۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۴
کد خبرنگار: 2107
کد خبر: 84332446
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۶۰ درصد از اراضی کلزای دهگلان تحت پوشش بیمه کشاورزی است

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۱:۰۴
کد خبر: 84332446
۶۰ درصد از اراضی کلزای دهگلان تحت پوشش بیمه کشاورزی است

سنندج - ایرنا - رییس جهاد کشاورزی دهگلان گفت: در سال زارعی جاری معادل ۳۳۰ هکتار اراضی کشاورزی به کشت کلزا اختصاص پیدا کرده است که ۶۰ در صد آن تحت پوشش بیمه کشاورزی قرار گرفته است.

سید حامد احمدی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سال آبی گذشته، ۳۰۰ هکتار از زمین‌های زراعی شهرستان دهگلان به کشت کلزا اختصاص پیدا کرده بود که در سال زارعی جاری، این رقم به ۳۳۰ هکتار  معادل ۱۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اشاره به کودهای پاییزه توزیع شده بین کشاورزان برای محصول کلزا گفت: در این راستا  ۲۷۰ تن انواع کود های ریز مغذی پاییزه شامل فسفاته، اوره و ماکرو کامل بین کلزاکاران شهرستان توزیع شده‌ است.

رییس جهاد کشاورزی دهگلان با بیان اینکه این شهرستان یکی از قطب‌های تولید کلزا در استان کردستان است، تاکید کرد: کلزا به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری می‌شود که قیمت مصوب برای سال زراعی جاری به ازای هرکیلو ۱۱۰ هزار ریال است.

احمدی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان با حمایت مستقیم دولت افزایش محسوسی داشته است، اضافه کرد: جهاد کشاورزی در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت این دانه روغنی، مزارع زیرکشت را رصد و مشاوره‌های فنی لازم به بهره‌ برداران ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه کشت کلزا از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار داشت: با تامین و تخصیص یارانه بذر کلزا و بیمه کردن این محصول و خرید تضمینی آن تمام شرایط برای کشت این محصول فراهم است.

مدیر جهاد کشاورزی دهگلان به حمایت‌هایی که در راستای افزایش سطح زیرکشت کلزا از کشاورزان ارائه می‌شود افزود: همه نهاده‌های مورد نیاز و همچنین تسهیلات بانکی در اختیار کلزاکاران قرار داده می‌شود.

روغن کُلزا روغنی است که از دانه‌های کلزا به دست می‌آید و این روغن به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع نشده و نداشتن کلسترول از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است؛ روغن کلزا یکی از گیاهان دانه روغنی مهم در مناطق معتدله بوده و دارای طیف نسبتا وسیعی از سازگاری اقلیمی است.

دهگلان با ۶۵ هزار نفر جمعیت در ۴۵ کیلومتری شرق سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha