روی خط شهر؛راه اندازی موتور فوریت های شهری ۱۳۷ برای نخستین بار در کشور

تهران-ایرنا- شهردار منطقه ۱۳ از راه اندازی موتور فوریت های شهری ۱۳۷ برای اولین بار در کشور با هدف تسهیل در امر خدمت رسانی به شهروندان خبر داد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، «مجتبی شکری» تاب آوری در برابر بحران های پیش رو در شهر تهران را یکی از دغدغه های مدیریت شهری برشمرد و افزود : در پانزدهمین سالگرد تاسیس سامانه ۱۳۷ و در راستای تحقق سه اصل سرعت، دقت و صحت، شهرداری منطقه ۱۳  اقدام به راه اندازی و تجهیز موتور فوریت های شهری ۱۳۷ کرد تا از این طریق، ناوگان خدمات رسانی در این منطقه تقویت و خدمات رسانی و رفع خطر محیط شهری را به کوتاه ترین زمان ممکن برساند.

وی افزود: با توجه به اینکه، اولویت خدمات رسانی به شهروندان، رفع خطر و ایجاد راهی برای کوتاه کردن مسیرهای خدمات رسانی خصوصا در بافت فرسوده  است، راه اندازی موتور فوریت های شهری در منطقه ۱۳، این مسیر را هموارتر از گذشته کرد.  

شهردار منطقه ۱۳ در خصوص مزیت های راه اندازی موتور فوریت های شهری ۱۳۷ افزود : با توجه به وجود بافت فرسوده در منطقه ۱۳ و اولویت رفع خطر در این نقاط به لحاظ دسترسی، این اقدام می تواند برای مسئله امداد رسانی در شرایط بحرانی گره گشا باشد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی، کاهش هزینه ها و استفاده بهینه از امکانات از اهداف این طرح بوده است که منطقه ۱۳ با استفاده از پتانسیل موجود فرصت جدیدی برای خدمات رسانی به شهروندان ایجاد کرده  است.

بازپیرایی نقاشی «ضامن آهو» در دروازه ورودی جنوب شرقی پایتخت

«علیرضا جعفری» معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۱۵ تهران، نقاشی ضامن آهو اثر استاد فرشچیان در بزرگراه امام رضا(ع) محور ورودی و خروجی تردد زائران امام هشتم در منطقه ۱۵ بازپیرایی شد.

وی با اشاره به اینکه این اقدام در راستای زیباسازی منظر شهری و آرام سازی نمای شهری انجام شد افزود: این اثر به مساحت ۶۳۰ متر مربع پس از ۱۰ سال ترسیم بر ساختمان خورشید در بزرگراه امام رضا(ع) بازپیرایی شد.

به گفته وی، اجرای عملیات بازپیرایی توسط دونقاش به سرپرستی علی داوطلب طی ۱۵ روز و با تکنیک اکریلیک انجام شد.

جعفری گفت: این نقاشی یکی از معروف‌ترین نقاشی‌ها درباره امام رضا (ع) است که در آن محمود فرشچیان داستان ضمانت آهو توسط امام رضا (ع) در برابر شکارچی را روایت کرده است اکنون این اثر نگارگری باشکوه در مسیر تردد زائران امام هشتم (ع) و شهروندان منطقه در محور امام رضا(ع) چشم نوازی می کند.

برگزاری مانور آموزشی "موتور سوار خوب" دربلوار میرداماد
 
  «احمد تواهن» شهردار منطقه ۳ تهران،  از اجرای مانور «موتور سوار خوب» در محدوده بلوار میرداماد با هدف ارتقای فرهنگ استفاده صحیح از موتورسیکلت خبر داد.

وی گفت: این مانور به منظور ‌افزایش آگاهی و کاهش آسیبهای‌ ناشی‌ از رفتارهای نابهنجار و خلاف قانون برخی‌ از موتورسواران ‌و تبیین نقش موثر آنها  در حفظ انضباط ‌ترافیکی شهر برگزار می شود.
وی افزود: با توجه به ضرورت استمرار آموزش به منظور تبدیل رفتار افراد به فرهنگ اجتماعی، این مانور برای دومین‌ بار به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه اجرا خواهد شد.

شهردار منطقه ۳ عنوان کرد: مانور" موتور سوار خوب" که رویکردی آموزشی و ترویجی دارد، به پنج محور عمده عملیاتی از جمله، عدم حضور موتورسواران در خط ویژه، تونل های شهری، مسیرهای عبور ممنوع، پیاده رو، احترام به حقوق عابران پیاده، ترغیب به استفاده از کلاه ایمنی، تغییر رفتار موتورسواران از طریق هوشیارسازی و آگاه سازی خانواده آنها و رعایت قوانین و مقررات ترافیکی  همچون سرعت ایمن، عدم حمل بار و…می پردازد.

وی خاطر نشان کرد: در این مانور، پیام های آموزشی توسط مردان نقره ای و یا نمایندگانی  از منطقه به  موتور سواران نمایش داده و از راکبان  قانونمند این وسیله نقلیه  پر کاربرد با اهدای شاخه گل و هدیه تقدیر می شود.

کلید مجسمه «فرهاد قفل زن» در  مجموعه تئاتر شهر، پس از مرمت دوباره نصب می شود

«نصراله آبادیان» شهردار منطقه ۱۱ تهران، در پی شایعاتی مبنی بر دزدیده شدن کلید مجسمه «فرهاد قفل زن» در پیرامون مجموعه تئاتر شهر، از انتقال این کلید سنگین به داخل مجموعه تئاتر شهر برای مرمت و نصب دوباره خبر داد.

وی افزود: روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت سارقان قصد داشتند کلید مجسمه «فرهاد قفل‌زن» اثر استاد پرویز تناولی در محدوده مجموعه تئاتر شهر را سرقت کنند که با هوشیاری مدیریت مجموعه تئاتر شهر و همکاری عوامل شهرداری ناحیه یک منطقه۱۱، این اتفاق نیفتاد و قطعه مدنظر به داخل مجموعه منتقل شد.

آبادیان افزود: در روز دوشنبه ۱۳اردیبهشت مدیر تئاتر شهر در خصوص باز شدن پیچ های مجسمه "فرهاد قفل زن" واقع در ضلع غربی محوطه ساختمان تئاتر شهر و احتمال سرقت اثر را به شهرداری ناحیه یک اطلاع رسانی می کند که به منظور حفظ این اثر ارزشمند و جلوگیری از سرقت احتمالی نسبت به اعزام همکاران به موقعیت اقدام شد و ضمن هماهنگی موضوع با عوامل انتظامی مجموعه تئاتر شهر، نسبت به جدا کردن کلید از بدنه مجسمه و تحویل آن به مجموعه مذکور اقدام  شد.

به گفته وی، معاونت خدمات شهری منطقه و سازمان زیبا سازی شهرداری تهران در حال پیگیری است و در کوتاه ترین  زمان ممکن اثر به حالت قبل خود بازگردانده خواهد شد.

حفاظت عرصه های جنگلی شمال شرق پایتخت از آتش سوزی

«حمیدرضا فرخی» معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه ۴ تهران از اقدامات پیشگیرانه این منطقه جهت مقابله با آتش سوزی های احتمالی در عرصه های جنگلی و فضاهای سبز شهری خبر داد.

وی گفت: یکی از مسایلی که مدیریت شهری با آن دست به گریبان است محافظت از عرصه های جنگلی در فصول گرم سال است که با  افزایش دما، وزش بادهای گرم، خشک شدن گیاهان و علف های هرز و عوامل انسانی مهمترین عوامل آتش سوزی ها در عرصه های جنگلی به وجود می آید.

وی ادامه داد: از این رو مدیریت شهری منطقه ۴ با ایجاد  حدود ۱۳۵ هزار مترمربع کمربند حفاظتی و خطوط آتش و اقدامات فوریتی در حذف علفهای هرز و عملیات خشکه زنی با علف تراش در متراژ حدود  ۷۷۵مترمربع در سطح عرصه های جنگلکاری در این امر مهم کوشا بوده است.

فرخی ادامه داد: تأمین تجهیزات از جمله کپسول آتش نشانی حدود ۲۶۰ عدد و علف تراش حدود ۱۴۰ عدد در سطح عرصه های جنگلکاری، تأمین گشت موتور سوار به طور مستمر، کنترل و نظارت مستمر قطعات  فضای سبز بوستانها و اراضی جنگلکاری حاشیه و حریم، مناسب سازی  بستر معبر های داخلی قطعات و اراضی سبز و تسطیح آن ها به منظور تردد خودروهای اطفاء در حریق های احتمالی از اقدامات دیگر این معاونت در این خصوص است.

معاونت خدمات شهری منطقه ۴ در ادامه با اشاره به جزییات این عملیات گفت:  حفاظت از تاسیسات آبرسانی و سیستم برق و تجهیزات وابسته، تکمیل ظرفیت مخازن آب تعبیه شده و آماده نگهداشتن تانکر آب جهت استفاده در حریق احتمالی و آموزش تمامی نیروهای پیمانکاری و اجرایی بمنظور آشنایی با اقدامات اولیه در مقابله به موقع و مؤثر با آتش سوزی از اقدامات صورت گرفته در این عملیات است.

اهدای نشان سلامت به مدیریت بیمارستان امیراعلم

«علی‌محمد سعادتی» شهردار منطقه ۱۲ تهران در تشریح برنامه‌های هفته سلامت در این منطقه از اهدای نشان سلامت به مدیریت بیمارستان امیراعلم به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه در امدادرسانی به بیماران در موج چهارم کرونا خبر داد.

وی گفت: اجرای ویژه‌برنامه‌های هفته ملی سلامت در قلب طهران با شعار ساختن جهانی عادلانه‌تر و سالم در دستور کار قرار گرفت.

سعادتی با یادآوری زحمات کادر درمان در دوران شیوع کروناویروس افزود: این هفته فرصت مناسبی برای شهرداری و سازمان‌های متولی حوزه سلامت است تا ضمن هم‌افزایی برای انجام فعالیت‌های حوزه سلامت، در این عرصه گام‌های عادلانه‌تری بردارند.

وی از اهدای نشان سلامت به مدیریت بیمارستان امیراعلم به دلیل تلاش‌های بی‌وقفه کارکنان این بیمارستان به منظور ارائه خدمات درمانی در دوران اپیدمی کرونا خبر داد و گفت: اهدای نشان خدمت به دو نفر از پیشکسوتان حوزه سلامت برای ارائه خدمات درمانی سلامت‌محور به شهروندان در بیمارستان‌های امیراعلم و سیدالشهدا (ع) و تقدیر از رئیس و کارکنان مرکز بهداشت شرق تهران به منظور اجرای طرح محله‌محور شهید حاج قاسم سلیمانی از جمله اقدامات این منطقه در هفته سلامت بوده است.

شهردار قلب طهران از دیگر برنامه‌های اجرا شده در این هفته را تقدیر از مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های بهداشت و ان. جی. اوهای سلامت‌محور مستقر در سطح منطقه به منظور ارائه خدمات رایگان در محلات محروم این منطقه، تقدیر از دبیران منطقه‌ای کانون‌های اجتماع‌محور سطح منطقه، تقدیر از سه اقدام برتر طرح همگام سلامت، برگزاری پویش نانوایی‌های حامی سلامت و برگزاری چهار وبینار تخصصی با موضوعات مرتبط با کرونا برشمرد.

آغاز طرح نورپردازی پل های سواره رو در منطقه۲

«جعفر میرزایی» سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲ از آغاز اجرای طرح نورپردازی و تامین روشنایی پل های سواره رو منطقه خبر داد.

وی، تامین روشنایی را یکی از راهکارهای تاثیرگذاردر کاهش حوادث رانندگی برشمرد و افزود:با توجه به حجم تردد درشبکه های بزرگراهی منطقه، طرح نورپردازی و تامین روشنایی پل های غیر همسطح در دستور کار معاونت خدمات شهری و محیط زیست قرار گرفت.

وی افزود:  در حال حاضر طرح نورپردازی در پل های غیر همسطح یادگار امام (ره) - شیخ فضل الله نوری،   بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی- بلوار پاکنزاد و همچنین بزرگراه شهید همت انجام و مابقی پل ها نیز در دستور کار قرار دارد.

میرزایی افزود: با در نظر گرفتن ضرورت صرفه جویی در منابع انرژی، از پروژکتورهای LED و کم مصرف درطرح نورپردازی استفاده شده است.

سرپرست معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه  در ادامه به  تامین روشنایی سرپرچم های بزرگراهی منطقه اشاره کرد و افزود:  به منظور زیبایی بصری بزرگراه ها و محیط شهری تمامی سرپرچم ها با نصب چراغ LED روشن می شوند.

دولتخواه، محله پایلوت اجرای طرح ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی

  «علی توکلی» رویدادهای فاز اجرایی طرح ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی در محله دولتخواه منطقه ۱۹ با اتمام مرحله مطالعاتی این طرح آغاز شده است.

وی، طرح ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی را از برنامه های اولویت دار در بخش آموزش های شهروندی منطقه خواند و افزود: در همین راستا نیز این طرح با محوریت احترام به حقوق شهروندی و جلب مشارکت شهروندان در خصوص مسایل مربوط به محیط زندگی در این منطقه اجرا شد.

وی، افزایش احساس مسئولیت نسبت به همسایه ها با شعار «هم سایه هم» و با محوریت موضوعات زیست محیطی در سه بخش مدیریت پسماند، مشارکت و همسایگی، قوانین و حریم خصوصی را از اهداف مهم این طرح اعلام کرد و گفت: با اتمام فعالیت های مطالعاتی طرح ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی در محله دولتخواه، در حال حاضر نیز رویدادهای فاز اجرایی این طرح در حال اجرا است.

توکلی خاطرنشان کرد:  با توجه به اینکه منطقه ۱۹ پایلوت بخش تسهیلگری طرح ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی بوده، این طرح در بخش ترویجگری ویژه کل محله دولتخواه و در فاز تسهیلگری نیز ویژه شهرک گلسار  برگزار می‌شود.

شهردار منطقه با بیان اینکه در فاز اولیه طرح، اطلاعات محلی استخراج و از پتانسیل شهروندان تاثیرگذار محل در پیشبرد اهداف طرح استفاده شده است، ادامه داد:  با توجه به طولی بودن نقشه محله دولتخواه و وجود کوره های آجر پزی در این محله، اجرای این طرح با دشواری های زیادی همراه بود که در نهایت با استفاده از پتانسیل متخصصین حوزه های مختلف اجتماعی، شهرسازی و معماری رویدادهای متنوعی در فاز اجرایی تعریف شد.

اجرای پویش موتور سوار خوب در منطقه ۱۰ پایتخت

«حمیدرضا اله یاری» معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه ۱۰ تهران گفت: طرح پویش موتور سوار خوب در منطقه ۱۰ پایتخت اجرایی می شود.

وی گفت: با توجه به اجرای برنامه‌های مشارکت محور با معاونت حمل و نقل و ترافیک و پلیس راهور منطقه در صدد تغییر رفتار شهروندان و پرهیز از رفتارهای پرخطر ترافیکی در شهروندان هستیم، هر چند که با شیوع ویروس کرونا فعالیت های حوزه اجتماعی و فرهنگی رنگ و بوی دیگری گرفته است، اما با این وجود ما با استفاده از ظرفیت و بستر فضای های مجازی سرای محلات، مساجد، مدارس و فرهنگسراهای سطح منطقه در حال اجرای برنامه های پیش بینی شده این پویش با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی در سطح محلات دهگانه  هستیم.

اله یاری مهمترین اهداف این پویش را هویت بخشیدن به موتورسواران از طریق تعریف ویژگی‌های موتورسوار خوب، اطلاع رسانی و آگاهی بخشی بی‌نظمی‌ها و قانون شکنی‌های موتورسواران دانست و اظهار داشت: این کمپین ۵ مرحله عملیاتی دارد و از مراحل آن می توان به عدم حضور موتورسواران در خطوط ویژه، تونل های شهری و مسیرهای ممنوع العبور، عدم حضور در پیاده روها و احترام به حقوق عابران پیاده، ترغیب به استفاده از کلاه ایمنی، تغییر رفتار موتورسواران از طریق آگاه سازی خانوادها و رعایت قوانین و مقررات ترافیکی اشاره کرد.

وی در ادامه برگزاری وبینارهای هفتگی آموزشی، مسابقات هنری با موضوع موتورسواران خوب، اجرای مانور، استقرار غرفه های آموزشی و کارگاه های آموزشی به صورت آنلاین در همه محلات با مشارکت شهروندان و خانوادهای راکبان موتور از برنامه های تدارک دیده شده برای اثربخشی بهینه آن می باشد.

مشارکت مدیران ساختمان در برگزاری برنامه‌های "همسایه‌هم

«مجتبی دانشور» مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران از اجرای برنامه های زیست محیطی و پسماند در قالب کمپین" همسایه‌هم" خبر داد و گفت: در این طرح مدیران ساختمان‌ها به‌عنوان سفیران شهرداری در حوزه ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی فعالیت می‌کنند تا مفاهیم را به‌صورت مستمر به شهروندان انتقال دهند.

وی در رویداد مشارکت همسایگی دیوار سبز (کاشت گلدان) در منطقه ۷ تهران بیان کرد: رویداد فرهنگ اپارتمان نشینی با شعار "همسایه هم" در اداره کل آموزش شهروندی در سه محور همسایگی و مشارکت، رعایت قوانین حریم خصوصی و محیط زیست و پسماند متمرکز شده است. در واقع این پویش بخشی از رویدادهای محلی در نظر گرفته شدهاست که یکی از آنها با محوریت مدیران ساختمان و فعالان محله در منطقه ۷ اجرا شده است.  

وی با بیان اینکه از شبکه مدیران ساختمانی دعوت شده تا در مورد محورهای کمپین "همسایه‌هم" آموزش ببینند، عنوان کرد: ساکنان آپارتمان‌ها آموزش می‌بینند تا در فضاهای اپارتمان گل بکارند و با کاشت و نگهداشت گیاهان آشنا شوند.

دانشور افزود: آموزش تولید کمپوست برای حفظ محیط زیست و کم شدن حجم پسماند در ساختمان را نیز در برنامه داریم که با رعایت پروتکل های بهداشتی و شرایط ویژه کرونا در در تمام نقاط ۲۲ گانه تهران در حال انجام است.  

مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران بیان کرد: هدف ما این است که بتوانیم یک شبکه یاد گیری مناسب را بین مدیران ساختمان ها دایر کنیم که در واقع مدیران ساختمان ها سفیران ما در حوزه ارتقای فرهنگ آپارتمان‌نشینی باشند و بتوانند این مفاهیم را بهتر انتقال بدهند.

وی با اشاره به معضلات آپارتمان نشینی در پایتخت گفت: برای اینکه بدانیم بیشترین مشکلات در حوزه اپارتمان نشینی چه مشکلاتی است، ابتدا سندهای بالادستی را بررسی کردیم، با توجه به پژوهش هایی که قبلا انجام شده مخصوصا در سال ۹۵ که معاونت اجتماعی انجام دادند و شهریور ماه هم توسط اداره آموزش‌های شهروندی نظر سنجی برگزار و محورهای اصلی فعالیت‌ها انتخاب شد.
 
دانشور خاطرنشان کرد: مسائلی از قبیل سر و صدای تلویزیون، بحث و دعوا بر سر پارکینگ، استفاده نامناسب از مشاعات، بحث ریختن زباله در اماکن عمومی یا عدم رعایت مسایل مربوط به پسماند اصلی ترین مسایلی است که مردم در  نظرسنجی عنوان کرده اند از بزرگترین مشکلات شان در زندگی آپارتمان نشینی است.
وی بیان کرد: زیست قالب شهر تهران آپارتمان است، یعنی بیش از ۹۳ درصد ساکنان شهر تهران در آپارتمان ها زندگی می‌کنند و طبق همین نظرسنجی که انجام شده بیش از ۷۰ درصد شهروندان اعلام کرده اند که آموزشی در حوزه آپارتمان نشینی ندیده اند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha