۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 84308124
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ریشه کنی مالاریا در آسیا – پاسیفیک: تهدید کووید-۱۹

۵ اردیبهشت ۱۴۰۰، ۱۵:۱۳
کد خبر: 84308124
ریشه کنی مالاریا در آسیا – پاسیفیک: تهدید کووید-۱۹

تهران - ایرنا - در حالی که توجه جهانی به مبارزه با همه گیری کووید-۱۹ است آمار جدید حاکی از به خطر افتادن مبارزه با مالاریا در منطقه آسیا - پاسیفیک است.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری "دوپالیسی" ، مبارزه با کووید-۱۹ در سال گذشته چالش مبارزه با بیماری واگیری که تلفاتی جهانی دارد را در کانون توجه قرار داده است. در مورد مالاریا ، تلفات روزانه به مدت هزاره ها ادامه داشته است. روز جهانی مالاریا یادآوری پیشرفتی است که دربرابر این قاتل اعصار و قرون ایجاد شده و همچنین اینکه هنوز راهی طولانی برای پایان دادن به این بیماری داریم که علاوه بر تلفات انسانی فشار زیادی بر نظام های بهداشت و درمان وارد کرده و مردم را به فقر می کشد.

در منطقه آسیا – پاسیفیک که محل زندگی ۶۰ درصد از جمعیت جهان است ، بیشتر کشورها پیشرفت زیادی علیه این بیماری به دست آورده و موارد مالاریا را از سال ۲۰۱۰ به نصف کاهش داده اند. امروز ۸۹ درصد مرگ و میر کمتری ناشی از مالاریا نسبت به ۱۰ سال پیش روی می دهد.

سریلانکا در سال ۲۰۱۵ کشوری عاری از مالاریا اعلام شد و "تیمور – لسته" Timor-Leste هم در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ هیچ موردی از مالاریا گزارش نکرد.  چین و مالزی هم در مسیر عاری شدن از مالاریا هستند.

با وجود پاندمی ، شش کشور آسیا – پاسیفیک به اصلاح سیاستها برای تقویت نظام درمانی و آمادگی بهتر ادامه داده اند.

اما وقفه های ناشی از کووید-۱۹ در خدمات ضروری مالاریا موجب خدشه وارد شدن به تلاشهای جهانی کنترل مالاریا شده و انتظار می رود که پیشرفت آسیا – پاسیفیک در مسیر ریشه کنی مالاریا به عقب بازگردد.

آمار جدید نشان می دهد که در ماههای آوریل تا سپتامبر ۲۰۲۰ نسبت به مدت مشابه در سال قبل از آن در کشورهای بنگلادش ، کامبوج ، هند ، اندونزی ، لائوس ، پاکستان و فیلیپین تشخیص مالاریا ۵۶ درصد کاهش یافته وخدمات درمان مالاریا هم ۵۹ درصد کاهش داشته است.

اوضاع در حال حاضر ناگوار است اما این بحران همچنین می تواند فرصتی برای آموختن درسهایی برای تشدید مبارزه علیه مالاریا باشد.

در این زمینه قابل توجه است که مبارزه با کووید-۱۹ یک کاتالیزور (عامل تسهیل) مهم برای همکاری های بهتر بوده است. همچنین پاندمی (کووید) کشورها را به چالش کشیده تا خود را با این تهدید تطبیق دهند و راهبردهای نوآورانه جلوگیری از مالاریا را ایجاد کرده و اقدامات مهم را برای جلوگیری از ظهور مجدید مالاریا مورد اصلاح قرار دهند.

این یک انتخاب بین نجات جان ها در برابر کووید-۱۹ دربرابر مالاریا نیست بلکه نیاز داریم که با هر دوی این بیماری ها با هم مبارزه کنیم.

در حالی که به برگزاری اجلاس جهانی بهداشت در ماه مه نزدیک می شویم اکنون زمان آن است که رهبری جهانی و منابع مورد نیاز برای محافظت از پیشرفتهای حاصل شده در برابر مالاریا در دو دهه گذشته را افزایش داده و تاثیر بلندمدت کووید-۱۹ بر مالاریا را کاهش داده و در نهایت آن را شکست دهیم.

مبارزه با مالاریا یکی از بهترین سرمایه گذاری ها است . استرالیا و هند فرصت خوبی دراجلاس آتی گروه-هفت دارند تا ادامه حمایت از کشورهای با درآمد پایین و متوسط برای ریشه کنی مالاریا را مطرح کنند. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha