آفریقا؛ تشدید محدودیت‌ها در موج سوم کرونا

۲۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۰
کد خبر: 84401105
آفریقا؛ تشدید محدودیت‌ها در موج سوم کرونا

تهران - ایرنا - موارد ابتلا به کرونا در قاره آفریقا از مرز ۶ میلیون نفر هم گذشت؛ آفریقای جنوبی با نزدیک به ۲.۲ میلیون بیمار ثبت شده بیشترین تعداد مبتلایان را به خود اختصاص داده است و مقامات آفریقایی نگران روند صعودی همه‌گیری در موج سوم آن هستند. همزمان، برخی کشورها محدودیت‌ها را تشدید کردند.

به گزارش ایرنا، کرونا از ابتدای شیوع تاکنون جان بیش از ۱۵۲ هزار نفر را در قاره آفریقا گرفته و اگرچه از ۶ میلیون مبتلا ، ۵.۲ میلیون نفر بهبود یافته اند اما با توجه به شرایط وخیم و نیاز شدید مردم این قاره به واکسیناسیون، خبرهای خوبی از قاره سیاه به گوش نمی رسد.

در حال حاضر آفریقای جنوبی با ۲.۲ میلیون بیمار، بالاترین میزان مبتلایان به کرونا را دارد . بعد از این کشور ، مغرب ، تونس ،‌مصر ،‌اتیوپی و لیبی در رده های بعد قرار دارند.

پس از آفریقای جنوبی با ۶۴ هزار و ۲۸۹ مورد فوتی، تونس و مصر هر دو در حال نزدیک شدن به مرز ۱۶ هزار و ۴۰۰ مورد بوده و مغرب و اتیوپی به ترتیب با ۹۳۶۹ و ۴۳۴۳ مورد پس از این کشورها قرار دارند.

الجزایر با ۳۸۳۶ و لیبی با ۳۲۴۰ مورد مبتلا در رده های بعدی قرار دارند.

به گزارش اسپوتنیک فرانسوی، در آفریقای جنوبی که خود سرمنشاء یکی از مرگ‌بارترین گونه‌های کروناست تاکنون از مجموع ۵۹ میلیون نفر جمعیت کشور تنها ۴ میلیون نفر واکسن دریافت کرده‌اند. رئیس جمهوری این کشور روز یکشنبه از تصمیم دولت برای اعمال محدودیت‌های شدید خبر داده و گفت این کشور همچنان متاثر از موج سوم کروناست. در دو هفته گذشته به طور متوسط تقریبا ۲۰ هزار مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ را ثبت کرده که با ورود گونه با قابلیت انتشار بسیار بالای دلتا موارد ابتلا در موج سوم حتی شدیدتر از دو موج پیشین خواهد بود.

«سیریل رامافوزا» روز یکشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که سیستم بهداشت در آفریقای جنوبی بسیار تحت فشار است. انتظار می‌رود میزان پذیرش بیماران کوویدی در بیمارستان‌ها به اوج دو موج قبلی برسد .
 

آفریقا؛ تشدید محدودیت‌ها در موج سوم کرونا

او گفت که با توجه به این آمار و پس از مشورت با مقام‌های استانی، دولت تصمیم به اعمال دو هفته‌ای محدودیت‌ها گرفته است.

آفریقای جنوبی با وجود آمار بالای ابتلا و فوتی‌های کرونایی در رقابت واکسیناسیون عقب مانده است.

یکی دیگر از کشورهایی که دولت آن تصمیم به تشدید محدودیت‌ها گرفته الجزایر است؛  دولت این کشور به دلیل بحران کرونا تصمیم گرفته است که از امروز - دوشنبه - به مدت سه هفته از ساعت ۲۴ تا ۴ صبح در ۱۴ استان مقررات منع رفت و آمد وضع کند.

بر اساس دستور دولت به استانداران این مناطق، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سیستم حمل و نقل برای جابجایی مسافران،  استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی تشدید می‌شود. همچنین به وزارت بازرگانی دستور داده شده با نظارت دقیق در اعمال اقدام‌های پیشگیرانه، نسبت به تعطیلی اماکن کسب و کار که نسبت به رعایت موارد بهداشتی اهمال دارند، اقدام کند.

به تازگی، «عبدالرحمن بن بوزید» وزیر بهداشت الجزایر، با بد توصیف کردن اوضاع کرونا در این بر ضرورت رعایت اقدامات پیشگیرانه تاکید کرده بود.
 

آفریقا؛ تشدید محدودیت‌ها در موج سوم کرونا

از سوی دیگر و با توجه به نیاز شدید آفریقا، صندوق کمک به کودکان سازمان ملل متحد گفته که ۲۲۰ میلیون دوز واکسن کرونا ویروس نوع جدید را برای کشورهای عضو اتحادیه آفریقا ارسال خواهد کرد.

بر اساس بیانیه صادره از یونیسف، اعلام شد که با شرکت جانسن فارماسوتیکا ان وی بلژیک برای ارسال ۲۲۰ دوز واکسن جانسون اند جانسون تا پایان سال ۲۰۲۲ به این قاره، به توافق رسیده‌اند.

بر اساس این توافقنامه که طبق آن تا پایان سال جاری ۳۵ میلیون دوز واکسن به این قاره تحویل داده خواهد شد، در صورت نیاز، اجازه ۱۸۰ میلیون دوز دیگر نیز صادر می‌شود.

هنریتا فور رئیس یونیسف پس از امضای این توافقنامه با انتقاد از توزیع ناعادلانه واکسن در جهان ، اظهار داشت که این سازمان تلاش مورد نیاز برای ارسال واکسن به آفریقا را  مد نظر دارد.

از اوگاندار هم خبر می رسد هزینه بسیار بالای بستری مبتلایان به کووید ۱۹ به مشکلات این کشور در مبارزه با این ویروس افزوده است . 

به گزارش تارنمای رادیو بین‌المللی فرانسه، در یک مرکز بهداشتی خصوصی، قیمت بستری در بخش اکسیژن بیماران مبتلا به کووید ۱۹ تا ۱۵۰۰ یورو در روز هم می‌رسد. به دلیل این شرایط دادگاه عالی، از دولت خواستار مداخله و تنظیم نرخ‌ها به ویژه در مراکز درمانی خصوصی شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha