۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۲۶
کد خبر: 84287103
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

هشدار مقاومت عراق به اشغالگران آمریکایی

۱۸ فروردین ۱۴۰۰، ۱۲:۲۶
کد خبر: 84287103
هشدار مقاومت عراق به اشغالگران آمریکایی

تهران – ایرنا- هیات هماهنگی گروههای مقاومت عراق امروز (چهارشنبه) در بیانیه ای خواهان ساختارسازی و تشکیل دوباره کمیته گفت وگوی راهبردی عراق با آمریکا و ترسیم نقشه راه روشنی در این زمینه شد و تاکید کرد که اخراج اشغالگران آمریکایی باید در صدر این نقشه راه باشد.

به گزارش ایرنا، هیئت هماهنگی گروههای مقاومت عراق در بیانیه امروز (چهارشنبه) خود با اشاره به دور کنونی گفت وگوهای راهبردی دولت عراق و آمریکا آورده است: با توجه به اطلاعات تایید شده دریافتی، بیانیه ای که فردا در دور کنونی گفت وگوهای موسوم به (گفت وگوی راهبردی) دولت عراق و دولت اشغالگر آمریکا صادر خواهد شد، بیانیه ای سست و با نتایج ضعیف خواهد بود و در آن هیچ نشانه ای از اجرای تصمیم مجلس نمایندگان عراق مبنی بر اخراج نیروهای اشغالگر آمریکایی از خاک عراق وجود نخواهد داشت.

این بیانیه افزود: چنین امری بالاترین خطر برای سرنوشت عراق و آینده و حاکمیت آن به شمار می رود و همانطور که قبلا اشاره کردیم، آنچه باعث شک و شبهه می شود و تعجب برانگیز است، این است که چنین گفتگویی مبتنی بر مقدمات روشن و نقشه راه مشخصی نیست و با وجود گذشت بیش از یک سال از اجرای این گفت وگوها، به نتایج روشن و علنی منجر نشده است.

این بیانیه تصریح کرد: با توجه به همه موارد فوق و بر اساس مسئولیت قانونی، اخلاقی و میهنی در پیشگاه خداوند و ملت شریف عراق، مواضع خود را به شرح زیر برای همه طرف ها اعلام و تاکید می کنیم که ما بیانیه سست و ضعیفی را که قرار است از سوی کمیته (گفت وگو کننده) صادر شود، رد کرده و نمی پذیریم و برای آخرین و به صورت نهایی خواهان تشکیل دوباره این کمیته با شخصیت های کاردان، سالم، ملی گرا و با پشتوانه آکادمیک هستیم که این شخصیت ها به شیوه ای شفاف و با رایزنی با طرف ها و جریان های سیاسی و ملی مختلف برای عضویت در این کمیته انتخاب شوند و در ساختار این کمیته نباید شخصیت های دارای تابعیت آمریکایی یا انگلیسی وجود داشته باشند تا اینکه با طرف مقابل مذاکره کننده هم تابعیت نشوند.

این بیانیه تاکید کرد: عاقلانه است که کمیته ای موازی متشکل از شخصیت های علمی و آکادمیک و سیاسی نیز تشکیل شود تا ماموریت تدوین نقشه راه را برای کمیته گفت وگو کننده عراقی ترسیم و عملکرد آن و نتایج گفت وگوها را به طور مستمر پیگیری کند و در صدر این نقشه راه و اولین قدم آن، اجرای تصمیم ملت و پارلمان عراق مبنی بر اخراج نیروهای آمریکایی و همه نیروهای بیگانه از خاک عراق باشد و این امر حریم هوایی عراق و پاسداری کامل از آن و جلوگیری از نقض آن از سوی هرگونه هواپیمای خارجی را شامل شود. اگر این شرط که محقق نشده و در بیانیه کمیته کنونی نیامده است، وجود نداشته باشد، همه گفت وگوها یا توافق هایی که انجام می شود، بی معنا و بی ارزش خواهد بود.

هیئت هماهنگی گروههای مقاومت عراق تاکید کرد: بایستی برای این گفت وگو و اجرای برآیند آن یک سقف زمانی واضح نیز تعیین شود و نمی توان سیاستِ بدون سقف زمانی را که به معنای تعلل و وقت کشی است، پذیرفت.

این بیانیه افزود: مقاومت عراق که پایبندی خود را به همه تعهداتش - بنا به درخواست های مکرر و پافشاری طرف های متعدد عراقی - ثابت کرده است، در عین حال از توانمندی بالا و آمادگی کامل برای گشودن جبهه های گسترده علیه حضور کامل اشغالگران آمریکایی در عراق و وارد کردن ضربات متمرکز و گزنده علیه آنها برخوردار است.

این بیانیه تصریح کرد: پس از آنکه آتش بسی که گروههای مقاومت عراق بنا به درخواست برخی طرف ها اعطا کردند- با حفظ الگوی خاصی از قواعد درگیری با نیروهای اشغالگر - لغو شد، امروز مقاومت خود را موظف می داند که براساس برآیند مقدمه گفت وگو و دیدار برنامه ریزی شده با رئیس جمهور دولت اشغالگر آمریکا، با تمام قدرت و صلابت پاسخ دهد و درصورتی که این گفت وگو شامل اعلام صریح و واضح تاریخ خروج نهایی و کامل زمینی و هوایی نیروهای اشغالگر نباشد، ضربات بزرگ و دقیقی را وارد کند و آنگاه مقاومت  درخواست دوباره هیچ یک از طرف ها مبنی بر اینکه که مقاومت منتظر نتایج گفت وگو یا مذاکرات سیاسی بماند، را نخواهد پذیرفت بلکه همه اینها کاملا بی اعتبار خواهد بود و یگانه راه حل نهایی همان خواهد بود که سلاح ایجاد می کند.

نیروهای اشغالگر آمریکایی از سال ۲۰۰۳ میلادی در عراق مستقر هستند که بزرگترین پایگاه آنها «عین الاسد» در استان «الانبار» در غرب این کشور است.

مسئولان و مردم عراق در مناسبت‌های مختلف بر لزوم خروج نیروهای آمریکایی از کشورشان در راستای اجرای مصوبه پارلمان در این زمینه تاکید کرده‌اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha