۶۱ امدادگر جبهه در خوزستان به شهادت رسیدند

تهران - ایرنا - دبیرکل و سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: در دوران دفاع مقدس، ۴۹۰ امدادگر جبهه این جمعیت که با لباس و بازوبند مشخص، وظیفه امداد رسانی به مجروحان را برعهده داشتند، از سوی بعثی ها به شهادت رسیدند که ۶۱ نفر از آنان در خوزستان آسمانی شدند.

محمدحسن قوسیان مقدم روز دوشنبه و همزمان با سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس(۱۳۶۱ ه ش) در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، با گرامیداشت یاد و خاطره تمامی شهدای امدادگر هلال احمر و نیروهای امدادرسان در دوران مقاومت دلیرانه رزمندگان اسلام در مقابل دشمن بعثی افزود: شهدای امدادگر جبهه هلال احمر از جمله  شهیدان «حسن نراقی»، «علی ایازی»، «عباس ایلدرم»، «محسن حق شناس» و «حیدر گوشی» از امدادگرانی هستند که محل شهادت آنان در خرمشهر ثبت و گزارش شده این شهدای عالی مقام در دوران دفاع مقدس همچون پروانه های عاشق در اطراف رزمندگان زخمی دفاع مقدس می گشتند تا مرهمی بر جراحت و مجروحیت این خاک نشینان افلاکی باشند.

وی توضیح داد: جمعیت هلال احمر در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق علیه ایران فعالیت های خاصی در زمینه اسکان اضطراری، انتقال مصدومان، فعالیت های امدادی و درمانی، اعزام آمبولانس‌ به مناطق جنگی، اعزام نیروهای امدادگر به مناطق عملیاتی و ایجاد اردوگاه برای اسکان آوارگان عراقی و سایر خدمات امدادی داشته که متاسفانه در هیچ کجا ثبت، ضبط و مستند نشده است.

دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد:‌ این جمعیت در بخش فعالیت های ترابری در طول هشت سال دفاع مقدس با بهره گیری از ۳۴ درصد از خودروهای امدادی و اعزامی خود به مناطق عملیاتی شامل انواع آمبولانس های سبک و اتوبوسی، ۵۷ درصد از خودروهای سنگین شامل کامیون و تریلر و ۹ درصد از خودروهای عملیاتی شامل جیپ و نظایر آن در ۹ هزار و ۲۳۰ مورد ماموریت های مختلف امدادی و پشتیبانی از رزمندگان اسلام مشارکت داشته است.

قوسیان مقدم افزود: همچنین در این ایام واحد امداد هوایی این جمعیت با سه فروند بالگرد امدادی با انجام یکهزار و ۷۶۸ سورتی پرواز به مدت سه هزار و ۴۲۹ ساعت پروازی به امر امداد و انتقال مجروحین جنگی به بیمارستان های مختلف پرداخته است.

وی به حملات هوایی و موشکی رژیم بعثی عراق در اسفند سال ۱۳۶۶ اشاره کرد و گفت: در این سال و سال های بعد، امدادگران هلال احمر شمار زیادی از مجروحان و زیر آوار ماندگان این حملات را نجات دادند و جمعیت هلال احمر در دوران دفاع مقدس با استفاده از قطار بیمارستانی خود، نقش قابل توجهی در انتقال مجروحان جنگی به سایر بیمارستان های کشور داشته است.

«امدادگران جبهه طبق وظیفه سلاح به دست نمی‌گرفتند و در میدان جنگ پیکار نمی‌کردند اما شکی نیست که حضور در عملیات‌ و ارائه کمک‌های اولیه پزشکی به رزمندگان کمتر از مبارزه نبود زیرا با همان دستان بی‌سلاح اما مهربان تسکین‌بخش درد رزمندگان مجروح بودند. قطعا امدادگری در جبهه ذاتی فراتر از همه امدادگری‌ها دارد چرا که حضور سپید در صحنه‌های آماج گلوله و خمپاره، فراتر از امدادگری و تلفیقی از بشردوستی، از جان گذشتگی و عشق به شهادت است.»

به گزارش ایرنا، خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ شمسی پس از ۵۷۶ روز اشغال و جنایت توسط رژیم بعثی عراق به دست رزمندگان اسلام فتح شد. این روز در تقویم جمهوری اسلامی روز مقاومت و ایثار نامگذاری شده است. امسال سی و نهمین سالگرد فتح خرمشهر است.

آزادی خرمشهر در سوم خرداد سال ۱۳۶۱ نقطه عطفی مهم و تاریخی در دوران دفاع مقدس بود که علاوه بر دستیابی به یک پیروزی بزرگ سیاسی و نظامی، معادلات جبهه استکبار جهانی علیه ایران را بر هم زد.

فتح خرمشهر،  کمر دشمن را شکست و در منطقه تأثیرات شگرفی را برجای گذاشت، آنقدر مهم بود که امام خمینی (ره) در این زمینه فرمودند: خرمشهر را خدا آزاد کرد و این جمله مشهور امام (ره) بیانگر  ایمان قوی رزمندگان و اطاعت پذیری از ولایت بود که با دست خالی اما با اراده و ایمان بی نظیر درس بزرگی را به دنیا دادند.

عملیات افتخارآفرین بیت المقدس و فتح الفتوح آزادسازی خرمشهر قهرمان از نقاط عطف دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران است که برای همیشه تاریخ نماد افتخار و  منشاء عزت، عظمت و بالندگی ملت ایران و یادآور مقاومت، بصیرت، هوشمندی و هوشیاری آنان برابر توطئه ها و نقشه های دشمنان این سرزمین خواهد بود.

آزادسازی خرمشهر در هنگامه‌ای رقم خورد که این قطعه از خاک مقدس ایران عزیز بیش از یک و نیم سال در اشغال متجاوزان ارتش بعثی صهیونیستی صدام بود، اما با پیروزی تاریخ ساز رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس در سوم خرداد ماه ۱۳۶۱، معادلات جنگ تحمیلی به نفع جمهوری اسلامی و رزمندگان اسلام تغییر یافت و حامیان صدام و جهانیان را به حیرت واداشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha