۸ شهریور ۱۴۰۰، ۱۱:۴۳
کد خبرنگار: 3081
کد خبر: 84453962
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

آیا طالبان سهم خود را در مبارزه با تروریسم ادا می کند؟

تهران- ایرنا- به نوشته روزنامه فرانسوی لوموند، طالبان در راه دستیابی به افغانستان، تعهد کرده‌اند که این کشور را ازوجود گروه‌های تروریستی پاک کنند. اما سوءقصد هولناک فرودگاه کابل که بیش از ۱۷٠ نفر را به کام مرگ کشاند نشان داد که داعش و احتمالاً گروه‌های دیگر تروریستی همچنان درافغانستان لانه کرده‌اند.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا،  ژاک فولورو، خبرنگار لوموند می گوید یکی از سخنگویان طالبان ادعا کرده است که این گروه، به غیر از کابل،  هر ۳۴ ولایت افغانستان را از وجود داعش پاکسازی کرده است؛ موضوعی که تلویحا اشاره به احتمال حضور عناصر داعش در کابل دارد.

اما جنایات فرودگاه کابل اینک نگرانی دیرینه تبدیل شدن افغانستان به لانه امن تروریسم را دوباره زنده کرده است. دولت‌های غربی از خود می‌پرسند اگر طالبان نتوانند گروه‌های تندروتر از خود را اداره کنند، چه خواهد شد؟

در ارتباط با رویدادهای فرودگاه کابل، ژنرال کنت مک‌کنزی آمریکایی، فرمانده سنتکام گفته است که طالبان برخی بازرسی‌ها (بدنی و غیره) را درست انجام داده‌اند و برخی دیگر را خیر. اما او معتقد است که طالبان در خنثی کردن چند سوءقصد مؤثر بوده‌اند.

حضور داعش در افغانستان

روزنامه لوموند یادآوری می‌کند که محور اصلی توافقنامه صلح طالبان با آمریکا که سال گذشته در دوحه توسط دولت دونالد ترامپ و وزیر خارجه‌اش مایک پمپئو امضا شد (۲٩ فوریه ۲٠۲٠)، این بود که طالبان ورود هرگونه گروه تروریستی به خاک افغانستان را ممنوع کنند و اجازه ندهند جنبش‌هایی که تهدیدی برای دنیای غرب محسوب می‌شوند، در این کشور پا بگیرند.

اما گروه داعش هیچ گاه توافقنامه دوحه را نپذیرفت. داعشی‌ها حتی طالبان را به خاطر امضای توافقنامه با آمریکا "مرتد" خواندند و ادعا کردند که طالبان از مسیر خود منحرف شده‌اند. شایان ذکر است که بعد از تصرف کابل توسط طالبان، چندین گروه تندرو حتی در آفریقا، پیروزی طالبان را تبریک گفتند، اما داعش سکوت کرد.

آیا طالبان سهم خود را در مبارزه با تروریسم ادا می کند؟

به نوشته لوموند، حضور داعش در افغانستان  از سال ۲٠۱۵ به بعد مسجل است، حتی سازمان ملل در سال ۲٠۲٠ هشدار داد که افغانستان به کانون فعالیت داعش و سایر گروه‌های تندرو تبدیل شده است. مرکز این فعالیت‌ها منطقه کوهستانی اچین، واقع در استان ننگرهار (واقع در مرز پاکستان) است که به تازگی هدف حملات آمریکا قرار گرفت.

اختلافات درونی طالبان

به زعم یک کارشناس فرانسوی "طالبان جعبه سیاهی است که هیچوقت نمی‌توان از اتفاقات درون آن به درستی خبردار شد"...

نشانه‌های زیادی حاکی از وجود گرایش‌های مختلف در میان طالبان است. به ویژه بعد از آن که خبر مرگ ملاعمر در سال ۲۰۱۵ رسماً توسط گروه تأیید شد، اختلافات درونی شدت گرفت. حتی ملامنصور، رهبر وقت طالبان، در دعواهای داخلی به ضرب گلوله مجروح شد و یک سال بعد توسط پهپادهای آمریکایی به قتل رسید.

بعد از آن که گفتگوهای مستقیم میان آمریکا و طالبان آغاز شد، سرویس‌های اطلاعاتی افغانستان به مکالماتی دست یافتند که از تقسیم شدن طالبان به دو دسته حکایت می‌کرد: "آشتی‌ناپذیرها" که اکثراً از نسل جوان متولد پاکستان بودند و از ادامه جنگ دفاع می‌کردند و دسته‌ای دیگر که گفتگو و کنار آمدن با آمریکا را می‌پذیرفتند. طی همین هفته اخیر نیز دیپلمات‌های غربی که همچنان در کابل مانده بودند، از وجود این دو گرایش سخن می‌گفتند. ظاهراً گروه میانه‌روتر با تشکیل دولت "فراگیر" موافق است اما تندروها می‌گویند قدرت باید در انحصار طالبان باشد.

آیا طالبان سهم خود را در مبارزه با تروریسم ادا می کند؟

از نگاه طالبان، حساب القاعده از داعش جداست

ژاک فولورو در روزنامه لوموند نوشت: اگرچه طالبان با داعش رقابت دارند، اما سرنوشت القاعده و طالبان را نمی‌توان از یکدیگر جدا کرد.

روزنامه‌نگار لوموند یادآوری می‌کند که در سال ۲٠۱۶، بعد از آن که هبت‌الله آخوندزاده به عنوان رهبر جدید طالبان معرفی شد،  ایمن ظواهری، رهبر القاعده بلافاصله برای بیعت با وی پیشقدم شد.

همزمان با فرا رسیدن ضرب الاجل خروج نیروهای آمریکایی در ۳۱ اوت (۹ شهریور)، گروه تروریستی داعش حمله انتحاری در مقابل فرودگاه کابل انجام داد که در پی آن دستکم  ۱۷۰ نفر از جمله ۱۳ آمریکایی کشته شدند.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا دو روز مانده به پایان ضرب الاجل ۳۱ اوت آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان اظهار داشت: احتمال وقوع حمله دیگری در افغانستان در روزهای آینده بسیار زیاد است.

آمریکا و متحدانش پس از ۲۰ سال اشغال نظامی افغانستان به بهانه مبارزه با تروریسم، در شرایطی مجبور به ترک این کشور شدند که حملات تروریستی در این کشور همچنان ادامه دارد و گروه طالبان توانست در مدت ۱۱ روز بر کابل مسلط و محمد اشرف غنی رئیس جمهوری وقت افغانستان، مجبور به ترک کشور شود.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha