ایجاد شرکت‌های تخصصی مدیریت صادرات در استان مرکزی ضروری است

اراک - ایرنا - نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در خانه ملت گفت: نبود زیرساخت مناسب و امکان صادرات در استان یک نقیصه است و باید با ایجاد شرکت‌های تخصصی مدیریت صادرات در استان مرکزی در راستای جبران این نقصان گام برداشت.

دکتر «علی اکبر کریمی» عصر پنجشنبه درحاشیه نشست مجمع نمایندگان استان مرکزی در فرودگاه اراک افزود: مقوله لجستیک در کم و کیف صادرات نقش مهم دارد که باید از این ظرفیت بیشترین بهره‌گیری را کرد.
وی بیان کرد: به لحاظ اقتصادی، ارزان‌ترین نوع حمل و نقل، دریایی و گران‌ترین آن حمل و نقل هوایی است که برای صادرات برخی کالاها و محصولات کیفی همچون تره‌بار و گل که بازه زمانی مصرف دارد از حمل و نقل هوایی که در دنیا نیز متداول است بهره برد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان مرکزی دارای ظرفیت‌های‌ صادراتی متنوع و گسترده‌ای است، گفت: رویکردی که تنها معطوف به بازار داخل باشد، مناسب نیست چرا که نبود نگرش تخصصی به مقوله صادرات در سال‌های گذشته، مانع توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور شده است.
دکتر کریمی اظهار داشت: چنانچه سال‌های گذشته،ایجاد شرکت‌های مدیریت صادرات مورد توجه ویژه قرار گرفته بود، بسیاری از محصولات زمین نمی‌ماند و یا به‌صورت خام و با کمترین ارزش افزوده صادر نمی‌شد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توسعه و تجهیز فرودگاه اراک نیز گفت: این مهم از اولویت‌های مسئولان و نمایندگان استان بوده که با پیگیری‌ انجام شده، مصوبه ایجاد مرکز لجستیک کالا در محل اطراف فرودگاه از وزارت راه و شهرسازی اخذ شد.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان در بهارستان ادامه داد:با ایجاد این مرکز، دسترسی به فرودگاه‌های بین‌المللی فراهم می‌شود و می‌توان از تمام طرفیت‌های داخلی و بین المللی برای حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای با هم بهره‌گیری کرد.
کریمی با اشاره به اینکه شرکت راه‌آهن به‌عنوان دستگاه متولی و ایجاد مرکز ذخیره استراتژیک و لجستیک کالا تعیین شده ،افزود:  مکان‌یابی، مشاوره و طراحی اجرای این طرح در دانشگاه اراک، در حال انجام است که امید می‌رود با سرمایه‌گذاری و انجام مطالعات که در این بخش انجام می‌شود این منطقه که تلفیقی از حمل و نقل ریلی، جاده ای و هوایی است به عنوان مرکز و قطب لجستیک در سطح کشور مطرح شود.
 وی عنوان کرد: در استان مرکزی ظرفیت مناسبی  برای ذخیره‌سازی کالا وجود ندارد و در اداره کل غله نیز از قدیم انبارهایی وجود داشته که به مرور زمان از بین رفته است که باید با ایجاد مرکز ذخیره سازی کالاهای اساسی و دپو منطقه ای، این مشکل را رفع کنیم و این مرکز لجستیک کالا را در سطح ملی، ساماندهی کنیم.
نماینده مردم اراک خنداب و کمیجان گفت:در فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی نیز این آمادگی وجود دارد که در زمینه صادرات از فعالان اقتصادی حمایت شود و باید عنوان کرد که اکنون توسعه صادرات در کشور ضروری است چرا که این مهم منجر به افزایش تولید و ایجاد اشتغال می‌شود.
کریمی صادرات را موتور محرک اقتصاد ملی کشور دانست و گفت: بحث خودکفایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است اما واردات یک سیاست منسوخ شده است و با توجه به اقتصاد ایران، ظرفیت‌های زیادی برای صادرات دارد اما سال‌های قبل نتوانستیم از ظرفیت‌های اقتصادی اوراسیا بهره‌گیری کرد اما اکنون این فرصت مهیا است و باید از آن به نحو احسن بهره‌مند شد.

استان مرکزی چهارمین قطب صنعتی کشور است.
 

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha