معاون وزیر میراث فرهنگی: بناهای تاریخی با مشارکت مردم مرمت می‌شود

بیرجند - ایرنا - معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سیاست اصلی این وزارتخانه مشارکت مردم، بخش خصوصی و دستگاه‌ها در حفظ و مرمت بناهای تاریخی همچنین بهره‌برداری از آنها است.

محمدحسن طالبیان روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی که با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: بیش از پنج هزار بنا و مجموعه تاریخی در سال‌های اخیر مرمت شده است و سعی می‌کنیم از مشارکت مردم بهره ببریم.

وی با اشاره تغییر رویکرد میراث‌ فرهنگی به سمت بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی گفت: همراهی مردم در این زمینه بی‌نظیر بوده است.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اظهار داشت: در گذشته موزه‌های خصوصی بسیار اندک بود که اکنون به ۱۷۰ موزه رسیده و ۱۳۰ موزه در ۶ سال گذشته راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: خراسان جنوبی به دلیل مردمان خوب و آثار بی‌نظیری که دارد، سرزمین پر رمز و راز و کشف نشده حتی برای هموطنان است که به دلیل فاصله زیاد از نقاط مرکزی خیلی شناخته شده نیست.

معاون میراث فرهنگی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: خراسان جنوبی برای ما به عنوان مهد تمدن ایرانی اسلامی همیشه شناخته شده بوده و در حوزه میراث فرهنگی کشور کم‌نظیر است.

وی افزود: در این سال‌ها در حوزه میراث فرهنگی اقدامات زیادی صورت گرفته و خراسان جنوبی هم در پرونده‌های ثبت جهانی نقش ویژه‌ای داشته است که قنات بلده فردوس پدیده‌ فوق العاده و جهانی است که باید این ارزش شناخته شود.

طالبیان بیان کرد: در حوزه ثبت ملی هم خراسان جنوبی ۹۴۸ اثر در فهرست میراث ملی کشور دارد که ۲۱۲ اثر در دولت تدبیر و امید ثبت ملی شده است.

وی گفت: امروز هم با دستور رییس جمهوری همزمان با افتتاح طرح‌های ملی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ۴۲ پروژه حوزه میراث فرهنگی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی خراسان جنوبی به بهره‌برداری رسید و تعداد زیادی دیگر آماده است که به زودی معرفی خواهد شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: ‌در صورت تامین اعتبار ۱۵۰ میلیارد تومانی درخواست شده از سوی وزارت میراث فرهنگی ۵۰۰ پروژه ملی این حوزه تا پایان دولت تدبیر و امید در کشور به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اظهار داشت: از این تعداد پروژه ۴۹۰ مورد بنای تاریخی و ۱۰ موزه بزرگ است که خراسان جنوبی هم سهم قابل ملاحظه‌ای دارد.

وی گفت: اعتبارات میراث فرهنگی نسبت به گستردگی آن خیلی فاصله دارد و ۱۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ و ۳۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۹ اعتبار داشتیم که امیدواریم در سال جاری به ۵۰۰ میلیارد تومان برسد اما مقدار زیادی از این اعتبارات هم اوراق است.

طالبیان تصریح کرد: حدود ۴۰ هزار اثر تاریخی در سطح کشور داریم که این میزان اعتبار برای حفظ و مرمت آنها بسیار ناچیز است.

وی افزود: باید توجه بیشتری به میراث فرهنگی کشور شود زیرا باعث حفظ هویت فرهنگی، ایجاد اشتغال و تداوم دانش تاریخی می‌شود.

معاون میراث‌ فرهنگی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی گفت: در خراسان جنوبی پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی در سال مالی ۹۹ برای مرمت بناهای تاریخی هزینه شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه میراث‌ فرهنگی ردیفی برای کمک به دستگاه‌های دولتی نداریم افزود: دستگاه‌هایی که مالکیت بناهای تاریخی را دارند باید خودشان در حوزه مرمت ورود کنند و اعتبارات ما در حوزه حمایتی و بخش‌هایی که در اختیار میراث‌ فرهنگی قرار دارد، هزینه می‌شود.

طالبیان گفت: درخصوص ارگ کلاه فرنگی بیرجند هم استانداری نسبت به ایجاد موزه سیاسی و اجتماعی در این مکان تاریخی اقدام کند و ما هم نسبت به تامین محتوا و تجهیزات کمک خواهیم کرد.

 ۴۲ طرح حوزه میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی شامل مرمت، احیا و بهره‌برداری از بناهای تاریخی روز پنجشنبه با ارتباط تصویری رییس جمهوری در باغ اکبریه بیرجند به طور همزمان افتتاح شد.

۵۲۶ طرح میراث فرهنگی و گردشگری با ۲ هزار و ۵۳۷ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ۲ هزار و ۶۹۷ نفر اشتغالزایی در شصت و نهمین پویش ملی "تدبیر و امید برای جهش تولید" و ادامه پروژه‌های افتتاحی پنجشنبه‌ها که دولت از سال گذشته در دستور کار خود قرار داده است، امروز پنجشنبه ۶ خرداد در استان‌های مختلف کشور با دستور رئیس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح شد که سهم خراسان جنوبی ۴۲ پروژه در حوزه میراث فرهنگی بود.

همچنین امروز با حضور معاون وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی در بیرجند کتاب درختان کهنسال خراسان جنوبی رونمایی شد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی گفت: این کتاب به معرفی تعدادی از درختان کهنسال ثبت شده در فهرست میراث ملی می‌پردازد.

حسن رمضانی افزود: این درختان مربوط به کل استان بوده و شامل انواع سرو، چنار، بنه، گردو، زیتون، بید و سایر درختان است.

وی گفت: کتاب حاضر جلد اول معرفی درختان کهنسال استان نوشته زهرا رضایی ملکوتی و محسن پویان است و جلد دوم و سوم آن در سال جاری و سال آینده به چاپ خواهد رسید.

محمدحسن طالبیان که شامگاه چهارشنبه پنجم خرداد به منظور افتتاح همزمان ۴۲ طرح میراث‌ فرهنگی وارد خراسان جنوبی شد، از بافت تاریخی بیرجند و باغ و عمارت جهانی اکبریه نیز بازدید کرد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha