بی توجهی به بحران پیری جمعیت، کشور را به نابودی می‌کشد

مشهد- ایرنا- عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در دوران حساس و تاثیر گذاری به سر می‌بریم که اگر تا هفت، هشت سال آینده به بحران پیری جمعیت بی‌توجهی کنیم این ابر بحران در ۳۰ تا ۴۰ سال آینده باعث نابودی نه فقط جمهوری اسلامی بلکه کل ایران زمین خواهد شد.

دکتر امیر حسین بانکی پور عصر پنجشنبه در نشست بررسی راهکارهای عملی تبیین مساله جمعیت از دیدگاه مقام معظم رهبری در مجتمع  فرهنگی آیه‌های مشهد افزود: عمق فاجعه عواقب پیری جمعیت هنوز برای مسوولان و کارشناسان کشور به خوبی مشخص نشده است چه برسد برای عموم مردم که اطلاعات کمی در این زمینه دارند.

وی ادامه داد: این که در دو سه ساله اخیر رهبری بیش از ۴۰ بار با الفاظی نظیر این که من تنم از عواقب این بحران به لرزه در می آید و یا تعابیری مثل اینکه ما خطا کردیم باید خطاهای خود را جبران کنیم ذکر می کنند نشان از اهمیت این موضوع در دیدگاه ایشان و دور اندیشی رهبری دارد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مسوولان نیز نگاهی سطحی به این مساله دارند و تصور می کنند که تا حالا تاکید بر کاهش جمعیت بوده و حالا بر عکس شده است اما مساله بسیار خطرناک تر و عمیق تر از این حرفهاست.

بانکی پور افزود:۲ سال قبل می گفتند کرونا امکان دارد بسیاری از کارهای کشور و مردم و مناسبتها و تولید را تعطیل کند که ما گمان نمی کردیم به این شدت باشد اما دیدیم که حرم حضرت رضا(ع) هم تعطیل شد  اما بحران کرونا را می شد در دل بحران کنترل کرد در حالی که بحران پیری جمعیت این گونه نیست و دیگر در دل بحران نمی شود برای آن چاره ای اندیشید، جامعه به سقوط کشیده می شود، تمدن ایرانی اسلامی از بین می رود و کشوری که ما می خواستیم پرچمش را به امام زمان تحویل دهیم نابود می‌شود.

وی ادامه داد: در اروپا ۳۰۰ سال پیری جمعیت طول کشید در حالی که ما در ایران این مسیر را ۳۰ ساله رفته‌ایم و اکنون بر لبه چاله سقوط در پیری جمعیت هستیم و بر خلاف اکنون که هر جا نظر می اندازیم جوان می بینیم ۳۰ سال بعد همه کشور پر از آدمهای پیر و فرتوت و از کار افتاده می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: در دهه ۶۰ که زاد و ولد به شدت زیاد شده بود ناگهان با کمبود اماکن و تاسیسات و نیروی انسانی آموزشی مواجه شدیم و با سیاست های اشتباه اعمال شده در دهه ۷۰ ناگهان زاد و ولد در کشور نصف شد حال آن که این دهه شصتی ها ۳۰ سال دیگر کهنسال می شوند و چون فرزندی برای نگهداری ندارند باید نهضت ساخت خانه سالمندان آغاز شود.

بانکی پور افزود: هم اکنون پیش لرزه های این ابر بحران درصندوق های بازنشستگی آغاز شده و اکثر آنها در حال ورشکستگی هستند و اگر دولت بخواهد همه حق و حقوق آنها را بدهد کل در آمد نفت هم کفاف آنها را نمی دهد و یکی از بحرانهای جدی دولت های بعدی مساله تامین حقوق بازنشستگان است و ما امسال به اذن رهبری ۹۰ هزار میلیارد تومان برای تامین حقوق بازنشستگان اختصاص دادیم و این تازه پیش لرزه این بحران است.

وی ادامه داد: هرم جمعیتی کشور هم تبدیل به یک ستون می شود که هر آن امکان ریزش دارد، ما یک فاجعه بزرگ را پیش رو داریم که اگر وضع به همین منوال ادامه یابد دیگر هیچ چیزی از کشور اعم از امنیت، اقتصاد و تولید باقی نمی ماند و حفظ امنیت و تولید و اقتصاد نیازمند نیروی جوان است که ما نخواهیم داشت.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: مثل زمانی که چند سال در کشور خشکسالی شد و ما از سیل فراموش کردیم و در مسیر رودخانه ها خیابان ساختیم و وقتی که به ناگهان سیل آمد آن مسایل اتفاق افتاد  ۲۰ سال دیگر دوره خشکسالی جوانهای کنونی آغاز می شود که آن موقع دیگر نمی شود کاری کرد چون فاجعه پیری جمعیت، بحران این دولت و آن دولت نیست کل ایران زمین را به خطر می اندازد نه حکومت اسلامی را و به فرض که خدای نکرده حکومت جمهوری اسلامی هم از بین برود و همه لاییک باشیم باز هم چیزی از خطر این بحران برای کشور کم نمی شود.

بانکی پور افزود: این بحران از همه بحرانهایی که ایران در طول تاریخ به خود دیده مثل حمله مغول و قحطی جنگ جهانی که یک سوم جمعیت ایران را نابود کرد و جنگ تحمیلی خطرناک تر است چون تمام آن بحران ها طی ۲۰ سال ترمیم شد و روز ماسک و کرونا هم به تاریخ می پیوندد اما اگر در سیاهچاله پیری جمعیت افتادیم حداقل برای بیرون آمدن ۱۵۰ سال زمان می برد و دشمنان ایران و اسلام هم منتظر این فرصت هستند که با کمک این بحران چیزی از ایران باقی نگذارند.

وی اضافه کرد: در نقشه های سازمان ملل تا سال ۲۰۴۰ در منطقه خاورمیانه فقط کشور ایران دچار پیری و به یک باره زمین گیر می شود و تاریخ ثابت کرده هر زمان که ضعیف شده ایم دشمنان به خاطر موقعیت راهبردی کشور به ایران طمع کرده اند.

نماینده مردم اصفهان گفت: این بحران از نظر عمق و تاثیر بر جامعه و مردم و کشور قابل مقایسه با دیگر بحران ها نیست  ما اکنون در اوج برخورداری کشور از زنان بارور هستیم و هفت سال دیگر وقت داریم از این موقعیت استفاده کنیم، هفت هشت سال قبل برای ترمیم جمعیت، امید به دهه شصتی ها بود اما سال گذشته میزان ولادت نوزادان زنان بارور نسبت به سال ماقبل ۱۴ درصد کمتر شده است دهه هفتادی ها نصف دهه شصتی ها هستند پس چه طور می شود کاهش جمعیت را جبران کرد؟ رشد جمعیت مد نظر رهبری ۲.۶ درصد بود در حالی که اکنون رشدی معادل یک و ۶ دهم درصد داریم.

بانکی پور افزود: کمیسیون فرهنگی مجلس در راستای عملیاتی کردن منویات رهبری برای رشد جمعیت طرحی کارشناسی را با بیش از ۶ هزار ساعت کار کارشناسی به تصوب رسانده است و این طرح به دلیل پاره ای مشکلات جزیی قابل رفع از شورای نگهبان برگشته و در حال باز بینی است که امید می رود با عملیاتی شدن آن روزنه امیدی برای گذر موفق از این بحران باز شود.

وی ادامه داد : بیش از ۳۰ سال سرمشق کنترل جمعیت در کل شئون اعم از آموزش، برخورداری از امکانات، اشتغال، مسکن و وام حاکم بوده است و اکنون برای تغییر آن با مشکلات فرهنگی و عملی مواجه هستیم.

نماینده مردم اصفهان گفت: بر اساس این طرح حق اولاد ۲ برابر و عائله مندی یک و نیم برابر می شود، میزان حقوق نیز به ازای هر فرزند افزایش و خوابگاههای دانشجویان متاهل (که قبلا گسترش آن ممنوع شده بود) افزایش می یابد همچنین برخی از ساختمانها برای خوابگاههای متاهلان تغییر کاربری داده می شود و دانشگاهها موظف هستند به دانشجویان بومی و غیربومی خوابگاه متاهلی بدهند.

بانکی پور افزود: طبق این طرح زوجی که دختر زیر ۲۳ سال و پسر زیر ۲۵ سال داشته باشد ۲۰۰ میلیون تومان و ازواجی از این بیشتر سن داشته باشند  ۱۴۰ میلیون تومان وام ازدواج می گیرند، به والدین دارای فرزند سوم و یا چهارم ۱۵۰ تا ۲۰۰ متر زمین با قیمت تمام شده تعلق می گیرد که بهای آن بعد از ۶ سال قسط بندی می شود  و برای ساخت آن نیز ۱۵۰ میلیون تومان وام پرداخت می شود.

وی ادامه داد: اعتبارات لازم برای طرحهای گفته شده در بودجه دیده شده است و برای تامین آن جای نگرانی وجود ندارد در این طرح مادر فرزند سوم پس از سه ماه می تواند یک خودروی بدون نوبت به قیمت کمتر از بازار تحویل بگیرد،برای ۳/۵ میلیون زوج نابارور کشور نیز امکاناتی نظیر قرار گرفتن تحت پوشش بیمه، تجهیز مراکز ناباروری و زایمان طبیعی رایگان برای همه مردم لحاظ شده است و استنکاف مدیران و کارمندان از اجرای این طرح شامل مجازات می شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha