۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۲۱:۵۲
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84308646
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

توسعه منطقه آزاد انزلی با استقرار صنایع تبدیلی و فناورانه ضروری است

رشت - ایرنا - استاندار گیلان با تاکید بر ضرورت رشد و توسعه سرمایه گذاری در منطقه آزاد انزلی با استقرار صنایع تبدیلی و فناورانه گفت : مناطق آزاد از جمله انزلی در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های دولت به ویژه در شرایط جنگ اقتصادی کنونی می توانند در عرصه تولید، اشتغال و توسعه نقش موثری داشته باشند.

به گزارش ایرنا، ارسلان زارع یکشنبه شب در جلسه معارفه مدیر عامل جدید منطقه آزاد انزلی گفت : این مهم در سایه برنامه‌ریزی و تلاش مستمر و تلاش همه بخش ها محقق می شود و تا کنون هم اقدامات خوب و تلاش‌ها و خدمات شایسته ای در دوره مدیران عامل قبلی منطقه انجام شده که قابل تقدیر است.
وی بر ضرورت و اهتمام بیشتر در رونق تجاری و اقتصادی بندر کاسپین تاکید و تصریح کرد: احداث سردخانه‌ها، انبارهای سرپوشیده و تکمیل طرح‌های نیمه تمام در این بندر می تواند در افزایش توان تولید منطقه تاثیرگذار باشد.
زارع از جمله انتظارات از منطقه آزاد انزلی و هیات مدیره آن را تکمیل راه آهن رشت- کاسپین عنوان و خاطر نشان کرد: این پروژه باید در دولت تدبیر و امید تکمیل شود و بنادر کاسپین و انزلی ظرفیتی ارزشمندی محسوب می شوند که باید با هم افزایی و ایجاد رقابتی سالم زمینه توسعه آنها را فراهم کنیم.
وی اظهار داشت : تبیین شعار سال و ابلاغ و تحقق آن قطعا عزمی همگانی می‌طلبد که در همه بخش‌های تولید و ارتقاء توان اقتصادی، بخش خصوصی و تکریم بیشتر سرمایه گذاران می‌تواند نمود یابد.
زارع افزود : اگر چه به جهت شرایط فعلی کشور و دنیا و بحران ناشی از کرونا آسیب‌های جدی به صنعت گردشگری وارد شده است اما امیدواریم در آینده ای نزدیک با اجرای واکسیناسیون این صنعت جان دوباره بگیرد. گردشگری تکمیل کننده تولید و تجارت است و برای رونق‌بخشی ارزش افزوده باید به آن اهتمام جدی شود.
وی همچنین خواستار تسریع و شتاب در تکمیل و اجرای شهرک شماره سه منطقه آزاد انزلی شد و گفت :ایجاد واحدهای صنایع تبدیلی و شرکت های دانش بنیان در گیلان گامی موثر در رونق اقتصادی منطقه‌ است.  

رئیس مجمع نمایندگان گیلان و نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل هم در این جلسه منطقه آزاد انزلی را متعلق به همه مردم گیلان دانست و گفت : این منطقه آزاد جایگاه عظیمی در اقتصاد منطقه دارد و می‌تواند در همه شئون زندگی مردم استان تاثیرگذار باشد. 
رسول فرخی ، تسریع در زیربنای رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه‌گذاری ،افزایش درآمد عمومی ایجاد اشتغال سالم و حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای را برخی از کارکردهای مناطق آزاد دانست .
وی تاکید کرد: در این دوره جدید انتظار داریم به فلسفه وجودی منطقه آزاد توجه ویژه شود .

منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد ایران در حاشیه خزر است و کشورهای حاشیه دریای خزر، ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای جنوب شرقی عمده بازارهای صادرات و واردات محصولات از طریق منطقه آزاد انزلی هستند.
قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارابودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راه های مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
 امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانک ها و موسسات مالی - بیمه ای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی از جمله مزایای فعالیت در این منطقه است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha