همراهی یک مستند با محیط‌بانی که ۹۸ ساچمه سربی در بدن دارد

تهران- ایرنا- کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «تنهایی» گفت: در یکی از قسمت‌های این مستند با موضوع محیط‌بان‌ها، با محیط‌بانی همراه می‌شویم که ۹۸ ساچمه سربی در بدن دارد.

به گزارش ایرنا، پخش مجموعه‌مستند تنهایی با موضوع محیط‌زیست و سوژه‌هایی همچون ریزگرد، آب و خشکسالی، تالاب‌های شادگان و هورالعظیم، شکارچی، محیط‌بان، جنگلبان، جنگل نشین و آلودگی هوا از دیروز (جمعه، ۱۸ تیر) از شبکه یک سیما آغاز شد.

سعید نبی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در پاسخ به این سوال که چرا ساخت مستند تنهایی پنج سال طول کشیده گفت: مستندهایی که با طبیعت طرف حساب هستند، نیاز به زمان دارند. چون مستند قرار است به تاثیر رفتار انسان بر طبیعت بپردازد. امروز که رودخانه و تالاب را خشک کنیم ۱۰ سال دیگر در قالب ریزگرد تاثیرش را می‌بینیم. همچنین آلودگی هوای امروز نتیجه رفتارهای ما در پنج سال پیش است. اگر بخواهیم مستند موشکافانه‌ای در حوزه محیط زیست و حیات وحش بسازیم این کار زمان‌بر است. در حوزه حیات وحش ما ده روز کمین می‌زنیم تا رفتار گوزن را ببینیم.

نبی با بیان این که در مستند تنهایی به علت‌ها می‌پردازیم توضیح داد: علت این که یک شکارچی شکار می کند خیلی مهم است. آیا با برخورد با شکارچی مشکل حل می شود؟ چندی پیش دو محیط بان زنجانی را با تیر خلاص دو شکارچی از دست دادیم. آنها با فجیع ترین شکل ممکن کشته شدند. در این مستند به علت این گونه حوادث می‌پردازیم. ما قوانین تفسیرپذیر مجلس شورای اسلامی درباره محیط زیست را بررسی می‌کنیم.

خطر ماهی تیلاپیا

تهیه‌کننده مجموعه مستند تنهایی خطر ماهی تیلاپیا را موضوع یکی از مستندها خواند و گفت: این ماهی وارداتی بخش عظیمی از شادگان و کارون را دچار مشکل کرده است. کارشناسان می گویند این ماهی سرطان زاست و به خاطر امگا ۶ بالایی که دارد باعث سکته‌های قلبی می شود.

همراهی یک مستند با محیط‌بانی که ۹۸ ساچمه سربی در بدن دارد

این مستندساز با اعلام این خبر که یکی از مستندها به موضوع محیط‌ بان‌ها اختصاص دارد تاکید کرد: با محیط بانی که ۹۸ ساچمه سربی در بدن دارد، همراه می‌شویم. ساچمه سربی به تدریج سلول‌های بدن را سرطانی می‌کند. ساچمه سربی هدیه ناخوانده یک شکارچی به ایشان است. این محیط‌بان چون کارش را دوست دارد، چند عمل جراحی انجام داده و چند ساچمه را بیرون آورده است. او فعلا با بقیه ساچمه ها زندگی می‌کند. چون ادامه دادن عمل جراحی برایش خطرناک است.

به گفته وی هفته آینده مستندی درباره هورالعظیم پخش می‌شود که موضوع بحث داغ این روزهاست. در این مجموعه مستند از آگاهی دادن صرف درباره محیط زیست، بیرون آمدیم و به سمت قصه رفتیم.

به گزارش ایرنا، تولید این مجموعه قصه محور مستند ۱۴ قسمتی از سال ۱۳۹۵ آغاز شده و تا ۱۴۰۰ به طول انجامید. فیلمبرداری این مجموعه در پنج استان خوزستان، گلستان، مازندران، گیلان و تهران در چهار فصل صورت گرفته است.

محمودیارمحمدلو، بابک بهداد، احمد وفایی، آرش زاهدی اصل و عارش کردسالی تدوینگران این مجموعه هستند که رضا تیموری، رضا عبیات، مهران فردپور و مسعود مسجدی آنرا فیلمبرداری کرده اند.

 بهرام کیابی و اصغر عبدلی به عنوان اکولوژیست و مشاوران علمی مجموعه در هر قسمت به فراخور موضوع با مجموعه همکاری داشته است. 

بعد از پخش این مجموعه مستند، برنامه استودیویی درنگ تنهایی به تهیه کنندگی سعید نبی و اجرای عبدالرضا امیراحمدی با حضور کارشناسان ذینفع و مسئول به مدت ۴۵ دقیقه پخش خواهد شد. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha