۱۳ مرداد ۱۴۰۰، ۱۳:۴۱
کد خبرنگار: 2971
کد خبر: 84426085
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مقام دانشگاهی روس: حوادث دریایی مشکوک برای فشار بر دولت جدید ایران است

مسکو - ایرنا - رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه معتقد است: هدف حوادث دریایی مشکوک در روزهای اخیر فشار بر دولت جدید ایران به ریاست ابراهیم رئیسی و تحت الشعاع قرار دادن آغاز کار این دولت است.

کنستانتین سیوکوف امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در مسکو گفت: چه در وضعیت پیرامون کشتی نفتکش آسفالت پرینسس در آبهای نزدیک به امارات و چه در وضعیت پیرامون حادثه کشتی"مرسر استریت" در دریای عمان کوچکترین شواهد که نشان دهد ایران در این حوادث شرکت داشته است، به دست نیامد.  

وی ادامه داد: اما با این وجود انگشت اتهام کشورهای غربی بویژه انگلیس و آمریکا به سوی ایران نشانه رفت و در حادثه حمله به تانکر نفتکش مرسر استریت سعی شد تا تهران مسئول و کارگردان این حادثه دریایی معرفی شود.  

وی تصریح کرد: این در حالی است که در حقوق بین المللی تاکید شده است که بدون ارائه شواهد محکم و معتبر نمی توان کشوری را متهم کرد و چنین اتهاماتی قابل توجه نیست و مصداق تهمت زدن می شود.  

چرا ایران در پشت حوادث دریایی اخیر قرار ندارد؟

 سیوکوف این احتمال را که ایران در پشت حوادث دریایی شب گذشته در نزدیکی امارات و نیز حادثه تانکر مرسر استریت در دریای عمان قرار داشته باشد را رد کرد.  

وی گفت: دلیل اول اینکه ایران در حال مذاکره با گروه ۱+۴ برای احیای برجام است و به این مذاکرات که از روز ۲۰ ماه جولای در آن به دلایل فنی وقفه بوجود آمده است، توجه بسیار زیاد دارد و برای ازسرگیری آن دیدگاه مثبت دارد.  

کارشناس نظامی روس گفت: ایران امیدوار است که برجام در حالت اولیه احیا شود و تحریم های غیرقانونی در مورد این کشور که ازسوی آمریکا وضع و کشورهای دیگر مجبور به اجرای آن شده اند، بطور کامل لغو شود.

استاد مسائل ژئوپلیتیک روسیه خاطرنشان کرد که در این شرایط ایران علاقه مند به تنش آفرینی نیست و مخالفان سرسخت برجام بویژه اسراییل و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس که خواهان حفظ تحریم ها در مورد ایران هستند از این حوادث دریایی بهره می برند.

وی ادامه داد: هرچند که هیچ دلیلی برای متهم کردن مخالفان برجام نیز برای حمله به تانکرهای نفتکش وجود ندارد اما این واقعیت باید مورد توجه قرار گیرد که ایران هیچ نفعی از این حوادث نمی برد.  

سیوکوف گفت: دلیل دوم برای اینکه ایران در پشت این حوادث قرار ندارد این است که تحویل قدرت از دولت روحانی به دولت رئیسی جریان دارد و توجه جامعه جهانی به انتقال قدرت در این کشور تمرکز یافته است.

وی افزود: حمله به تانکرهای نفتکش در این شرایط انتقال قدرت در ایران به شدت به زیان دولت ایران است و چنین امری امکانپذیر نیست اما دشمنان ایران می توانند با حوادث دریایی پیرامون جمهوری اسلامی تنش های شدید برپا کرده و دولت جدید ایران را در حالی که هنوز بر امور بطور کامل سوار نشده و زمام را در دست نگرفته است تحت فشار شدید قرار دهند.

دسیسه جویی انگلیس

وی دلیل سوم برای رد شرکت ایران در حوادث دریایی را ماهیت دولت انگلیس خواند و گفت لندن سابقه طولانی در دسیسه جویی در سطح بین المللی داشته است.

کارشناس ژئوپلیتیک روسیه تصریح کرد در دو حادثه تانکر آسفالت پرینسس و مرسر استریت، سازمان های انگلیسی اخبار را اعلام کرده اند و به احتمال زیاد این سازمان ها در توطئه ای بزرگ و خبرسازی شرکت کرده اند.

ناخدا یکم سیوکوف که معاون آکادمی علوم توپخانه ای و موشکی روسیه نیز است، دلیل چهارم برای رد امکان شرکت ایران در حوادث دریایی اخیر را علاقه مندی ایران برای برقراری ثبات و امنیت در آبهای پیرامونی خود برای آزادی کشتیرانی و خودداری از هرگونه تنش آفرینی است.

وی افزود: دولت ایران بارها اعلام کرده است که حق کشتیرانی آزاد و ایمن باید برای همه کشورها ازجمله ایران تامین شود و هرگونه اقدامات برای به خطر انداختن تردد کشتی ها و ایجاد مانع برای امور تجاری در دریاهای خود را برنمی تابد.  

رئیس مرکز مطالعات ژئوپلیتیک روسیه نتیجه گیری کرد حادثه ادعایی شب گذشته تانکر نفتکش آسفالت پرینسس و حمله به مرسر استریت حلقه هایی از یک زنجیر برای تشدید فشار بر ایران و واداشتن دولت رئیسی برای پذیرفتن خواسته های غرب در بدو کار این دولت است.

واحد عملیات تجارت دریایی ارتش انگلیس شب گذشته گزارش داده بود که احتمالا افراد مسلح کنترل یکی از کشتی‌ها به نام آسفالت پرینسس را در اختیار گرفتند.

 این سازمان انگلیسی صبح امروز اعلام کرد افرادی که وارد تانکر نفتکش پرینسس آسفالت شده بودند، کشتی را ترک کرده اند.

به گزارش رسانه ها، روز پنجشنبه هفته گذشته تانکر نفتکش مرسر استریت در ابهای بین المللی عمان مورد حمله هوایی قرار گرفت.  

بر اساس برخی گزارش ها،  یک نگهبان شهروند انگلیس و یک شهروند رومانی که ناخدای این شناور بوده، در حمله پهپادی به بخش مسکونی این نفتکش جان خود را از دست داده اند.   

این کشتی که در مالکیت ژاپن قرار دارد، در اختیار یک شرکت مستقر در انگلیس متعلق به ایال اوفر تاجر اسرائیلی بوده است.    

ضمیر کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که دلیلی وجود ندارد که بتوان ایران را در خصوص حادثه کشتی"مرسر استریت" متهم کرد.

 کابولوف رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه که نماینده رئیس جمهوری روسیه در امور افغانستان هم است، به خبرگزاری ریانووستی گفت: هیچ گونه دلیلی وجود ندارد که نشان دهد ایران در حمله به تانکر نفتکش مرسر استریت شرکت داشته است.  

وی افزود: در حالی که کشورهای غربی ایران را به شرکت در این حادثه متهم کرده اند، هیچ گونه مدرکی برای اثبات ادعای خود مطرح نکرده اند.   

 رئیس اداره دوم آسیای وزارت خارجه روسیه گفت: ما هیچ دلیلی برای متهم کردن ایران در این حادثه نمی بینیم زیرا شواهد در این مورد در دست نداریم. زمانی که شواهد بدست آمد دیدگاه خود را در ان مورد اعلام می کنیم.  

 دیپلمات ارشد روس تصریح کرد: تهران هیچ درخواستی از مسکو برای کمک به روشن شدن اوضاع پیرامون حادثه کشتی مرسر استریت نکرده است.  آنها حتی فرصت برای این کار نداشتند زیرا وضعیت پیرامون حادثه در دو روز اخیر حاد شده است.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha