۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳
کد خبر: 84378275
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

چمران: شهر نفروشی فقط یک شعار است

۱ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۲۳
کد خبر: 84378275
چمران: شهر نفروشی فقط یک شعار است

تهران-ایرنا- منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر تهران، شهر فروشی یا شهر نفروشی را فقط یک‌ شعار عنوان کرد و گفت: شهر فروشی با نساختن شهر و نبود ساخت و ساز متفاوت است.

به گزارش ایرنا، مهدی چمران روز سه شنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز شهادت شهید مصطفی چمران، به سوالات خبرنگاران در حوزه شهری پاسخ داد.

وی درباره ادامه مسیر شورای پنجم در حوزه هایی همچون شهر فروشی و شفافیت، گفت: شهر فروشی با نساختن و نبود ساخت و ساز شهری متفاوت است.

چمران مدعی شد: ما در دور چهارم شورا تلاش داشتیم در بافت فرسوده ساخت و ساز شود چرا که تهران بافت فرسوده زیادی دارد و این موضوع به ویژه در زمان زلزله خطرناک است.

وی با اشاره به مشوق های ساخت و ساز اظهار داشت: در دوره های گذشته برای تشویق شهروندان در ساخت و ساز به ویژه در بافت فرسوده تشویق هایی در نظر گرفتیم که از جمله آنها عوارض رایگان شد.

چمران درباره حفظ باغات تهران هم گفت: در خصوص باغات به طور حتم در قانون تجدید نظر می شود.

وی افزود: در حال حاضر از تمام ساخت و سازها جلوگیری کرده اند، سال ۹۹ حتی یک پروانه باغات هم صادر نشد و در سال ۹۸ تنها یک پروانه صادر شد؛ اینگونه نمی شود.

چمران، درباره انتخاب شهردار تهران هم اظهار داشت: در این خصوص هنوز فکری نکرده ایم و باید همه اعضا در این خصوص همفکری کنند.

وی ادامه داد: در دوره پیش از انتخابات نخواستیم از اسامی اشخاص و وعده شهردار شدن، بهره برداری کنیم.

بدهی ۶۵ هزار میلیارد تومانی شهرداری 

چمران در ادامه آخرین رقم بدهی‌های اعلام شده شهرداری را ۶۵ هزار میلیارد عنوان کرد و گفت: ما شهرداری را با ۱۶ هزار میلیارد بدهی تحویل دادیم.

وی با بیان اینکه  شهرداری همواره بدهی داشته است، گفت: در سال آخر بدهی‌های دوره چهارم شهری قدری بیشتر شد چراکه به نفع شهر بود تا پروژه‌ها سریع‌تر تکمیل شود و به همین منظور از بانک قرض گرفتیم.

چمران گفت: در دوره کنونی هرساله درآمد و بودجه وجود داشته اما نه بدهی‌ها پرداخت شده است و نه پروژه‌ها تکمیل شد.

استفاده از تمام افراد توانمند

منتخب شورای ششم در پاسخ به پرسشی درباره تکلیف پذیرفته شدگان آزمون دستیاری شهرداران، گفت: در این باره هنوز فکر نکردیم اما از تمامی افراد توانمند باید استفاده کرد.

وی افزود: به هر حال از این افراد آزمون گرفته شده است و آنها نیز دارای زندگی هستند و نمی‌توان به این افراد آسیب زد اما باید برای ساز و کار آن برنامه‌ریزی کنیم.

وی افزود: همچنین مدیرانی که توانمند باشند باید در جایگاه خود به کارشان ادامه دهند حتی در دوره پیشین نیز مدیران دوره قبل از ما باز هم حضور داشتند لذا کسی که تجربه داشته باشد باید به کار خود ادامه دهد و تغییر همه افراد کار غلطی است.

چمران، درباره درآمدهای شهرداری تهران نیز گفت: هنوز در شهرداری درآمدهای پایدار تصویب نشده است و متأسفانه همه شهرداری‌ها به درآمد ساخت و ساز متکی هستند.

مصوبه خانه باغ در صورت نیاز اصلاح می شود 

منتخب شورای ششم در پاسخ به این پرسش که ممکن است شورای ششم مصوبه خانه باغ یا مصوبه دیگری را لغو کند، اظهار داشت: وقتی مصوبه‌ای تصویب می‌شود کسی آن را لغو نمی‌کند اما اگر نیاز به اصلاح داشته باشد آن را اصلاح خواهیم کرد. 

وی تاکید کرد: اینکه مالک باغ مجبور به ساخت ۲ طبقه باشد، ممکن نیست و مالکان را به فکر خشک کردن درختان و باغات برای استفاده نسل بعد از خودشان می کند.

چمران عنوان کرد: این قانون قطعاً باید اصلاح شود و علاوه بر اینکه باغ و درخت باید حفظ شود مردم هم تشویق به داشتن ساختمان و حفظ درخت شوند.

وی تاکید کرد: با سخت گیری های این دوره مشاهده کردیم که نه باغی حفظ شد و نه مردم و شهرداری نفع بردند.

رویکرد شورای ششم شفافیت است

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر رویکرد شورای ششم در موضوع شفافیت، اظهارداشت: آنچه قبلاً درباره شفافیت کار کردیم و آنچه در دوره پنجم اضافه شد را ادامه خواهیم داد و به آن نیز رویکردهایی اضافه خواهیم کرد.

 چمران تاکید کرد: در این دوره به دنبال یک شفافیت واقعی نه یک شفافیت شعاری، هستیم.

منتخب شورای ششم  با اشاره به سهم دولت در حمل و نقل عمومی اظهارداشت که در کشور ما، زمانی ساخت حمل و نقل بر عهده دولت بود اما بعداً تصویب کردند که ۵۰ درصد توسط شهرداری از طریق تأمین شود اما دولت ۵۰ درصد خود را پرداخت نمی‌کند.

وی افزود:  ما سال آخر که در شورا بودیم ۵ هزار میلیارد تومان برای توسعه مترو گذاشتیم و دولت ۴۰۰ میلیارد تومان گذاشت که از آن مبلغ هم ۶۵ درصد را تخصیص داد.

وی افزود: به طور کلی دولت‌ها سهمیه خود را برای مترو نمی‌پردازند و حتی یک سوم سهم خود برای یارانه هزینه بلیت حمل و نقل عمومی را نیز نمی‌پردازند.

چمران با بیان اینکه در دوره پنجم نیز این همکاری میان شورا و دولت صورت نگرفت، گفت: در دوره چهارم این سهمیه به زور از دولت گرفته می‌ شد.

مشکل مترو، واگن است

منتخب شورای ششم،با بیان اینکه مشکل فعلی مترو خط و ایستگاه نیست و بلکه مشکل اصلی واگن است، گفت: خرید و ساخت واگن، گران است و باید از دولت کمک گرفته شود.

ارتباط دولت و شورا

منتخب شورای ششم در پاسخ به پرسشی درباره ارتباط خود با رئیس جمهوری منتخب هم گفت: «ارتباط بنده با ایشان از قبل بسیار خوب بوده و امیدوارم در دولت نیز این ارتباط به صورت واقعی و مؤثر بین دولت و شورا ادامه داشته باشد.»

درصورت نظر جمع نامزد ریاست شورای شهر می شود

منتخب شورای ششم در پاسخ به این پرسش که برای ریاست شورای شهر برنامه ای دارد، اظهار داشت: در این باره تابع نظر دوستان و سایر اعضای شورا هستم و در صورت نظر جمع اقدام می کنم.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha