بررسی نقش سازمان فاوا شهرداری یزد در هوشمندسازی شهر

یزد- ایرنا- کانون تفکر شهر هوشمند دانشگاه یزد با محوریت "گزارش عملکرد سازمان فاوای شهرداری یزد " به‌صورت مجازی تشکیل جلسه داد.

به گزارش یکشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد حمیدرضا قمی عضو شورای شهر یزد با بیان روند هوشمندسازی بخش‌های مختلف شهری ذیل همگرایی و تعامل نهادها و سازمان‌های مرتبط، استان یزد را یکی از استان‌های پیشتاز در حوزه شهر هوشمند دانست که دستاوردهای قابل دفاعی در سال‌های اخیر داشته است. 

وی در این نشست همچنین از راه‌اندازی سامانه ثبت مصوبات شورای شهر خبر داد که جهت رصد عمومی و مطالعه فعالان حوزه حقوقی پیرامون مباحث درون شورای شهر راه‌اندازی شده و نتیجه تفکر توسعه شفافیت در مدیریت شهری است.

مهدی فلاح تفتی رییس سازمان فاوا شهرداری یزد ضمن معرفی سامانه هوشمند یزد من (سهیم) از خدماتی همچون: کیف پول امتیازی، جمع‌آوری پسماند خشک و استفاده از پارکینگ‌های عمومی با امتیاز این کیف پول در راستای جلب مشارکت شهروندی در این سامانه سخن گفت. 

وی با دسته‌بندی فعالیت سال‌های اخیر سازمان فاوا شهرداری یزد به ۴ بخش: نرم‌افزار، نقشه و GIS، هوشمند سازی و شهرسازی به گزارش عملکرد و دستاوردهای این سازمان پرداخت. 
به گفته فلاح، سامانه سهیم شامل سیستم اتوبوس یاب و پسماند خشک، سامانه ثبت تصادفات و سامانه ثبت مصوبات شورای شهر از جمله فعالیت‌های حوزه نرم‌افزار سازمان فاوا شهرداری یزد است. 

شناسایی ساخت ‌و سازهای غیر مجاز، سیستم نامگذاری معابر و نقشه همراه یزد در بخش نقشه و سامانه شهروندسپاری، سامانه تبادل اطلاعات سازمان نظام مهندسی ساختمان استان نیز از جمله دستاوردهای این سازمان در بخش شهرسازی است که فلاح به آن اشاره کرد. 

وی همچنین بهره‌برداری از سیستم اعلام ایستگاه حمل ‌و نقل عمومی، دوربین‌های پلاک‌خوان، آبیاری و روشنایی هوشمند شهر را از دیگر دستاوردهای بخش هوشمندسازی سازمان فاوا شهرداری عنوان کرد.

مجید بیکی معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری یزد با اشاره به افزایش خدمات غیرحضوری، کاهش چشمگیر مراجعه حضوری افراد به شهرداری‌ها را حاصل تحول زیر ساخت‌های این سازمان در قالب سامانه‌های نوین همچون سامانه هوشمند یزد من دانست که با اتصال به سامانه یکپارچه تبادل اطلاعات دولت، ظرفیت و بستر مناسبی جهت بهبود ارائه خدمات شهری به شمار می‌آید.

دکتر امیر جهانگرد، عضو هیات علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه یزد با اشاره به کمبود شواهد در پروژه‌های سیستمی، از لزوم ارزیابی میزان اثربخشی و بررسی موفقیت در دستیابی به اهداف در فعالیت‌های شهری سخن به میان آورد.

اکرم فداکار معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری یزد گام بعدی پس از راه‌اندازی سیستم‌های مختلف شهری را ساده‌سازی و افزایش ضریب استفاده از آن‌ها دانست که تنها با گسترش خدمات و ترویج آن می‌توان نتیجه تلاش‌های انجام‌شده را نظاره‌گر بود.

مهم‌ترین محورهای مطرح‌شده در این نشست:
 راه‌اندازی سامانه ثبت مصوبات شورای شهر نتیجه تفکر توسعه شفافیت در مدیریت شهری 
•  معرفی سامانه هوشمند یزد من (سهیم)
•  لزوم ارزیابی میزان اثربخشی و بررسی موفقیت در دستیابی به اهداف از مهم‌ترین بخش‌های فعالیت‌های شهری
•  ساده‌سازی و ترویج استفاده از بسترهای ایجادشده، گام پیش روی مسئولان شهری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha