۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۷
کد خبر: 84383659
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چراغی که نباید خاموش شود 

۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۴۷
کد خبر: 84383659
حمیدرضا کاظمی‌پور I کارشناس فیلم و هنرهای نمایشی وزارت آموزش و پرورش
چراغی که نباید خاموش شود 

تهران- ایرنا- سی و نهمین دوره مسابقات فرهنگی، هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور در حالی برگزار می‌شود که جهان در سالی که گذشت دستخوش اتفاقی عجیب بود ! ویروسی ناخوانده که تمامی مناسبات جهان را تحت تاثیر قرار داد و به تبع آن مدارس را نیز به تعطیلی کشاند.

تعطیلی‌های به واسطه کرونا اگرچه پیامدهای ناخوشایندی را به لحاظ عدم حضور فیزیکی دانش آموزان در محیط پر نشاط مدرسه و جمع همسالان به همراه داشت، درس‌های زیادی را نیز به ما آموخت، که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت.

در مرحله نخست اینکه یاد گرفتیم که آموزش و پرورش به هیچگاه تعطیل شدنی نیست و در هر شرایطی و با هر شکلی یادگیری نباید متوقف شود و از این رو مجبور شدیم خود را با ابزارهای روز و فناوری های نوین تجهیز کنیم و اگرچه با دستی خالی به این میدان نبرد نابرابر پای گذاشتیم اما سربلند بیرون آمدیم.

دوم آنکه سطح ارتباطی دانش آموزان مان الان دیگر تنها معطوف به مدرسه خودشان نیست و با فرایندهای نوین ارتباطی همگی دانش آموزان از تمامی نقاط دور و نزدیک کشور به یکدیگر پیوند خوردند، که این تعامل در صورتیکه منجر به شناخت فرهنگ و رسوم اقوام مختلف ایرانی در گوشه گوشه این سرزمین شود، امری بسیار مبارک و میمون است.

تجربه برگزاری مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان سراسر کشور به صورت مجازی و آنلاین نیز تجربه ای ناشناخته و جدید بود که پیامدهای بسیاری را با خود به همراه داشت. اگرچه هیچ چیزی نمی‌تواند خلا حضور فیزیکی دانش آموزان در این فضا را پر کند اما از کنار تلاش های بسیار زیادی که در این حوزه صورت گرفت، نمی توان گذشت.

برگزاری دوره‌های آموزش غیر حضوری با استفاده از اساتید مجرب ملی و ارائه آن در سطح کشور برای تمامی دانش آموزان، حرکتی بسیار خوب و قابل توجه بود که حالا فقط جمع محدودی از دانش آموزان را در بر نمی گرفت و هر کس از هر گوشه این سرزمین پهناور می توانست با یک کلیک ساده در فضای مجازی به این هم نشینی نا محدود دسترسی پیدا کند. حالا دیگر دانش آموزان مناطق محروم کشور نیز می توانستند همچون دانش آموزان شهرهای بزرگ در کلاس های اساتید بزرگ ملی شرکت کنند و از آموزش های آنان بهره ببرند، چیزی که در گذشته کمتر به آن توجه شده بود و امروز همگان بر ضرورت آن تاکید دارند.

چراغی که نباید خاموش شود 

امروز در میان آثار حضور یافته در مسابقات فرهنگی، هنری دانش آموزان سراسر کشور با پدیده هایی روبرو می شویم که تحسین برانگیز است. خلاقیت هایی که دانش آموزان ما به واسطه محدودیت های بیماری کویید ۱۹ به آن دست یافته اند به قدری جذاب و قابل توجه است که می تواند نویدگر آغاز دوره ای نوین در این رویداد بزرگ فرهنگی باشد. کرونا به دانش آموزان ما آموخت که محدودیت نباید مانع حرکت انها شود و از این رو در خانه های خود و با ساده ترین ابزار دست به کار شدند ، عروسک های کاغذی ساختند و با دست های شان خلاقیت را به تنهایی بر روی صحنه آوردند.

از واگویه های خود تصویر ساخته و برای مان به اشتراک گذاشتند، نقل شاهنامه و نظامی و قصه های کهن را از همان اتاق کوچک شان بی‌هیچ‌ چیدمان عجیبی در قاب قرار دادند و پرده خوانی کردند. از دلخوشی های کوچک شان در این شرایط سخت فیلم ساختند و مهربانی ها و نوع دوستی هم وطنانشان را نما به نما ثبت و ضبط کردند.

نقدهای شان را در مدیوم استنداپ های خلاق به گوشمان رساندند و ضعف هایمان را گوشزد کردند تا فراموش نکنیم که این نسل در هیچ چیز متوقف نخواهد شد.

تعدد و تنوع آثار رسیده به دبیرخانه سی و نهمین دوره مسابقات فرهنگی هنری دانش آموزان برگزیده سراسر کشور، امیدهای مان را دو چندان کرد و مسئولیت مان را بیش از پیش خطیرتر که چراغ این راه باید برای همیشه روشن بماند.

سرخط اخبار فرهنگ

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha