۲ تیر ۱۴۰۰، ۱۷:۴۲
کد خبرنگار: 909
کد خبر: 84380067
T T
۴ نفر

برچسب‌ها

سن پترزبورگ با ۵ دانشگاه ایرانی، تفاهمنامه همکاری دارد

اصفهان - ایرنا - رییس مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه سن پترزبورگ گفت: این دانشگاه با پنج دانشگاه ایرانی صنعتی شریف، تربیت مُدرس، تهران، علوم پزشکی تهران و اصفهان، تفاهمنامه همکاری دارد.

دانشگاه سن پترزبورگ یکی از بزرگترین و بهترین دانشگاه‌های روسیه است و در فهرست برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارد؛ این دانشگاه در سال ۱۷۲۴ میلادی تاسیس شد.

به گزارش ایرنا، "آرتم اندریف" روز چهارشنبه در جشنواره علمی و فرهنگی " اصفهان - سن‌ پترزبورگ " که در دانشگاه اصفهان برگزار شد، افزود: تاکنون حدود ۱۵ تفاهمنامه همکاری بین دانشگاه سن پترزبورگ با پنج دانشگاه ایرانی منعقد شده که امید است تعداد آنها در آینده افزایش یابد.

وی که از طریق فضای مجازی در این جشنواره سخن گفت، اظهار داشت: دانشگاه سن پترزبورگ از برقراری روابط با دانشگاه‌های مختلف از جمله ایران در جهت تقویت تعاملات فرهنگی و علمی استقبال می‌کند.

اندریف خاطرنشان کرد: سن پترزبورگ، تنها دانشگاه در روسیه است که بطور گسترده مطالعاتی در باره ادبیات و فرهنگ ایرانی در آن انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه بخشی از این مطالعات به تاریخ دوره صفویه و روابط این دولت با روسیه از اواخر قرن ۱۶ تا اوائل ۱۸ میلادی برمی‌گردد، گفت: در این مطالعات اسناد دیپلماتیک به زبان فارسی و مکاتبات پادشاهان صفوی با تزارهای روسیه مورد بررسی قرار می‌گیرد.

رییس مرکز مطالعات ایران‌شناسی دانشگاه سن پترزبورگ اضافه کرد: در طرح جدیدی که در این دانشگاه در حال اجراست به بررسی سبک‌شناسی آثار فارسی زبان از جمله داستان یا شعر با استفاده از روش‌های دیجیتالی پرداخته می‌شود تا مولف یا شاعر اصلی آن شناسایی شود.

یک عضو هیات علمی دانشکده زبان‌های خارجی دانشگاه اصفهان نیز با بیان اینکه امروز شاهد برگزاری رویداد مهمی در تاریخ ۲ کشور ایران و روسیه هستیم، گفت: تحقق اهداف این جشنواره مُستلزم همکاری بیشتر دانشگاه‌های اصفهان و سن پترزبورگ و تحکیم روابط ۲ ملت است.

اردلان نصرتی با اشاره به اینکه امروزه روابط ایران و روسیه در بسیاری از بخش‌ها در حال توسعه است، افزود: خواهر خواندگی اصفهان و سن پترزبورگ نیز فرصت مناسبی برای توسعه و تقویت همکاری‌های ۲ طرف ایجاد کرده است.

وی با تاکید بر نقش شهرها در روابط بین‌المللی مدرن تصریح کرد: شهرهایی مانند اصفهان و سن پترزبورگ با موفقیت در حال توسعه زمینه‌های تعامل بین‌المللی و ایجاد بستر مناسب برای اجرای طرح‌های بزرگ مشترک هستند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه فراگیری متقابل زبان‌های روسی و فارسی برای توسعه پایدار روابط ضروریست، گفت: دیروز در جریان جشنواره، تفاهمنامه ایجاد میز توسعه همکاری‌های اصفهان و سن پترزبورگ و همچنین مرکز آموزش زبان روسی "روسکی میر" امضا شد که گام اساسی در این زمینه بشمار می‌آید.

نصرتی با تاکید بر اینکه ما خواهان علمی‌تر شدن همکاری ۲ شهر هستیم، اضافه کرد: تعاملات عمیق‌تر بین ۲ شهر، منافع زیادی در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی، علمی و ورزشی برای مردم آنها به همراه دارد.

وی با بیان اینکه توسعه روابط دوستانه بین شهرهای اصفهان و  سن پترزبورگ در قالب "دیپلماسی شهری" به تحکیم تعاملات فرهنگی ۲ کشور نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: این روابط فقط نباید به بخش فرهنگی محدود شود بلکه در ابعاد دیگر مانند علمی، آموزشی، گردشگری، یادگیری زبان و تبادل استاد و دانشجو نیز باشد.

به گزارش ایرنا، نخستین جشنواره علمی فرهنگی اصفهان - سنت‌ پترزبورگ، دیروز اول تیر به‌منظور تقویت خواهرخواندگی میان ۲ شهر و با هدف توسعه روابط دانشگاهی در دانشگاه اصفهان و با همکاری دانشگاه سن‌ پترزبورگ، شهرداری اصفهان، کنسولگری روسیه در اصفهان، استانداری شهر سن‌ پترزبورگ، باشگاه سپاهان اصفهان و بخش خصوصی آغاز شد و امروز دوم تیر به کار خود پایان داد.

در این رویداد علاوه بر سخنرانی‌ مسوولان شهری و دانشگاهی، میز همکاری سن‌پترزبورگ در اصفهان و مرکز "روسکی میر" در دانشگاه اصفهان با هدف آموزش زبان روسی راه‌اندازی شد.

کلانشهر اصفهان با نزدیک به ۲ میلیون نفر جمعیت، مرکز استان اصفهان و یکی از قُطب‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، گردشگری، صنعتی و علمی کشور بشمار می‌آید.

این کلانشهر با شهرهای شیان، فلورانس، داکار، کوآلالامپور، کویت، بارسلونا، فرایبورگ، سن پترزبورگ، لاهور، هاوانا، یاش، ایروان و بعلبک عقد خواهرخواندگی دارد.

سن پترزبورگ دومین شهر بزرگ روسیه پس از مسکو دارای مراکز علمی و فرهنگی مُعتبری است.

دانشگاه اصفهان با حدود ۱۵ هزار دانشجو و ۶۶۰ عضو هیات علمی یکی از دانشگاه‌های برتر کشور است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha