۴ خرداد ۱۴۰۰، ۸:۲۳
کد خبرنگار: 907
کد خبر: 84340717
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

برآورد خسارت ۴ هزار میلیارد ریالی خشکسالی به گندمکاران خراسان شمالی

بجنورد- ایرنا- مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: نبود بارش موثر و به موقع موجب کاهش راندمان تولید در کشتزارهای گندم آبی و دیم استان شده است که خسارت ناشی از این وضعیت چهار هزار میلیارد ریال برآورد می شود.

مهندس پژمان شهابی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال ۱۵۰ هزار هکتار گندم در اراضی استان کشت شد که از این میزان ۹۸ هزار هکتار دیم و ۴۸ هزار هکتار آن اراضی آبی است اما به علت کاهش نزولات جوی  ۵۰ درصد از اراضی سطح زیر کشت گندم دیم ۱۰۰ درصد از بین رفت و راندمان عملکرد تولید ۵۰ درصد از کشتزارهای مابقی هم  به نصف کاهش یافته است.

وی افزود: علاوه بر از بین رفتن و کاهش تولید بخشی از کشتزارهای گندم دیم، در اراضی گندم آبی نیز تا ۳۰ درصد کاهش تولید پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال تا حدود ۱۸۰ هزار تن گندم از کشتزارهای استان تولید شود گفت: در سال گذشته کشاورزان استان ۲۶۶ هزار تن گندم تولید کرده بودند که بعد از فصل برداشت ۱۳۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را به دولت فروختند.

وی اظهار داشت: پیش بینی  می شود کشاورزان در سال زراعی جاری تا ۹۰ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را به سیلوها تحویل دهند.

شهابی گفت: بارش‌های اردیبهشت ماه جاری تاثیری در گندمزارهای دیم استان نداشت زیراکه بعد از این بارش ها دمای هوا نیز بالا رفت، اما تاحدودی اراضی آبی خسارت دیده ناشی از کاهش نزولات جوی را دوباره احیا کرد.

کشاورزان این استان پارسال بیش از  ۱۳۱ هزار تن گندم مازاد بر نیاز خود را  به سیلوها و مراکز خرید تحویل دادند، حدود سه هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال بهای گندم به آنان پرداخت شد.

قیمت خرید تضمینی گندم امسال به ۵۰ هزار ریال در هر کیلوگرم رسید که در مقایسه با سال گذتشه دو برابر شده است.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی هم روز گذشته به خبرنگار ایرنا گفت: بارندگی در هشت ماه سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش ۴۸.۳ درصدی به ۱۴۳.۷ میلی‌متر رسید که این وضعیت برای منابع آبی استان نگران کننده است.

مهدی کمالی اظهار داشت: این میزان بارندگی در مدت مشابه سال آبی گذشته ۲۷۷.۹ میلی متر بود که میزان بارش ها مطلوب برای کشتزارها و همچنین منابع آبی مطلوب بود.

وی افزود: میزان بارندگی در مدت مشابه دوره آماری بلندمدت ۲۳۴.۳ میلی متر گزارش شده است که بر این اساس میزان بارندگی ها در سال آبی جاری نسبت به دوره آماری بلندمدت ۳۸.۷ درصد کاهش دارد.

میانگین بارش سالانه استان خراسان شمالی حدود ۲۴۰ میلی متر است. 

این استان ۳۴۴ هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد و ۴۴ درصد جمعیت ۸۶۳ هزار نفری این استان در روستاها سکونت دارند.

استان خراسان شمالی در تولید گندم دیم رتبه ۱۶ و گندم آبی رتبه ۱۸ کشور را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha