پژوهش در سینمای مستند ضعیف است

تهران- ایرنا- در حاشیه جشنواره بزرگ صالح اعلام شد: بخش پژوهش در سینمای مستند ما (هم در حوزه‌های اجتماعی و هم در حوزه‌های دینی) ضعیف است و باید به بعد پژوهش در تولید آثار مستند توجه شود.

اختتامیه جشنواره بزرگ صالح (که ۱۴ اسفند ۹۹ افتتاح شده بود) شامگاه دوشنبه ۱۴ تیرماه در صحن امامزاده صالح (ع) برگزار شد.

حجت الاسلام احسان بی آزار تهرانی در ابتدای این نشست بیان کرد: این جلسه مقدمه ای بر اختتامیه ما در عید غدیر است که امروز و به دلیل مشکلات و اختلال هایی که بیماری منحوس کرونا در روند برنامه‌هایمان ایجاد کرده است، برگزار شد اما اختتامیه رسمی در روز عید غدیر خواهد بود.

بین اهل دین و هنر فاصله نیست بلکه مشترکات در برخی موارد بسیار زیاد است. امام زاده صالح محفل تشنگان دین است که امروز به میدان آمده است تا ثابت کند ریشه هنر متعهد در دین قرار دارد و یک هنرمند متعهد می‌تواند دین را به درستی برای مردم تشریح کند.

تولیت امامزاده صالح (ع) و مدیر جشنواره صالح افزود: امیدوارم در این مسیر قدم درست و خوبی برداشته باشیم و از این پس منتظر حضور هنرمندان در این عرصه و ادامه راه هستیم تا فعالیت امام زاده صالح به عنوان محوریت و کانون فرهنگی ادامه داشته باشد.

پس از آن جعفر ادیب نماینده شبکه کربلا با امضای تفاهم‌نامه و سند تبادل همکاری شبکه کربلا و آستان امامزاده صالح (ع) گفت: امیدوارم این تفاهم نامه پتانسیل و هم‌افزایی را برای بالا بردن کیفیت برنامه‌های مشترک مانند پیاده روی اربعین را داشته باشد.

در ادامه رسول صانعی دبیر جشنواره صالح گزارشی از مشخصات آثار و افراد شرکت کننده در این جشنواره بیان کرد و گفت: کمترین سن در میان شرکت کنندگان یک دانشجوی ۱۸ ساله و مسن ترین فرد یک معلم بازنشسته با ۶۰ سال سن بوده اند.

۴۰۰ اثر از زمستان به دست جشنواره رسیده است که تمامی آنان را در این رقابت شرکت داده ایم به جز ۳۵ اثر ارسالی در دو روز گذشته چرا که پیشتر اعلام شده بود که تا ۱۰ تیرماه فرصت ارسال آثار به این جشنواره است. از میان این آثار ۱۲۴ فیلم مستند به جشنواره رسیده که از این میان ۴۰ اثر برای رقابت انتخاب شده اند.

صانعی ادامه داد: از سوی دیگر ۲۳۶ اثر داستانی کوتاه به جشنواره ارسال شده است که ۷۰ اثر به مرحله نهایی راه یافته اند. روزهای پنجم، ششم و هفتم مرداد ماه پخش فیلم‌های برگزیده هیئت داوران و اختتامیه رسمی این مراسم برگزار خواهد شد.

البته به دلیل شیوع بیماری کرونا و پیک‌های آن پیش بینی پخش آنلاین مراسم صورت گرفته است اما امیدوارم که بتوانیم این فیلم ها را درسینما ببینیم.

دبیر جشنواره صالح اظهار داشت: حوزه علمیه، دفتر تحقیقات حوزه، وزارت علوم تحقیقات و فناوری، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بنیاد رودکی، سازمان صدا و سیما و... جزو نهادهای حاضر در این جشنواره بوده اند.

همت به تشکیل یک جشنواره دینی قابل تحسین است

در ادامه مسعود اطیابی سازنده آثاری چون صبح روز هفتم‌، تگزاس و دینامیت و... سیدجواد ساداتیان تهیه کننده فیلم های متری شیش و نیم، به رنگ ارغوان، خواب و بیداری و...، منیره قیدی کارگردان فیلم ویلائی ها و مصطفی رزاق کریمی مستندساز و خالق آثاری چون حس پنهان و خاطراتی برای تمام فصول به عنوان هیئت داوران به بیان نظرات خود و پاسخ به سوالات خبرنگاران پرداختند.

ساداتیان در پاسخ به این پرسش که محتوای این آثار چه هستند توضیح داد: به دلیل این که هنوز فیلم ها را ندیده ایم محتوای آثار برای ما هم‌ نشناخته است و در حال حاضر می‌دانیم که فیلم هایی ساخته شده است که باید آنها را مورد بررسی قرار داد.

این همت به تشکیل یک جشنواره دینی قابل تحسین است ولی باید ببینیم که فیلم ها چه هستند و بعد اظهار نظر کنیم

در ادامه مسعود اطیابی تصریح کرد: توجه به مسائل دینی در حوزه سینما خوب است؛ و باید به این تعریف توجه کرد که سینما چه هست.

سینما امروز ابزاریست که در رساندن مقصود قابل انکار نیست. این ابزار مناظر خوبی را برای ما باز می‌کند که دید وسیعی به ما می‌دهد و کارایی های بسیاری دارد.

وی تاکید کرد: تعریف مقاومت با یک فیلم و دو فیلم رخ نمی‌دهد؛ امروز باید این موضوع را بدانیم که حتی تولید یک فیلم سرگرم کننده برای ملت اسلامی، نوعی از مقاومت است.

مقاومت در سینمای اسلامی صرف به تصویر کشیدن توپ و تانک و حماسه به طور کلی نیست بلکه معانی را هم باید منتقل کند؛ در این مفهوم نه صرف به تصویر کشیدن ذوالفقار علی که آموزش مکتب علی مهم و اثرگذار است.

این کارگردان خاطرنشان کرد: کم کاری و زیاد کاری در حوزه مقاومت هرکدام به یک اندازه مضر است، باید به اندازه کار کرد و مخاطب را همچنان مشتاق نگه داشت. سینمای مقاومت همچنان و تا زمانی که دشمنان دین داریم به فعالیت نیاز دارد.

منیره قیدی هم در ادامه به بیان نظرات خویش درباره فیلمسازان زن مسلمان پرداخت و تصریح کرد که نگاه جنسیتی در ساخت آثار معنایی ندارد.

مصطفی رزاق کریمی هم در انتها و در توضیح مستند خوب گفت: این آثار هرچه هست، مستند است و صرفاً نوع روایت فرق دارد.

وی تاکید کرد: بخش پژوهش در سینمای مستند ما (هم در حوزه های اجتماعی و هم در حوزه های دینی) ضعیف است و باید به این بعد پژوهش در تولید آثار توجه شود؛ البته در سال‌های اخیر کارهای خوب بوده و امیدوارم این روندی باشد که ادامه پیدا کند.

جشنواره صالح در یک نگاه

جشنواره بزرگ صالح رویداد هنری و سینمایی است که فراخوان و ارسال آثار آن از بهمن و اسفندماه سال گذشته آغاز و تا دهم تیرماه امسال ادامه پیدا کرد و قرار است در عید غدیرخم با مشخص شدن برگزیدگان به مرحله اختتامیه برسد.

محورهای این جشنواره تولید و نمایش فیلم های کوتاه و مستند داستانی با موضوعات: سیره، نحوه شهادت امامزاده صالح (ع) و تاریخ ساخت بقعه مبارکه، کرامات حضرت صالح ابن موسی الکاظم (ع) از جمله تغییر و تحول سرنوشت زائرین و مجاورین، تحلیل توحید و امامت و رابطه آن ها و آثار و برکات عبادات و توسلات اعلام شده است.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha