است به طوری که برخی از نهادهای فرهنگی بدون هماهنگی با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گروه های هنری را از خارج از استان دعوت می کنند در صورتی که بسیاری از هنرمندان بومی استان روزها و حتی ماه ها فرصت اجرای برنامه را ندارند.

وی اضافه کرد: اجرای یک نمایش، از زمان نگاشتن نمایشنامه تا انتخاب بازیگر و دیگر عوامل اجرایی تا زمان اجرای قطعی مدت زمان زیادی را می طلبد، بنابراین یک گروه نمایشی باید از سوی دستگاه های مختلف اجریی حمایت شود در غیر این صورت امکان اجرای یک تئاتر فاخر و ماندگار وجود ندارد.

***حال موسیقی در استان مرکزی خوب نیست

رئیس انجمن موسیقی استان مرکزی در گفت و گو با ایرنا، گفت: رشته ای از مشکلات و چالش ها در این استان وجود دارد که ساز موسیقی سنتی را ناکوک کرده و اگر شرایط فعلی ادامه یابد، داشته های این هنر اصیل را در این خطه روز به روز کمرنگ تر می شود.

«کامبیز عباسی» افزود: نبود استادان برجسته دانشگاهی در همه بخش های موسیقی مهمترین چالش این هنر اصیل و ارزشمند در این استان است.

وی اظهار کرد: نزدیکی استان مرکزی به پایتخت باعث شده تا هنرجویان این استان فنون رشته های مختلف موسیقی را نزد استادان بلندپایه موسیقی در تهران فرا بگیرند و سختی و مشقت رفت و آمد درصد بالایی از این هنرجویان را در نیمه راه خسته می‌کند و یا تداوم آموزش را رها می کنند و یا در یک درجه عادی باقی می مانند.

رئیس انجمن موسیقی استان مرکزی ادامه داد: کمتر هنرجویی از استان مرکزی یک ساز و یا آواز موسیقی کلاسیک کشور را آغاز و تا پایان راه یعنی درجه استادی ادامه داده است، چرا که فراگیری موسیقی در هر زمینه ای هزینه بر است و نبود استاد در داخل استان و مخارج زندگی به ویژه اگر هنرجو متاهل باشد عاملی بازدارنده در تداوم راه این هنر است.

عباسی توضیح داد: متولیان فرهنگی استان نیز هیچ حمایتی از افراد علاقه مند به موسیقی نمی کنند و هنرجو باید از صفر تا ۱۰۰ هزینه های یادگیری، رنج سفر به منظور آموزش و خرید ساز را باید به صورت شخصی پرداخت کند و بعد از اخذ درجه استادی نیز بازار کار چندانی در انتظار هنرمند نیست و به همین دلیل انگیزه کافی برای هنرجویان وجود ندارد.

وی، نبود سبک موسیقی مقامی، محلی و یا مکتبی در استان مرکزی را یکی دیگر از چالش های حوزه موسیقی استان مرکزی عنوان کرد و گفت: متولیان فرهنگی استان باید با بهره گیری از استادان کشوری، موسیقی ردیف دستگاهی را در نقاط مختلف استان گسترش دهند تا خلاء نداشتن سبکی منحصر به فرد در استان پر شود.

عباسی، تفکر سطحی برخی شهروندان به موسیقی را یکی دیگر از چالش های مهم این حوزه عنوان کرد و گفت: هرساله با آغاز تعطیلات تابستانی هجوم هنرجویان موسیقی به آموزشگاه‌ها را شاهد هستیم اما در فصل پاییز و سایر ایام سال ریزش هنرجو تا زیر ۱۰ درصد هم دیده شده که ریشه این مهم در سطحی نگری به موسیقی و درک ضعیف از این هنر فاخر و روح افزا در جامعه دارد.

وی ادامه داد: ترویج و گسترش موسیقی و آگاه سازی اجتماعی از پیامدهای مثبت این هنر در بالندگی شخصیتی و فرهنگی مردم بر عهده متولیان فرهنگی جامعه است که اقدام های انجام شده در این حوزه در خور انتظار نیست.

*** استان مرکزی فاقد یک نگارخانه استاندارد است

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی گفت: نبود یک نگارخانه استاندارد و مطلوب اولین مشکل این هنر در استان مرکزی است که با وجود پیگیری‌های هنرمندان این حوزه در سال های اخیر هیچ اقدامی در راستای حل این مشکل صورت نگرفته است.

علی شعبانی افزود: نبود یک نگارخانه استاندارد و مطلوب باعث شده که هنرمندان تجسمی برای عرضه و در نهایت فروش آثار خود مکانی نداشته باشند که این مهم معیشت هنرمندان این حوزه را دچار مشکل می‌کند و با وجود شیوع ویروس کرونا مشکلات هنرمندان صدچندان شده است.

وی ادامه داد: معرفی آثار هنرمندان تجسمی تنها با برگزاری جشنواره‌های شهرستانی و استانی امکان‌پذیر است اما در طول هشت سال گذشته به دلیل نبود اعتبارات لازم حتی یک جشنواره تجسمی در این استان انجام نشده که این مهم عاملی برای تضعیف امید و انگیزه هنرمندان تجسمی است.

رئیس انجمن هنرهای تجسمی استان مرکزی اظهار داشت: هنرستان هنرهای زیبای پسران اراک تنها مرکز این هنر در استان مرکزی است که در آن مرکز نیز هیچ نوع حمایت مالی از هنرمندان انجام نمی‌شود.

شعبانی بیان کرد: در مجموع به دلیل نگاه غالب صنعتی به استان مرکزی، هنر همواره مظلوم واقع شده و نتوانسته به جایگاه واقعی خود دست یابد که از دولت جدید انتظار می‌رود نگاه ویژه ای به رشته‌های مختلف هنری به خصوص تجسمی داشته باشد.

بیش از ۱۰ هزار هنرمند در استان مرکزی زیر نظر انجمن‌های موسیقی، نمایش و تجسمی فعالیت می‌کنند.

همزمان با سفر رئیس جمهور و اعضای هیات دولت به استان مرکزی، خدمت با حضور نماینده تام‌الاختیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در روزهای پنجشنبه و جمعه از ساعت ۸ تا ۱۸ در محل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دایر است و هنرمندان می‌توانند مشکلات و خواسته‌های خود از این طریق مطرح کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha