۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۱۹
کد خبرنگار: 3096
کد خبر: 84471087
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

لزوم تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی

۲۳ شهریور ۱۴۰۰، ۱۷:۱۹
کد خبر: 84471087
لزوم تقاضامحور کردن پایان‌نامه‌های دانشجویی

تهران-ایرنا- معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: رویکرد جدی خود را کاربردی‌کردن پایان نامه‌های و تحقیقات و تقاضامحور کردن پایان‌نامه و رساله‌های دانشجویی قرار داده‌ایم.

به گزارش روز سه شنبه وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، غلامحسین رحیمی در نشست معاونان دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد تحقیقات ما در قالب پایان نامه و رساله انجام می‌شود. اگر ۵۰ درصد همین موارد به معنای واقعی در طول یک سال و 2 سال تقاضامحور باشند و مبتنی بر مطالبات بیرون از محیط علمی تعریف شده و به نتیجه برسند، یک حرکت عظیم در کشور شروع می‌شود.

وی در این نشست که با محوریت برگزاری آیین هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۰ و به صورت مجازی انجام شد، کاربردی شدن تحقیقات دانشگاهی ایران در طول یک دهه اخیر را ستود ولی اذعان داشت که هنوز با استانداردهای بین‌المللی فاصله داریم و هنوز هم عمده تحقیقات ما مقاله‌محور است.

او با بیان اینکه در گرامیداشت هفته پژوهش امسال، هم به حال و هم به آینده باید نظر داشته باشیم، گفت: یکی از نوآوری‌های امسال در نمایشگاه ۱۴۰۰، برگزاری نمایشگاهی از دستاوردهای نو پدید، آینده‌نگر و فناوری‌هایی است که طی ۵ سال آینده تبدیل به محصول و خدمات می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به بحث نمایشگاه عرضه و تقاضای فناوری، گفت: این نمایشگاه با نمایشگاه ساخت داخل متفاوت است. امسال می‌خواهیم با وسعت و گستردگی بیشتر این نمایشگاه را برگزار کنیم. این نمایشگاه بدون حضور دستگاه‌های مختلف اجرایی معنایی ندارد.

رحیمی درباره سامانه های ساتع و سمات توضیح داد: این سامانه‌ها، سامانه عرضه و تقاضای فناوری است. یعنی نیازهای و اولویت‌های موجود حوزه فناوری کشور منعکس شده و از سوی دیگر قابلیت‌های علمی کشور عرضه می شود.
وی در ادامه افزود: باید بدانیم که فناوری یک کارویژه در پاسخگویی به نیازهای فعلی دارد و همچنین باید نظر عملیاتی به آینده نیز داشته باشد. در این راه نمی‌خواهیم نظریه‌پردازی کرده، بلکه می‌خواهیم به صورت مصداقی ورود کنیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با ابراز امیدواری بر اینکه در 3 سال آینده مثل حوزه پژوهش، بسترهایی که میزبان واحدهای فناور در کشور هستند تبدیل به یک جریان ملی شوند، گفت: اصولاً ارتباط محیط‌های علمی و نظامات علمی با دستگاه‌های اجرایی، مناسب نیست ولی در مجموع به سمت مطلوب در حرکت است. 

رحیمی درباره وضعیت اقتصاد و تأثیر آن بر پژوهش و فناوری گفت: اگر نظامات اقتصادی مناسب نباشد هر چند دربخش پژوهش و فناوری قوت داشته باشیم، اثر تخریبی خودش را می‌گذارد. از آن طرف هم اگر دولت بودجه مناسبی هم داشته باشد ولی نظامات پژوهش و فناوری وجود نداشته باشد، به وابستگی منجر می‌شود.

وی بر لزوم تقویت مجمع پژوهشگاه‌های دستگاه‌های اجرایی نیز تاکید کرد.

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha