۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 832
کد خبر: 84302298
T T
۱۲ نفر

برچسب‌ها

هدف از حضور ناوهای غربی در دریای سیاه چیست؟

۳۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۱:۴۶
کد خبر: 84302298
هدف از حضور ناوهای غربی در دریای سیاه چیست؟

مسکو - ایرنا - با اوج گرفتن اختلافات بین مسکو و کی یف، بر سر دونباس در مرز بین دو کشور و حمایت غرب از اوکراین، اوضاع در دریای سیاه به سرعت در حال تبدیل شدن به رویارویی بین روسیه و غرب شده است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از مسکو ،  ناوهای نیروی دریایی آمریکا در حمایت از اواکراین وارد دریای سیاه شدند و  انگلیس نیز با همین هدف ناوهای خود را روانه این دریا کرده است.

در حالیکه تنش میان مسکو و کی یف در مرز و درگیری در شرق اوکراین بین ارتش و جدایی طلبان طرفدار روسیه افزایش یافته است،  اعزام ناوهای انگلیسی و آمریکایی ها با هدف نشان دادن همبستگی با اوکراین و متحدان ناتو عنوان شده است.

اما سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفته است که آمریکا با اعزام ناوهای خود به دریای سیاه، اقدام تحریک‌آمیز می‌کند. هیچ دلیلی برای حضور ناوهای آمریکایی در نزدیکی سواحل روسیه در دریای سیاه وجود ندارد. اینها اقدامات تحریک‌آمیز هستند. این گونه اقدامات در واقع تلاش برای بازی با اعصاب روسیه است که هیچ نتیجه‌ای به همراه ندارد.

بر پایه این گزارش درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان و ارتش اوکراین از ماه ژانویه (دی 99) سال ۲۰۲۱ بار دیگر آغاز شده است ... هر دو طرف، دیگری را مسئول نقض توافق آتش‌بس ۲۰ ژوئیه ۲۰۲۰ ( 31 خرداد 99) معرفی می‌کند.



جنگ دونباس یک درگیری مسلحانه در منطقه دونباس اوکراین، و بخشی از بحران اوکراین در مرز این کشور است. از ابتدای مارس ۲۰۱۴ در پی انقلاب ۲۰۱۴ اوکراین و جنبش یورومیدان، اعتراضاتی توسط جدایی‌طلبان مخالف دولت در استان‌های دونتسک و لوهانسک اوکراین که به دونباس معروف بودند، رخ داد. در نهایت این تظاهرات به درگیری مسلحانه بین دولت اوکراین و نیروهای جدایی‌طلب جمهوری‌های خلق خودخوانده دونتسک و لوهانسک تبدیل شد.

مقامات غرب بدون اشاره به اینکه نیروهای نظامی امریکا و انگلیس ده‌ها هزار مایل دورتر از کشورشان در سرزمین‌های دیگر به سر می‌برند مدعی هستند روسیه قصد تنش در منطقه و فشار بر کی‌یف دارد در حالی که روسیه بارها اعلام کرده است حق دارد در مرزهای سرزمینی خود برای دفاع از کشورش به امادگی دفاعی برسد و این موضوعی طبیعی است.

ورود ناوهای جنگی روسیه به دریای سیاه، همزمان با استقرار سامانه‌های موشکی و پرواز جنگنده‌های میگ و سوخوی روسی بر فراز آب‌های دریای سیاه، تازه‌ترین واکنش روسیه به اقدامات خصمانه و تحریک‌آمیز غرب به سردمداری آمریکا در اطراف شبه‌جزیره کریمه است.

یک مقام  وزارت خارجه روسیه نیز  هدف غرب از اعزام کشتی های جنگی به دریای سیاه ایجاد تنش در منطقه اعلام کرد و در عین حال گفت که خط مشی روسیه این نیست.

 دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به ابراز نگرانی غرب د مورد تمرکز و تحرکات نیروهای روسیه در مرز ابی و خاکی با اوکراین اعلام کرده که مسکو به اندازه کافی در این مورد توضیح داده است.

 پسکوف گفته است: همه توضیحات لازم در مورد نقل و انتقالات نیروهای مسلح در مرزهای خود و اینکه تهدیدی برای هیچ کشوری بوجود نمی آوریم را داده ایم.

وی افزود: ما همچنین لزوم درخواست از نیروهای مسلح اوکراین برای خودداری از انجام اعمال تحریک آمیز را اعلام کرده ایم اما کرملین در این مورد هیچ پاسخی از غرب  دریافت نکرده است.  

این تاکید و توضیحات روسیه  مبنی بر اینکه مسکو تنها برای آمادگی دفاعی در مرزهایش اقدام به رزمایش و تحرک نیروهای خود کرده است در حالی است که رسانه های غربی اعلام کرده اند ناوشکن ها و ناوچه های ضد زیردریایی انگلیس در حال ترک مدیترانه هستند تا  از طریق بسفر و داردانل به دریای سیاه برسند و انتظار می رود ماه مه به آنجا برسند.

طبق گفته های رسانه ها در صورت تهدید کشتی ها توسط زیردریایی ها و هواپیماهای روسی، جنگنده های اف ۳۵ از ناو هواپیمابر ملکه الیزابت در دریای مدیترانه قادر به پشتیبانی از ناوشکن و ناوچه انگلیسی هستند.

بر اساس این گزارش، یک ناوشکن نوع ۴۵ مجهز به موشک های ضدهوایی و یک ناوچه ضد زیردریایی نوع ۲۳ ناوگان نیروی دریایی سلطنتی را در مدیترانه ترک کرده  و به سوی تنگه بسفر در دریای سیاه حرکت کردند.

در عین حال دو کشتی جنگی روسیه نیز هفته گذشته با گذر از تنگه بسفر در حال حرکت به دریای سیاه هستند در حالیکه ۱۵ کشتی کوچکتر روس‌ها در میانه تنش با اوکراین از پیش از خزر به  آب‌های جنوب این کشور راه یافته‌اند.

 اعزام کشتی‌های مسکو به دریای سیاه با افزایش تنش‌ها با کی یف به علت استقرار نیروهای روسیه نزدیک مرز اوکراین همزمان شده است.
 


 

 اقدام ناوگان انگلیس برای ورود کشتی هایش  به دریای سیاه بر خلاف تصمیم روسیه است که ورود هر گونه شناورهای نیروی دریایی خارجی عبور از سه منطقه دریای سیاه را از ۲۴ آوریل به مدت ۶ ماه ممنوع کرده است جایی که ناوگان روسی قرار است تمریناتی نظامی را انجام دهند.

اما ایالات متحده و اتحادیه اروپا خواستار آن هستند که مسکو تصمیم خود را لغو کند، در حالی که اوکراین مدعی است که مسکو با با استفاده از روش های نظامی و ترکیبی" کی یف را تحت فشار قرار داده است از اینرو خواستار افزایش فشار غرب بر روسیه شده است.

مقامات غرب بدون اشاره به اینکه نیروهای نظامی امریکا و انگلیس ده‌ها هزار مایل دورتر از کشورشان در سرزمین‌های دیگر به سر می‌برند، مدعی هستند: روسیه سابقه اقدام تهاجمی علیه کشتی‌های اوکراینی و جلوگیری از دسترسی به بنادر اوکراین در دریای آزوف را دارد و این امر بر تجارت بین‌المللی اوکراین تأثیر می‌گذارد.

وزارت دفاغ آمریکا گفته است:  «انگلیس و متحدان بین المللی ما بی دریغ از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کنند. ما از نزدیک با اوکراین همکاری می کنیم و همچنان خواستار تنش زدایی توسط روسیه هستیم.

در همین حال، در تاریخ ۱۴ آوریل (25 فروردین)  سازمان ناوبری و اقیانوس شناسی وزارت دفاع فدراسیون روسیه در سایت خود اعلام کرد که "از ساعت ۲۱ در ۲۴ آوریل (اول اردیبهشت)   تا ساعت ۲۱ در ۳۱ اکتبر ( ۹ آبان)، اعمال حق عبور از دریای سرزمینی فدراسیون روسیه برای کشتی های جنگی خارجی و سایر شناورهای دولتی به حالت تعلیق درآمده است ".

روسیه گفته است طبق این سند، ما در مورد سه منطقه دریای سیاه صحبت می کنیم : یک قسمت طولانی از آب در امتداد ساحل کریمه بین سواستوپول و گورزوف، یک قسمت مستطیل شکل در ساحل شبه جزیره کرچ در منطقه کیپ اوپوک، و همچنین یک قسمت دریایی کوچک در نزدیکی نوک غربی کریمه.

به عقیده تحلیلگران "تصمیم برای بستن بخشی از منطقه دریای سیاه هشدار دهنده این است که این مناطق در هنگام تمرینات در سواحل و سواحل مناطق خطرناک هستند. این روش هر ساله به عنوان بخشی از کلاس های بهار و پاییز انجام می شود. با این وجود، در شرایط تشدید تنش های اوکراین، این تصمیم برای سیاستمداران غربی که آن را به عنوان تهدیدهای جدید علیه کی یف درک می کنند، معنای ویژه ای پیدا می کند. »

واکنش واشنگتن به تصمیم مسکو فوری بود. جان کربی سخنگوی پنتاگون، روز جمعه هفته گذشته از روسیه خواست «به تهدیدهای خود در منطقه پایان دهد و توانایی های نظامی را در نزدیکی مرزهای اوکراین ایجاد کند. »

 سرویس مطبوعاتی ناوگان دریای سیاه گزارش داد که روز شنبه یک گروه از ناوهای ناوگان دریای خزر  از زیر پل کریمه از طریق تنگه کرچ عبور کردند و انتقال به دریای سیاه را تکمیل کردند.

همانطور که از این بیانیه برمی آید، ۱۵ کشتی  شامل سه توپخانه و هشت فروند قایق فرود و همچنین شناورهای پشتیبانی به زیرمجموعه عملیاتی ناوگان دریای سیاه منتقل شدند.

روز شنبه نیز  ناوهای بزرگ روسی الکساندر اوتراکفسکی و کوندوپوگا از ناوگان شمال نیروی دریایی روسیه و کالینینگراد و کورولف از ناوگان بالتیک در فواصل چند ساعته با عبور از تنگه بسفر وارد دریای سیاه شدند.

آخرین اظهارات از منابع خبری موید این موضوع است که اوضاع در دریای سیاه به سرعت در حال تبدیل شدن به یک اقدامات تحریک کننده جدید در روابط بین روسیه و غرب است.

مناقشه در شرق اوکراین در ماه اخیر  تشدید شده است و روسیه و اوکراین یکدیگر را در بروز این وضعیت مقصر می دانند.  

ولادیمیر زلنسکی رییس جمهوری اوکراین در تماس با دبیرکل ناتو ینس استولتنبرگ، خواستار  ورود اوکراین به سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای پایان دادن  به درگیری در دونباس شده است.

ناتو برای برگزاری رزمایش بزرگی با شرکت اوکراین و پنج کشور دیگر در پهنه آبی دریای سیاه در ماه‌ می (اردیبهشت) آماده می‌شود که گفته شده سناریوی ضد روسیه دارد.  در عین حال وزیر دفاع اوکراین با بیان اینکه کی‌یف قصد جنگ افروزی ندارد، گفت: مصمم به بازپس گرفتن مناطق خود از راه‌های صلح آمیز هستیم
 

برخی کشورها اقدامات ضدروسی خود را با تهدید خواندن روسیه توجیه می کنند

دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد: ادعای سیاستمداران برخی کشورها مبنی بر تهدید روسیه، بخاطر توجیه اقدامات ضدروسی این کشورها بوده است.  

وی افزود: روسیه هیچگاه برای هیچ کشوری تهدیدی بوجود نیاورده است و چنین قصدی را ندارد.

پسکوف گفت: در یک صد سال اخیر موارد متعدد تهدید علیه روسیه بوده که مسکو در آن زمان پاسخ داده است.

 بوریس دالگوف تحلیلگر مسایل بین المللی  به ایرنا گفت: آمریکایی‌ها در وقایع چند هفته گذشته، از جمله اخراج دیپلمات‌های روسی از آمریکا، اعمال تحریم‌های جدید ضد مسکو، اخراج دیپلمات‌های روسی از اوکراین، جمهوری چک و تشدید تنش بین روسیه و اوکراین، نقشی مخرب و شیطنت‌آمیز ایفا کرده‌اند.





وی هدف آمریکا و غرب از انجام این اقدامات را در تنگنا قراردادن روسیه عنوان و تاکید کرد، مسکو هیچگاه تسلیم خواسته‌های واشنگتن نخواهد شد.


ولادیمیر یف‌سیئف مدیر انستیتوی همگرایی اوراسیا هم گفت: آمریکایی‌ها با اعزام ناوهای جنگی و استقرار نیروها و تسلیحات نظامی در آب‌های کریمه و منطقه دونباس، عملا اوکراین را به جنگی خطرناک با روسیه تشویق می‌کند.

این تحلیلگر ارشد روسی در گفت و گو با ایرنا افزود: آمریکا و ناتو در حال آزمایش اراده سیاسی و تحمل‌پذیری روسیه هستند، اما روسیه با انتقال انواع سامانه‌های موشکی و تسلیحات نظامی سنگین به منطقه کریمه و اعزام رزمناوهای خود به دریای سیاه به آمریکا، ناتو و اوکراین هشدارهای لازم را داده و بعید است آن‌ها جرات و جسارت جنگیدن با روسیه را داشته باشند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha