چرخ صنایع راکد کهگیلویه و بویراحمد، منتظر دمیدن روحی تازه

یاسوج- ایرنا-  ۱۳۴ واحد تولیدی راکد در سال های اخیر در کهگیلویه و بویراحمد به چرخه اقتصاد برگشت اما همچنان ۱۱۰ واحد تعطیل وجود دارد که منتظر برنامه ها و تلاش های دولت سیزدهم برای دمیدن روحی تازه در صنعت استان است.

نخستین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد در دهه چهل هجری خورشیدی بنا گذاشته شد و نهال کاشته شده آن روز اکنون چنان تناور شده است که هم اینک تعداد واحدهای صنعتی به بیش از ۵۰۰ واحد رسیده است اما با رشد تعداد واحدهای تولیدی مشکل دیگری با عنوان واحدهای صنعتی تعطیل نیز ایجاد شد.

واحدهای تولیدی تعطیل شده، در سال های اخیر از بزرگترین دغدغه های دولت و بخش خصوصی بود و کارشناسان و مسوولان پیشنهادهای مختلفی برای این رفع مشکل ارائه می دادند.

مشکلات در هم تنیده واحدهای تولیدی تعطیل در طی سال ها چنان پیچیده شده که از برخی از آنها قطع امید شده است اما پرونده برخی که امید بیشتری برای احیای آنها وجود داشت در طی سال های اخیر در کارگروهی با عنوان « تسهیل و رفع موانع تولید» بررسی شد. 

۸۳۷ مصوبه جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: جلسات کارگروه رفع موانع تولید براساس درخواست متقاضیان و تولیدکنندگان و برای رفع موانع ومشکلات پیش روی آنان برگزار می شود.

حشمت الله صمیمی دوست با بیان اینکه در جلسات این کارگروه مشکلات طرح های تولیدی بررسی و راهکارهای لازم برای رفع مشکلات این طرح‌ها ارائه می شود، افزود: تاکنون با برگزاری ۵۵ جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ۸۳۷ مصوبه تصویب و ۱۳۴ طرح راکد با اشتغالزایی ۹۵۰ نفر در بخش‌های مختلف تولید به چرخه تولید برگشتند.

وی افزود: کاهش مشکلات طرح‌های اقتصادی آب راه‌ها از فاصله حریم کیفی ۱۵۰ متر به ۴۰ متر از دیگر مصوبات جلسات کارگروه ستاد رفع موانع تولید بود که به واسطه این مصوبه حدود ۱۶۵ طرح که سالیان متمادی به دلیل همین بخشنامه قادر به دریافت مجوز نبودند، مشکلات آن‌ها برطرف شد.

۱۱۰ واحد صنعتی و تولیدی در کهگیلویه و بویراحمد غیرفعال است

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۹۱ واحد صنعتی معادل ۷۸ درصد واحدهای صنعتی استان فعال و ۱۱۰ واحد غیرفعال هستند.

 دارا فرامرزی افزود: سرمایه گذاری واحدهای فعال استان بیش از ۱۱ هزار میلیارد ریال است.

وی اظهار داشت: مجموع اشتغال واحدهای فعال ۶ هزار و ۳۱۴ نفر و اشتغال اسمی این واحدها ، هفت هزار و ۹۴۵ نفر است.

فرامرزی تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری معتبر را ۵۰۱ واحد اعلام کرد و گفت: از این تعداد ۲۲ درصد معادل ۱۱۰ واحد به دلایل مختلف غیر فعال هستند.

وی سرمایه گذاری واحدهای غیرفعال را یک هزار و ۵۳۱  میلیارد ریال و اشتغال زمان فعالیت این واحدها را یک هزار  و ۶۳۱ نفر اعلام کرد.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال گذشته تاکنون ۴۰ واحد صنعتی غیرفعال در استان به چرخه تولید باز گشت.

 فرامرزی افزود: در سال ۱۳۹۹ تعداد ۳۰ واحد تولیدی غیر فعال با سرمایه گذاری ۶۱۳ میلیارد ریال در استان به چرخه تولید برگشت.

وی اظهار داشت: با راه اندازی مجدد این واحدها ۵۲۸ نفر در بخش صنعت صاحب شغل و درآمد شده اند.

فرامرزی عنوان کرد: امسال نیز براساس برنامه ابلاغی راه اندازی ۲۶ واحد صنعتی و تولیدی در دستور کار سازمان صنعت، معدن و تجارت است.

وی بیان کرد: بر اساس برنامه ابلاغی وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۱ واحد غیر فعال مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی و پنج واحد غیر فعال مستقر در خارج از شهرکها و نواحی صنعتی استان تا پایان سال جاری باید به چرخه تولید برگردند.

معاون امور صنایع و معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان گفت: از ابتدای سالجاری تا کنون ۱۰ واحد تولیدی غیر فعال با سرمایه گذاری بیش از ۴۶ میلیارد ریال به چرخه تولید برگشتند.

وی افزود: با راه اندازی مجدد این واحدها ۴۸ نفرمشغول به کار شدند.

فرامرزی عنوان کرد: در مجموع از سال گذشته تا کنون ۵۷۶ نفر با راه اندازی مجدد واحدهای تعطیل در بخش صنعت مشغول به کار شدند.

۱۰ کارخانه راکد در کهگیلویه و بویراحمد به چرخه تولید باز گشت

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: در ۶ ماه گذشته ۱۰ کارخانه از واحدهای صنعتی راکد در استان به چرخه تولید برگشته اند.

سید هاشم موسوی افزود:  ۵۰ واحد صنعتی راکد در  شهرک های صنعتی استان شناسایی شده است که قابلیت راه اندازی مجدد را دارند. 

وی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در کارگروه اقتصادی استان ۲۵ واحد از این واحدها امسال به چرخه تولید برخواهند گشت.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی گفت: این واحدها با اقداماتی از جمله اعطای تسهیلات، حل مشکل مواد اولیه، نوسازی خطوط تولید و سایر نیازها و با راهنمایی مشاورین صنعتی سازمان به چرخه تولید باز خواهند گشت.

موسوی عنوان کرد: در ۶ ماه گذشته ۱۰ کارخانه از واحدهای درنظر گرفته شده به چرخه تولید برگشته اند.

وی بیان کرد: پنج واحد در شهرک های صنعتی و پنج واحد نیز در خارج از شهرک های صنعتی مستقر هستند.

موسوی گفت: با راه اندازی مجدد این واحدها ۴۸ نفر  به کار مشغول شدند.

وی  افزود: این واحدها در حوزه صنایع غیر فلزی، صنایع غذایی، مصنوعات سیمانی و نساجی فعالیت دارند.

موسوی بیان کرد: کار شناسایی واحدهایی ک قابلیت برگشت به چرخه تولید را دارند بر عهده کارگروه اقتصادی استان زیر نظر معاون اقتصادی استاندار  است و شرکت شهرک ها به عنوان یکی از اعضای این کارگروه در این زمینه فعال خواهد بود.

 ۶۴ درصد از واحد های صنعتی این استان شامل ۲۲۱ کارخانه در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان مستقر هستند.

چالش ها و راهکارها

معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد گفت: سازمان صمت برای شناسایی ظرفیت ها و بهره برداری از توانایی های واحدهای موجود و واحدهای غیر فعال، شناسایی واحدهای غیر فعال را همواره در دستور کار دارد و ضمن اولویت بندی واحدهای غیر فعال ، واحدهای دارای اولویت احیا را شناسایی و با جمع بندی مشکلات ، وضعیت اینگونه واحدها را در کمیته های تخصصی و کارگروه های مرتبط طرح می کند و در مورد رفع مشکلات این گونه واحدها تصمیم می گیرد.

دارا فرامرزی افزود: مهمترین مشکلات واحدهای راکد استان ، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش ، فرسودگی ماشین آلات خطوط تولید ، مشکلات مدیریتی و اختلاف شرکا ، بدهی بانکی است.

وی اظهار داشت: این مشکلات در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان و همچنین ستاد تسهیل کشور، طرح و برای برون رفت واحدها از رکود تصمیم گیری می شود.

فرامرزی بیان کرد: تامین تسهیلات، تقسیط مدت دار بدهی های گذشته، بازسازی ماشین آلات و تولید محصولات با کیفیت بالا (دارای توان رقابت مطلوب با محصولات تولیدی مشابه) از جمله برنامه های سازمان صمت برای راه اندازی مجدد اینگونه واحدهاست.

در مجموع به نظر می رسد در سال های اخیر تلاش های زیادی برای احیای واحدهای راکد صورت گرفته است اما با همین وجود ۱۱۰ واحد صنعتی همچنان تعطیل هستند.

تعطیلی این واحدها در حالی است که میلیاردها تومان از منابع مالی این کشور صرف راه اندازی آنها شده است اما به دلایل گوناگونی در سال های گذشته، این سرمایه ها بر باد رفته بود.

دولت سیزدهم یکی از برنامه های اصلی خود را احیای این واحدها قرار داده است که به نظر می رسد با توجه به تجربه چند سال اخیر، با تداوم راه گذشته و بهبود فرایندها و رفع چالش ها می تواند به این برنامه جامه عمل بپوشاند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha