۲۷ مهر ۱۴۰۰، ۱۳:۰۵
کد خبرنگار: 1172
کد خبر: 84509942
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

غلامعلی رییس الذاکرین فرهنگبان سیستان بود

زاهدان- ایرنا- شاعر و خوشنویس مطرح کشور با اشاره به اینکه آثار استاد غلامعلی رییس الذاکرین در ایران یگانه است گفت: این استاد با آثار شگفت‌آور و منحصر به فرد در حوزه شعر گویشی فرهنگ‌آفرینی کرده و فرهنگبان سیستان بود.

به گزارش ایرنا عباس عارف روز سه‌شنبه در آیین گرامیداشت استاد غلامعلی رییس الذاکرین اظهارداشت: این استاد با اینکه تحصیلات آکادمیک زبان و ادبیات فارسی نداشت و دانش‌آموخته رشته زیست‌شناسی بود اما در سرایش شعر به ویژه شعر گویشی نابغه بود.

وی با بیان اینکه آثار استاد رییس الذاکرین در حوزه شعر گویش سیستانی سرآمد اشعار اساتید فرهنگ و ادب معاصر شعر فارسی است افزود:  این استاد در زمان زندگی مورد بی‌مهری بسیاری قرار گرفت و مانند بیژن در چاه حسادت و بدخواهی افتاده بود.

شاعر و خوشنویس مطرح کشور بیان کرد: استاد غلامعلی رییس الذاکرین فقط شاعر خلاق نبود بلکه فرم در شعر وی از زبان به سمت عاشقانه رفته است.

رییس مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی سیستان و بلوچستان نیز در این آیین گرامیداشت گفت: استاد رییس الذاکرین ۶۰ سال از عمر خود را عاشقانه وقف فعالیت‌های فرهنگی کرد و درگذشت ایشان برای فرهنگ ما ضایعه بزرگی است.

قاسم سیاسر با اشاره به اینکه اگر درک درستی از اوضاع فرهنگی و اجتماعی دهه ۴۰ و ۵۰ شمسی نداشته باشیم قطعا عظمت کار استاد رییس الذاکرین را درک نخواهیم کرد بیان کرد: در آن دورانی که افراد مجذوب سیاست می‌شدند و حوزه سیاست اعتبار زیادی داشت این استاد درگیر سیاست شد و به سمت فعالیت‌های فرهنگی گرایش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: تجدد روزگار پهلوی و رویکردهای آموزشی آن دوران مبنی بر تاکید بر زبان واحد، گویش سیستانی را مانند سایر زبان‌ها و گویش‌های ایرانی در معرض خطر قرار داد، استاد رییس الذاکرین برای حفظ فرهنگ و گویش سیستانی شعر گویشی را از زیر سایه فرهنگ عامه بیرون آورد و آن را به ادبیات تبدیل کرد.

رییس مرکز اسناد و کتابخانه‌های ملی سیستان و بلوچستان ضمن اشاره به اینکه قبل از مرحوم رییس الذاکرین آقای عیسی نیکوکار دوبیتی‌های سیستان را گردآوری کرده استخاطرنشان کرد: تا قبل از سرایش کتاب کورنامه نیمروز نخستین کتاب شعر گویش سیستانی اشعار گویشی سیستان‌ در غالب سیتک و در فرهنگ عامه وجود داشت.

وی خاطرنشان کرد: غلامعلی رییس الذاکرین در زمینه شعر گویشی سیستان پیشگام و راهگشا بود و هم اینک شعر گویشی سیستان به یک گونه ادبی شکوفا تبدیل شده است.

سیاسر با اشاره به اینکه استاد رییس الذاکرین فطرتا یک شاعر است گفت: این استاد بزرگوار در حوزه فرهنگ عامه (کتاب کندو) و حوزه تاریخ (کتاب زادسروان)، خاطره‌نویسی، فرهنگ نویسی و سرایش شعر پارسی نیز فعالیت داشته است.

مدیر انتشارات لوار نیز در این آیین به ۲ رمان شادروان رییس الذاکرین اشاره کرد و گفت: نخستین اثر منتشر شده شادروان رئیس الذاکرین رمان ایدوک جماد سوار شبرو است.

ناصر نخزری مقدم افزود: این رمان درون مایه بومی دارد و در پیوند با تاریخ معاصر سیستان به رشته تحریر درآمده است.

غلامعلی رییس الذاکرین نخستین سراینده اشعار به گویش سیستانی و مردی بزرگ در تاریخ سیستان و بلوچستان که او را نه تنها در این خطه وسیع که در سراسر کشورمان به بزرگی و فرهنگ می‌شناسند در نخستین روزهای پاییز  امسال سفر غمبار خود را به جهان دیگر هستی شروع کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha